Body, Phenomenology and developmental
Cuerpo, Fenomenología y Desarrollo
Main Article Content
Specifically, in the context of developmental psychology, the body occupies a central place in explanations of cognitive structuring. In Piaget’s theory, sensorimotor accomplishments in childhood constitute the cornerstone of more complex forms of cognition such as representation or abstract thinking. After a critical examination of some of the assumptions that link body and cognition, which lead to a misunderstanding of this relationship, we advocate for a phenomenological approach of the body that lets us rethink the connection with cognition, including central aspects of contemporary discussions concerning the nature of conscious experience.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Baillargeon, R. (1986). Representing the existence and the location of hidden objects: Object permanence in 6- and 8-month-old infants.Cognition, 23, 21-41. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0277(86)90052-1
Baillargeon, R. (1987). Object permanence in 3.5- and 4.5-month-old infants. Developmental Psychology, 23, 655-664. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.5.655
Barsalou LW. (2007).. Grounding symbolic operations in the brain’s modal systems. In Embodied Grounding: Social, Cognitive, Affective, and Neuroscientific approaches, ed. GR Semin, ER Smith. New York: Cambridge Univ. Press
Bermudez, J. L.(1998). The paradox of self-consciousness. Cambridge: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5227.001.0001
Bower, T. G. R. (1982). El mundo perceptivo del niño. Madrid: Morata S. A.
Chaves, D. y Yáñez, J. (2018). Fenomenología y Psicología del desarrollo: la búsqueda de una articulación. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Eibl- Eibesfeltd, I. (1987). El hombre preprogramado: lo hereditario como factor determinante en el comportamiento humano. Alianza Editorial: Madrid.
Gallagher, S. (2005). How the body shapes the mind. Nueva York: Oxford University Press.Gallagher, S. y Zahavi, D. (2008). The phenomenological mind. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.1093/0199271941.001.0001
Garavito, M. C. y Yáñez, J. (2011). Las críticas al concepto de representación y las nuevas posibilidades de la investigación cognitiva desde las perspectivas de cognición situada y corporeizada. En: Cognición y Embodiment. Bogotá: Editorial Uniminuto.
Gurwitsch, A. (1979). El campo de la conciencia: Un análisis fenomenológico. Madrid: Alianza.
Heidegger, M. (1977). El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.
Husserl, E. (1982). Investigaciones Lógicas. Madrid: Alianza Editorial.
Husserl, E. (1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.
Husserl, E. (2005). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro segundo: Investigaciones sobre la constitución. México: Fondo de Cultura Económica.
Köhler, W. (1959). Gestalt psychology: an introduction to new concepts in modern psychology. New York: A Mentor Book.
Köhler, W. (1967). Psicología de la configuración. Madrid: Morata.
Lakoff, George and Mark Johnson (1999) Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Lorenz, K. (1972). King Solomon’s Ring. EE.UU: Thomas, Y. Crowell.
Meltzoff, A. N. & Gopnik, A. (1993). The role of imitation in understanding persons and developing a theory of mind. En: S. Baron-Cohen, H. Tager-Flusberg, y D. Cohen (Eds.). Understanding other minds: Perspectives from autism. Oxford: Oxford University Press. Pp. 335-366.
Meltzoff, A. N & Moore, M.K. (1977). Imitation of facial and manual gestures by human neonates. Science 198: pp. 75-78. DOI: https://doi.org/10.1126/science.198.4312.75
Merleau-Ponty, M. (1957). La estructura del Comportamiento. Librería Hachette. Buenos Aires.
Merleau-Ponty, M. (1984). Fenomenología de la Percepción. Barcelona: Planeta de Agostini
Nöe, A. (2004). Action in perception. Cambridge: The MIT Press
Piaget, J. (1979). La construcción de lo real en el niño. Buenos Aires: Nueva Visión.
Piaget, J. (1985). La toma de consciencia. Madrid: Morata.
