Towards a Comprehensive Model of Educational Coaching? Inference towards executive competences and leadership

Conteúdo do artigo principal

Óscar Díaz Chica, PhD
Álvaro Serra Mercé
Resumo

This work alludes to the research resulting from the development of the Comprehensive Model of Educational Coaching (MICE) (ModeloIntegralCoachingEducativo.es) during two educational courses performed through training, in both individual and team coaching processes, with non-university teachers from Aragon (Spain). Data has been collected through a questionnaire about expectations, a questionnaire about technical competences, a questionnaire about transversal competences, a discussion group and an open questionnaire sent online to explore the repercussion of the training. We conclude with results related to the expectations about Educational Coaching training; its aspects for improvement, developed competences and expectations; and competences related to the managerial and teaching functions. Among highlights of the results, the study reveals that MICE encourages classroom coaching (through tutorials, work groups, attention to language use, etc.). It also fosters, among other things, the establishment of an appropriate classroom environment, respect for the students, regard for student initiatives, decision-making support, empathy and better management of information and positive emotions. The study provides results categorized by gender, connections to management teams, educational level, and characteristics of the education centre (privately administered/publicly financed and public).

##plugins.generic.pfl.publicationFactsTitle##

Metric
##plugins.generic.pfl.thisArticle##
##plugins.generic.pfl.otherArticles##
##plugins.generic.pfl.peerReviewers## 
##plugins.generic.pfl.numPeerReviewers##
##plugins.generic.pfl.averagePeerReviewers##

##plugins.generic.pfl.reviewerProfiles##  Indisp.

##plugins.generic.pfl.authorStatements##

##plugins.generic.pfl.authorStatements##
##plugins.generic.pfl.thisArticle##
##plugins.generic.pfl.otherArticles##
##plugins.generic.pfl.dataAvailability## 
##plugins.generic.pfl.dataAvailability.unsupported##
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
##plugins.generic.pfl.funders## 
##plugins.generic.pfl.funders.no##
##plugins.generic.pfl.numHaveFunders##
##plugins.generic.pfl.competingInterests## 
Indisp.
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
Metric
##plugins.generic.pfl.forThisJournal##
##plugins.generic.pfl.otherJournals##
##plugins.generic.pfl.articlesAccepted## 
##plugins.generic.pfl.numArticlesAccepted##
##plugins.generic.pfl.numArticlesAcceptedShort##
##plugins.generic.pfl.daysToPublication## 
##plugins.generic.pfl.numDaysToPublication##
145

##plugins.generic.pfl.indexedIn##

    ##plugins.generic.pfl.indexedList##
##plugins.generic.pfl.editorAndBoard##
##plugins.generic.pfl.profiles##
##plugins.generic.pfl.academicSociety## 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
##plugins.generic.pfl.publisher## 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Detalhes do artigo

Biografia do Autor (assistir)

Óscar Díaz Chica, PhD, Universidad Europea Miguel de Cervantes

Coordinador Académico en la Facultado de Ciencias Sociales de la Universidad Europea Miguel de Cervantes. Cuenta con unos 15 años como PDI en la Universidad.

Alejandra Cortés Pascual, PhD

Vicedecana de innvoación, investigación y comunicación de la Facultad de Educación. Directora de dos másters: de investigación y de educación socioemocional. Directora de la Cátedra Colegio Juan de Lanuza de Innovación Educativa.

Álvaro Serra Mercé

Coach, conferenciante, consultor y coordinador en la integración de proyectos innovadores en educación (como el design thinking, el coaching, el multilingüismo, el uso de las TIC y las inteligencias múltiples).

Referências

Aldana, G. M., y Joya, N. S. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, (14), 295-309. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/396/39622094012.pdf DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.428

Aldana, G. M., Caraballo, G. J., y Babativa (2016). Escala para medir actitudes hacia la investigación (EACIN): validación de contenido y confiabilidad. Revista Aletheia, 8(2). Recuperado de http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/325/253 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.8.2aletheia.104.121

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2016). Plan de Desarrollo Institucional Visión 2030. Recuperado de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/PlanDesarrolloVision2030_v2. pdf

Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 2013, 29 (3) 1038-1059. doi:/10.6018/analesps.29.3.178511 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Barragán, C., y Cortés, J. (2009). Avances en el diseño de una Escala de Actitudes Cognitivo-Conductuales. Psiquis, 18 (5), 146-156. Recuperado de http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetailyid_articulo=63670yid_seccion=3011yid_ejemplar=6392yid_revista=180

Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (4ta. Ed). Colombia: Pearson

Bentler, P. M. (2006). EQS 6 Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software.

Byrne, B. (2010). Structural Equation Modeling with Amos. Basic Concepts, Applications, and Programming (2nd) Ed. New York: Routledge

Cea, M. (2004). Análisis multivariable. Teoría y práctica en la investigación social. Madrid: Síntesis

Corona, J. (2016). Investigación científica. A manera de reflexión. MediSur, 14(3), 243-244. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1727-

X2016000300002ylng=enytlng=es

Creswell, J. (2012). Educacional Research. Planning, Conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4 th ed.). USA: Pearson

De Boer, A., Timmerman, M. E., Pijl, S. J., y Minnaert, A. (2012). The psychometric evaluation of a questionnaire to measure attitudes towards inclusive education. European Journal of Psychology of Education, 27 (4), 573-589. doi: 10.1007/s10212-011-0096-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10212-011-0096-z

De la Cruz, C. (2013). Actitudes hacia la investigación científica en estudiantes universitarios: Análisis en dos universidades nacionales de Lima. PSIQUEMAG, 2(1), 1-16. Recuperado de http://ojs.ucvlima.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/12/12

De Vellis, R. (2012). Scale development. Theory and applications (3 rd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE

Estrada, A., Bazán, E., y Aparicio, A. (2013). Evaluación de las propiedades psicométricas de una escala de actitudes hacia la estadística en profesores. Avances de Investigación en Educación Matemática, 3, 5–23. doi.org/10.35763/aiem.v0i3.61 DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v0i3.61

Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3 rd ed.). USA: SAGE

George, D. & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., y Black, W. (1999). Análisis Multivariante (5 ta ed.). Madrid: Prentice-Hall.

