Bogotá-Colombian University Youth’ Social Images of the Reintegration Process of ex-FARC-EP Guerrillas into Local Civil Society

Imágenes sociales de jóvenes universitarios de Bogotá, Colombia, sobre el proceso de reincorporación de exguerrilleros de las FARC-EP a la sociedad civil.

Contenido principal del artículo

Leonardo Rafael Luna Eslava
Resumen

This exploratory qualitative case study recruited twelve youth who were in the first semester of their university programs of study in the city of Bogotá, Colombia. The research explores their social images of the FARC-EP ex-combatants’ reintegration process, and how they perceive possible interactions with ex-combatants that could occur in spaces such as the university, the local neighbourhood, and the work place. They expressed their fears, rejection, acceptance, and hopes related to FARC-EP ex-combatants’ reintegration into civil society. Their narratives expressed an insider’s knowledge and emotions about the peacebuilding process-taking place in the country. The storytelling methodology was used as a strategy to generate data from young people in protracted conflicts (see Senehi, 2019). This study contributes to the Peace and Conflict Studies (PACS) and Peace Psychology literature fields by highlighting the crucial role of including youth voices in peacebuilding and reconciliation efforts in post-peace accord societies (see Byrne et al., 2019).

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Biografía del autor/a / Ver

Leonardo Rafael Luna Eslava, Corporación Universitaria Iberoamericana

Leonardo Luna es un Ph.D. candidato en Estudios de Paz y Conflicto en la Universidad de Manitoba. Es profesor en el Departamento de Psicología de la Corporación Universitaria Iberoamericana en Colombia. Es co-fundador del Colectivo de Participación e Investigación Social-CPAIS en Colombia. Tiene un M.Sc. en Investigación Social Interdisciplinaria de la Universidad Francisco José de Caldas y una Maestría en Estudios de Paz y Conflicto (PACS) de la Universidad de Manitoba. Es beneficiario de varias becas. Está interesado en el papel de las ONG en la construcción de paz, la construcción de paz crítica y emancipatoria, la psicología de la paz, los jóvenes constructores de paz y los conflictos étnicos.

Sean Byrne, Universidad de Manitoba, Canada

Sean Byrne es profesor en el programa de posgrado de Estudios de paz y conflicto (PACS) en la Universidad de Manitoba (UM). Sus publicaciones de libros recientes incluyen Routledge Companion to Peace and Conflict Studies (Routledge, 2020) y Routledge Handbook of Peacebuilding and Ethnic Conflicts (2022). Ha publicado más de 130 artículos revisados por pares y capítulos de libros, además de ser autor, coautor y coeditor de doce libros. Fue cofundador de PACS Ph.D. Programa y el Programa de Maestría Conjunto con la Universidad de Winnipeg, así como el Centro Arthur V. Mauro para la Paz y la Justicia en la UM.

Referencias

Adesola, A. (2021) Humanitarian discourse and the child soldier image in contemporary African fictional narratives. [Ph.D. Thesis, University of Manitoba]. University of Manitoba, MSpace. https://mspace.lib.umanitoba.ca/handle/1993/36283

Agencia para la Reincorporación y Normalización. (2019, Jul). ARN en cifras. http://www.reincorporacion.gov.co/es/reincorporacion/La%20Reincorporacion%20en%20cifras/Reincorporaci%C3%B3n%20en%20cifras%20corte%2013062019.pdf

Agencia para la Reincorporación y la Normalización (2018, Feb). Cuadro 1: Histórico de personas desmovilizadas. http://www.reincorporacion.gov.co/es/la-reintegracion/Paginas/cifras.aspx.