Piaget, J. (1986). El comportamiento, motor de la evolución. Buenos Aires: Nueva Visión
Piaget, J. (1987). La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica.
Piaget, J. (2004). Biología y conocimiento. Buenos Aires: Siglo XXI.
Piaget, J. (2007). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Ares y Mares.
Rochat, P. y Morgan R. (1995). Spatial determinants in the perception of self-produced leg movements in three to five month old infants. Developmental Psychology, 31(4): 626-636. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.31.4.626
Samuelson, S. y Smith, L. (2008). Objects in Space and Mind: From Reaching to Words. En K. S. Mix, L. B. Smith y M. Gasser (eds.), The spatial foundations of language and cognition (pp. 188-207). Nueva York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199553242.003.0009
Sartre, J.P. (2006). El ser y la nada. Buenos Aires: Losada.
Sheets-Johnstone, M (1999). The Primacy of Movement. Amsterdam: John Benjamins Publishing. DOI: https://doi.org/10.1075/aicr.14
Spelke, E. S. (1990). Principles of object perception.Cognitive Science 14, 29-56. DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog1401_3
Spelke, E. S. y Hermer, L. (1996). Early Cognitive Development: Objects and Space. En R. Gelman y T. Kit-Fong Au (Eds.) Perceptual and Cognitive Development. California: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012279660-9/50021-X
Talmy, Leonard (2000). Toward a Cognitive Semantics (2 vols). Cambridge, MA: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6847.001.0001
Thelen, E. y Smith, L. B. (1994). A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge: MIT Press.
Thelen, E., Schöner, G., Scheier, C. y Smith, L. (2001). The dynamics of embodiment: A field theory of infant perseverative reaching. Behavioral and Brain Sciences, 24(1), 1-86. DOI: https://doi.org/10.1017/S0140525X01003910
Thelen, E. (2008). Grounded in the world. En W. F. Overton, U. Müller y J. L. Newman (eds.), Perspectives on embodiment and consciousness (pp.99-130). Nueva York: Taylor Francis.
Tooby, J. y L. Cosmides (1992), “The Psychological Foundations of Culture”, en Barkow, J.H., Cosmides, L. y J. Tooby (eds.), The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture, New York: Oxford University Press, pp. 19-137.
Tooby, J. y L. Cosmides (2005), “Conceptual Foundations of Evolutionary Psychology”, en Buss, D.M. (ed.), The Handbook of Evolutionary Psychology, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, pp. 5-68. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470939376.ch1
Tomasello, M. (2014). A natural history of human thinking. Harvard University Press: Cambridge. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674726369
Tinbergen, N. (1990). Estudios de Etología: I. Experimentos de campo 1932-1970. Madrid: Alianza.
Uexkull, J. J. V., (1945). Ideas para una concepción biológica del mundo. Espasa-Calpe: Buenos Aires.
Varela, F. (1990). Conocer: Las Ciencias Cognitivas. Barcelona: Gedisa.
Varela, F., Thompson, E. & Rosch, E. (1992). De cuerpo presente. Barcelona: Gedisa.
Vuyk, R. (1984). Panorama y crítica de la epistemología genética de Piaget (1965-1980). Madrid: Alianza.
Vygotski, L. (1934 /1964) Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Lautaro.
Wallon, H. (1949/1982). Los orígenes del carácter del niño. Buenos Aires: Nueva Visión.
Werner, H. (1940/1965). Psicología comparada del desarrollo mental. Barcelona: Paidós.
Wertheimer, M. (1991). El pensamiento productivo. Barcelona: Paidós.
Wilson, M. (2002). Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin and Review, 9(4), 625-636. DOI: https://doi.org/10.3758/BF03196322
Yáñez-Canal, J. (2000). Debates en torno a la obra de Piaget. En Aguirre, E. & Yáñez, J. Diálogos. Discusiones en la Psicología Contemporánea. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.