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill Education

Hogg, M.A., y Vaughan, G. M. (2014). Social Psychology (7th. Ed.). Australia: Pearson

Hussain, I., y Ara, J. (2013). Master in Education Student Attitudes towards Research: A Comparison between two Public Sector Universities in Punjab. South Asian Studies, 28(1), 97-105. Recuperado de http://pu.edu.pk/images/journal/csas/PDF/7_V28_1_2013.pdf

Íñiguez, M. C., Ferriz, R., Martínez, M. C., Cebrián, M. M., y Reina, R. (2017). Análisis factorial de la escala de actitudes hacia el alumnado con discapacidad en educación física (EAADEF). Psychology, Society y Education, 9(3). doi 10.25115/psye.v9i3.652 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v9i3.652

Mamani, O. J. (2011). Actitud hacia la investigación y su importancia en la elección de la modalidad de tesis para optar el título profesional. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 4(1), 22-27. Recuperado de https://www.semanticscholar.org/paper/Actitud-hacia-la-investigaci%C3%B3n-y-su-importancia-en-Benito/42a9323abb4b1cc93f6cf117f6f18818136d6a54

Martínez, M., Hernández, M., y Hernández, M. (2009). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.

Merenda, P. (1997). A guide to the proper use of Factor Analysis in the conduct and reporting of research: pitfalls to avoid. Measurement and evaluation in counseling and evaluation, 30. Recuperado de http://search.proquest.com/openview/ DOI: https://doi.org/10.1080/07481756.1997.12068936

c00178586a72e349d5f65226afc5622/1?pq-origsite=gscholarycbl=34423

Moral, M., y Ovejero, A. (2013). Percepción del clima social familiar y actitudes ante el acoso escolar en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 149-160. DOI: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i2.42

http://www.formacionasunivep.com/ejihpe/index.php/journal/article/view/42

Morales, P. (2013). El Análisis Factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios [Página de internet]. Madrid: Universidad Pontificia Comillas. Recuperado de http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf

Liscano, L. M., Polania, M. Y., y Quiroga, L. A. (2018). Defensores de familia en la toma de decisiones administrativas: Actitudes implícitas y explícitas. Revista Iberoamericana de Psicología, 11 (1), 101-111. Recuperado de https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.11112/1033 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.11112

Muñoz, J., y Mato, D. (2008) Análisis de las actitudes respecto a las matemáticas en los alumnos de ESO. Revista de Investigación Educativa, 26(1), 209-226. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321884011

Reina, R., Hutzler, Y., Iñiguez-Santiago, M. C., y Moreno-Murcia, J. A. (2016). Attitudes towards inclusion of students with disabilities in physical education questionnaire (AISDPE): A two components scale in Spanish. European Journal of Human Movement, 36. Recuperado de http://www.eurjhm.com/index.php/eurjhm/article/view/368/584

Rojas, H. M. (2010). La actitud estudiantil sobre la investigación en la universidad. Investigación y Desarrollo, 18(2), 370-389. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com.ezproxylocal.library.nova.edu/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=21ysid=f07d0e6d-6264-416a-bafe-c5d847426b5c%40sessionmgr4009yhid=4107

Rojas, H. M., Méndez, R., y Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8(2), 216-229. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com.ezproxylocal.library.nova.edu/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=17ysid=f07d0e6d-6264-416a-bafe-c5d847426b5c%40sessionmgr4009yhid=4107

Ubillos, S., Mayordomo, S., y Páez, D. (2003). Actitudes: definición y medición. Componentes de la actitud. Modelo de Acción Razonada y Acción Planificada. En D. Páez. I. Fernández. S. Ubillos y E. Zubieta. E. (Eds.), Psicología Social. Cultura y Educación (pp. 301-339). Madrid: Pearson-Prentice Hall.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2015). UNESCO Sciencie Report Towards 2030. Francia: UNESCO Publishing. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235406

Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33 (1), 13-26. doi.org/10.6018/rie.33.1.211501 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.33.1.211501

Vignes, C., Coley, N., Grandjean, H., Godeau, E., y Arnaud, C. (2008). Measuring children's attitudes towards peers with disabilities: a review of instruments. Developmental Medicine and Child Neurology, 50(3), 182-89. doi.org/10.1080/1034912X.2012.723944 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2008.02032.x

Zúñiga, W. (2015). Una perspectiva acerca de la investigación y la docencia universitaria en Colombia. Corporación Universitaria Lasallista, 4(1), 10-23. Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/1411/1/947-2762-1-PB.pdf

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Obs .: Este plugin requer que pelo menos um plugin de estatísticas / relatório esteja ativado. Se seus plugins de estatísticas fornecerem mais de uma métrica, selecione também uma métrica principal na página de configurações do site do administrador e / ou nas páginas de configurações do gerente da revista.