Agencia para la Reincorporación y Normalización. (2016, Feb). Evolución del proceso de reintegración fortaleza institucional basada en la experiencia y lecciones aprendidas. http://www.reintegracion.gov.co/es/la-reintegracion/centro-de-documentacion/SitePages/Documentos%20ARN.aspx

Alpízar, L., & Bernal, M. (2003). La construcción social de las juventudes. Última Década, 19, 105-123. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362003000200008

Alvarado Salgado, S., & Ospina Serna, H. (2018). Las concepciones de equidad y justicia en niños y niñas: desafíos en los procesos de configuración de la subjetividad política. Revista Colombiana de Educación 50, 199-2015. https://doi.org/10.17227/01203916.7749 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7749

Alvarado, S.V., Ospina, H., Quintero, M., Luna, M.T., Ospina Alvarado, M.C. & Patiño, J. (2012). Las escuelas como territorios de paz. Construcción social del niño y la niña como sujetos políticos en contextos de conflicto armado. CLACSO.

Bogdan, R., & Biklen, S. (2007) Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (5th Edition). Pearson Education, Inc.

Bogotá Cómo Vamos. (2015). Encuesta de percepción ciudadana 2015. http://www.bogotacomovamos.org/documentos/encuesta-de-percepcion-ciudadana-2015/

Boulding, E. (2000). Cultures of peace: The hidden side of history. Syracuse University Press.

Boyden, J. (2003). Children under fire: Challenging assumptions about children’s resilience. Children, Youth and Environments, 13(1), 1–29. DOI: https://doi.org/10.1353/cye.2003.0017

Boyden. J. (2007). Children, war and world disorder in the 21st century: A review of the theories and the literature on children’s contributions to armed violence. Conflict, Security & Development, 7(2), 255–279. DOI: https://doi.org/10.1080/14678800701333051

Brett, R., & Specht, I. (2004). Young soldiers: Why they choose to fight. International Labour Organisation.

Brock-Utne, B. (1985) Educating for peace: A feminist perspective. Pergamon Press.

Byrne, S., & Senehi, J. (2012). Violence: Analysis, intervention and prevention. University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1j7x76t

Byrne, S. (1997). Growing up in a divided society: The influence of conflict on Belfast schoolchildren. Associated University Presses.

Byrne, S. (2000). Belfast schoolchildren and ethnoreligious conflict in Northern Ireland. In M.W. Hovey, P.G. Coy, L.M. Woehrle, B.W.

Dayton, & T. Hedeen (Eds.) Social conflict and collective identity (pp. 91-114). Rowman & Littlefield Press.

Cairns, E. (1996). Children and political violence. Wiley-Blackwell.

Connell, R.W. (1971). The child’s construction of politics. Melbourne University Press.

Creary, P., & Byrne, S. (2014). Youth violence as accidental spoiling? Civil society perceptions of the role of sectarian youth violence and the effect of the peace dividend in Northern Ireland. Nationalism and Ethnic Politics, 20(2), 1-23. DOI: https://doi.org/10.1080/13537113.2014.909160

El tiempo. (2008, February 4). Marcha contra las Farc, mayor movilización en la historia del país. El Tiempo.

Fast, M. (2017). Finding their way again: The experiences of gang affected refugee youth. Fernwood.

Greenstein, F.I. & Tarrow, S. (1970). Political orientations of children: The use of a semi-projective technique in three nations. Sage Publications.

Kaplan, O., & Nussio, E. (2018). Community counts: The social reintegration of ex-combatants in Colombia. Conflict Management and Peace Science, 35(2), 132–153. doi: 10.1177/0738894215614506 DOI: https://doi.org/10.1177/0738894215614506

Kroc Institute for International Peace Studies. (2018). State of implementation of the Colombian peace agreement - Report 2. http://kroc.nd.edu/assets/284862/executive_summary_2_with_logos.pdf

Luna, L. (2019). Colombian violent conflict: A historical perspective. International Journal on World Peace, 36(4), 53-83.

McEvoy-Levy, S. (2006). Introduction: youth and post-accord environment. In S. McEvoy-Levy (Ed.), Troublemakers or peacemakers? Youth and post-accord peacebuilding (pp.1-26). University of Notre Dame Press.

