português Implications Of Musical Play In Baby's Subjectivity Development
Implicaciones del Juego Musical en el desarrollo de la subjetividad del Bebé
Main Article Content
Based on the theoretical approach of Subjectivity from a Historical-Cultural perspective, this study is part of a master's research in which the objective is to relate baby's play with the emergence of his/her first subjective manifestations. We seek to understand how the baby produces subjective senses in the characteristic pedagogical work with children from 0 to 3 years old. In these moments, the mediating communication expressed in the adult-baby interrelation is significant and full of possibilities to mobilize the baby's condition as a subject, which favors his/her subjective development. We This understanding allows us to overcome the dichotomy between caring and educating, so characteristic of the fragmentation of work with this population, since it is considered that, from our conception, this binomial can be exercised as a unit in the different activities and pedagogical strategies of how to play. The text presents concepts of the Theory of Subjectivity. It considers the relationship between the baby within the attentive and open dialogue in its multiple expressions in educational practice, where subjective development becomes central. Based on Qualitative Epistemology, from which the Constructive-Interpretative Methodology is derived, we highlight reflections on the unique ways babies play with music. In this research, the play simultaneously constituted a pedagogical activity and a research instrument and was strongly marked by the music produced by the researcher with her guitar. The study indicates how play can promote changes and/or developments in children’s first subjective productions. Finally, we propose principles that articulate these interpretive constructions with possibilities for pedagogical work in the collective environments of daycare centers.
Downloads
Article Details
Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play – teachers being inside and outside of children’s imaginary play. Early Child Development and Care, 184(11-12), 1801-1814 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2015.1028393 DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1028393
González Rey, F. (1997) Epistemología Cualitativa y Subjetividad, São Paulo: EDUC
González Rey, F. (2003) Sujeto y subjetividad: una aproximación histórico-cultural. México. Editorial Thomson.
González Rey, F. (2008) El sujeto que aprende: desafíos en el desarrollo del tema del aprendizaje en la psicología y en la práctica pedagógica. En : TACCA, MCVR 9 (Org.). Aprendizaje y trabajo pedagógico.2 ed. Campinas. Alínea
González-Rey, F. (2013). O que oculta o silêncio epistemológico da psicologia? Pesquisas e Práticas Psicossociais, 8(1), 20-34. https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/revistalapip/Volume8_n1/PPP_Art__2.pdf
González Rey, F., y Mítjáns Martínez, A. (2017a) Subjetividad: Teoría, Epistemología y Método . Campinas: Alínea .
González Rey, F. y Mitjans Martínez, M. (2017b). El desarrollo de la subjetividad: una alternativa a las teorías del desarrollo psíquico. Documentos de trabajo sobre cultura, educación y desarrollo humano, 13(2), 3-20. http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/menu_articulos.asp
González Rey, F.; Goulart, DM (2019) Teoría de la Subjetividad y educación. Revista Obutchenie, 3. 13-33. https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/50573 .
Lopes, Jjm; Fernandes, Mlb. (2021) Geografía de la infancia, geografía de los bebés, niños y geografía del cuidado: caminos de convivencia y alteridad. En: Fernandes, María Lidia B.; LOPES, Jader JM; Tebet, Gabriela G. De C. Geografía de la niñez, la juventud y las familias: temas, fronteras y conexiones (pp. 47-77.). Universidad de Brasilia.
Madeira-Coelho, CM (2017) Subjetividad, desarrollo infantil y aparición del lenguaje oral: un estudio de caso. En: Campolina, Luciana de O; MORI, Valeria D (org.). Diálogos con la Teoría de la Subjetividad: reflexiones e investigaciones. Curitiba: CRV. cap. 2, pág. 45-60 https://www.alfepsi.org/wp-content/uploads/2020/06/23-altermativas-cubanas-en-psicologia-v8n23.pdf
Madeira-Coelho, CM (2020a) Educación y perspectivas en la primera infancia: el tiempo en la teoría de la subjetividad. Alternativas Cubanas en Psicología. 8(23) https://www.alfepsi.org/wp-content/uploads/2020/06/23-altermativas-cubanas-en-psicologia-v8n23.pdf
Madeira-Coelho, CM Infancia y subjetividad en la complejidad de los procesos de desarrollo: impactos, (des)caminos y perspectivas. (2020b); En: Mítjáns Martínez, A., Tacca, Mcvr; Puentes, Rv. (org.). Teoría de la subjetividad: discusiones teóricas y metodológicas e implicaciones para la práctica profesional. (pág. 105-118.) Campinas: Alínea.
Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, Brasil. (2010) Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
Mítjáns Martínez, A. Y González Rey, F. L. (2017) Psicología, Educación y aprendizaje escolar. São Paulo: Cortez.
Mítjáns Martínez, A; Goulart, D; Tacca, Mcvr; Mori, V. (2020) Teoría de la Subjetividad: aportes en diferentes campos y contextos En: MITJÁNS MARTÍNEZ, A; TACCA, MCVR; PUENTES, RV (orgs ) Teoría de la subjetividad: discusiones teóricas y metodológicas e implicaciones para la práctica profesional. 1ª edición. Campinas: Alinea.
Muniz, LS (2015) Aprendizaje creativo de la lectura y la escritura y sus interrelaciones con el desarrollo de la subjetividad del niño. Tesis doctoral. UNB. https://www.oasisbr.ibict.br/vufind/Record/UNB_8a6f694cd64cc283d0f24012a6f46bfa
Múniz, Ls y Mitjáns Martínez, A. (2019) Aprendizaje creativo de la lectoescritura y desarrollo: Principios y estrategias del trabajo pedagógico. Curitiba: Appris.
Múniz, Ls Y Mitjáns Martínez, AM (2020) Constitución y desarrollo de la subjetividad en los primeros meses de vida y en el aprendizaje creativo de la lectoescritura . En: MITJÁNS MARTÍNEZ, AM; TACCA, MCVR; PUENTES, RV ( orgs .). Teoría de la subjetividad : discusiones teóricas y metodológicas e implicaciones para la práctica profesional. 1ª edición. Campinas: Alínea . cap. 7, pág. 137-156.
Pedroza, R. (2005) Aprendizaje y subjetividad : una construcción basada en el juego. Rev. Dep. Psicol. UFF.7(2) 61-76 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-80232005000200006
Rossato, M. (2009) El movimiento de la subjetividad en el proceso de superación de las dificultades del aprendizaje escolar. Tesis (Doctorado en Educación). Universidad de Brasilia, Brasilia, DF. Disponible en https://www.academia.edu/108862458/O_movimento_da_subjetividade_no_processo_de_supera%C3%A7%C3%A3o_as_dificuldades_de_aprendizagem_esc
Santos, Gcs. (2010) Los impactos de los estudiantes con desarrollo atípico en la subjetividad del docente y la configuración del trabajo pedagógico. Tesis (Doctorado en Educación). Universidad de Brasilia, Brasilia, DF. Disponible en: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/8062
Tacca, M. C., Mitjáns Martínez, A., González Rey, F., Madeira-Coelho, C. (Org.). (2019) Subjetividade, aprendizagem e desenvolvimento: estudos de caso em foco. Campinas: Alínea, 1, 11-32. https://fernandogonzalezrey.com/capitulos-de-livro
Vigotski, LS. (2018) Imaginación y creación en la edad infantil. Editorial Pueblo y Educación. https://www.proletarios.org/books/Vigotsky-Imaginacion_y_Creatividad_En_La_Infancia.pdf