Emotional intelligence in technology apprentices in banking and financial operations. SENA, Antioquia Regional Trade Center

Inteligencia emocional en aprendices de tecnología en banca y operaciones financieras. SENA, Centro de Comercio Regional Antioquia

Main Article Content

Jenny Josefina Vicuña de Rojas
Abstract

This article presents the results of the study titled Emotional Intelligence in Students of Technology in Banking and Financial Operations at SENA. Its objective was to determine the levels of Emotional Intelligence (IE) and dimensions in students who entered the National Service of Learning, Commerce, Regional Antioquia, during 2015. The methodology was framed within the empirical-analytical paradigm, under a quantitative approach which type of research was descriptive and non-experimental transversal field design. The sample consisted of 128 new apprentices, studying in the technology program in Banking and Financial Operations. For data
collection, a Likert type scale instrument elaborated by the author was applied which reliability measure, according to Cronbach's Alpha method, is 0.947. Data analysis was based on descriptive statistics. The results showed that 51.56% of the students enrolled in the SENA training program had a medium-high level of Emotional Intelligence. 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
65%
33%
Days to publication 
359
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Jenny Josefina Vicuña de Rojas, Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia

Doctora en Cienciasde la Educación de la Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín (Venezuela), Magíster en Orientación Educativa de la Universidad del Zulia (Venezuela), Licenciada en Psicopedagogía.

References

Ary, D. (2006). Introducción a la Investigación Pedagógica. México: Mc Graww Hill.

Bisquerra, R. (2006) Emoción y conflicto. Aprenda a manejar las emociones. Piadós Ibérica. España.

Bisquerra, R. (2007). Educación Emocional y Bienestar. España: Editorial CissPraxis.

Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia, El enfoque de la Educación Emocional. Barcelona: Wolters Kluwer.

Bisquerra, R. (2009). Orientación y Competencias Emocionales. Conferencia Internacional de Orientación, Inclusión social y Desarrollo de la Carrera (124-136)

Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Competencias emocionales Group. Barcelona España.

Buitrón, S. & Navarrete, P. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional: refexiones y estrategias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1-8. Recuperado el 18 de Febrero de 2017, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4775388 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.4.8

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.

Elías, M., Tobias, S., & Friedlander, D. (2004). Educar a adolescentes con inteligencia. Barcelona: Debolsillo.

Extremera, N., & Fernández, P. (2004). El papel de la Inteligencia Emocional en el alumnado. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2). Recuperado de:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15506205

Extremera, N., Fernández, P., Mestre, J., & Guil, R. (2004). Medidas de evaluación de la inteligencia emocional. Revista Latinoamericana de Psicología. Vol. 36. pp 209-

Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80536203

Gadamer, H. (1991). Conceptos básicos del humanismo. Verdad y Método. Ediciones Sígueme I., 38-48. Recuperado de http://www.lie.upn.mx/docs/semopta/VerdadMetodo.pdf

Gardner, H. (1989). Las inteligencias múltiples. Buenos Aires: Paidós.

Goleman, D. (1996). La inteligencia Emocional. México, Editorial planeta mexicana S.A.

Goleman, D. (2002). La Inteligencia Emocional en la Empresa. Barcelona: Javier Vergara.

Goleman, D. (2006). Inteligencia Social. Barcelona: Kairos.

Goleman, D., Boyatzis, R., & Mckee, A. (2003) El líder resonante crea más. 2a.ed.Buenos Aires: sudamericana.

Hernández, F., Fernandez, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Malaisi, L. (2014). Modo Creativo. Educación Emocional del Adulto. Argentina: San Juan.

Mayer, J., & Geher, G. (1996). Emotional intelligence and the identification of emotion. Intelligence. Elsevier, 89-113. DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-2896(96)90011-2

Morales-Ruiz, J. (2009). Formación integral y profesionalismo médico: una propuesta de trabajo en el aula. Educación Médica,12 73-82. Recuperado en 07 de julio de 2017, de DOI: https://doi.org/10.33588/fem.122.515

http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S157518132009000300003&lng=es&tlng=pt.

Peña.,M. & Repetto, E. (2008). Estado de la Investigación en España sobre Inteligencia Emocional en el ámbito educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 400-420. Recuerado de

http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/articulos/15/espannol/Art_15_244.pdf

Salovey,P., & Mayer, J. (1990). Inteligencia Emocional y Cognición. USA: McGraw-Hill.

Citations

Crossref

Scopus
Europe PMC