McMullin, J. (2012). Integration or separation? The stigmatization of ex-combatants after war. Review of International Studies, 39, 385–414. doi:10.1017/S0260210512000228. DOI: https://doi.org/10.1017/S0260210512000228

Mizzi, R. & Byrne, S. (2015). Queer theory and peace and conflict studies: Some critical reflections. In M. Flaherty, S. Byrne, T. Maytok, & H. Tuso (Eds.), Gender and peacebuilding: All hands Required (pp. 359-374). Lexington Press.

Mojica, M. (2011). Las Farc-EP, ¿degradación de la lucha? El Ágora USB, 11(2), 297-319.

Özerdem, A., & Podder, S. (2015). Youth in conflict and peacebuilding: Mobilization, reintegration and reconciliation. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137314536

PNUD. (2017, Jun). Informe consulta nacional en Colombia para el estudio de progreso sobre juventud, paz y seguridad. https://www.youth4peace.info/system/files/2017-06/INFORME%20-%20Consulta%20Nacional%20en%20Colombia%20para%20el%20Estudio%20de%20Progreso%20sobre%20Juventud%2C%20Paz%20y%20Seguridad.pdf

Presindecia de la República. (2016). Colombia’s agreement to end conflict and build peace. http://www.altocomisionadoparalapaz.gov.co/herramientas/Documents/summary-.of-colombias-peace-agreement.pdf

Prothrow-Stith, D. & Spivak, H.R. (2003). Murder is no accident: Understanding and preventing youth violence in America. Jossey Bass.

Pruitt, L. (2017). Young people, citizenship and political participation: Combating civic deficit? Rowman & Littlefield.

Romero, L. D. (2017, June 9). El estigma: el obstáculo de la reintegración. El Espectador. https://www.elespectador.com/colombia-20/paz-y-memoria/el-estigma-el-obstaculo-de-la-reintegracion-article/#:~:text=Reintegrar%20a%20una%20persona%20que,que%20el%20desmovilizado%20es%20violento%E2%80%9D

Rothbart, D., & Korostelina, K. (2009). The enemy and the innocent in violent conflicts. In D. Sandole, S. Byrne, I. Sandole-Staroste, & J. Senehi (Eds.), Handbook of conflict analysis and resolution (pp. 85-99). Routledge, DOI: https://doi.org/10.4324/9780203893166.ch6

Sandole, I. (2009). The role of identity in conflict. In D. Sandole, S. Byrne, I. Sandole-Staroste, & J. Senehi (Eds.), Handbook of conflict analysis and resolution (pp. 19-31). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203893166

Secretaría Distrital de Planeación. (2016, February). Estratificación socioeconómica. http://www.sdp.gov.co/gestion-estudios-estrategicos/estratificacion/estratificacion-por-localidad

Senehi, J. (2020). Theory-building in peace and conflict studies: The storytelling methodology. In S Byrne, T. Matyok, I.M. Scott, & J. Senehi (Eds.), Routledge companion to peace and conflict studies (pp. 45-57). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315182070-4

Senehi, J. (2022). Focal points in ethnic conflict: A peacebuilding continuum. In J. Senehi, I.M. Scott, S. Byrne, & T. Matyok (Eds.), Routledge handbook of peacebuilding and ethnic conflict (pp. 327-338). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003000686-33

SFCG. (2017, February). Mapping a sector: Bridging the evidence gap on youth-driven Peacebuilding. http://unoy.org/en/mapping-a-sector

Sommers, M. (2012). Stuck: Rwandan youth and the struggle for adulthood. University of Georgia Press. DOI: https://doi.org/10.1353/book13079

Straker, G. (1992). Faces in the revolution: The psychological effects of violence on township youth in South Africa. Ohio University Press.

Tickner, J.A. (1992). Gender in international relations: Feminist perspectives on achieving global security. Columbia University Press.

Tickner, J.A. (2001). Gendering world politics: Issues and approaches in the post-cold war era. Columbia University Press.

Wessells, M. (2006). Child soldiers. From violence to protection. Harvard University Press.

Citaciones