Technodependency, impulsivity and smartphone use in university students

Tecnodependencia, impulsividad y uso de teléfonos inteligentes en estudiantes universitarios

Main Article Content

Dr. Germán Ruiz-Méndez
Abstract

Research with an empirical-analytical orientation is presented, through a descriptive cross-sectional and prospective study, in which a non-probabilistic sample of 584 students from the economic-administrative and humanities areas of a public higher education institution in Mexico participated. The main question of the study posed the questions about what type of behaviors are manifested in university students associated with the use of smartphones? with the objective of determining the presence of possible traits of addictive and impulsive behavior in the use of cell phones. . A battery of instruments composed of demographic data was used, an abbreviated version of the Smartphone Addiction Scale (Kwon et al, 2013) adapted to Spanish (Lopez-Fernández, 2017; to the Mexican context by Esquivel Gámez et al, 2024). , an Impulsive Behavior Scale short version in Spanish (Cándido et al, 2012) of the original instrument (SUPSS-P) in English (Lynam et al, 2006). Among the main results, behaviors of impatience and intolerance without cell phones and little consideration of daily alterations were identified in university students, as well as greater use for recreational activities in contrast to academic ones.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
65%
33%
Days to publication 
451
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Asociación de Internet.mx (2019). 15° Estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México 2018. https://www.asociaciondeinternet.mx/estudios/habitos-de-internet

Becerra Guajardo, J. R., López-Rosales, F., & Jasso-Medrano, J. L. (2021). Uso problemático de las redes sociales y teléfono móvil: impulsividad y horas de uso. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma Del Estado De México, 10(19), 28-46.

Betancourt-Ocampo, D., Cervantes Monteagudo, P., Gelabert Huazano, A., Ruíz Viquez-González, M. C. y Sánchez Martínez, S. (2022). Desarrollo de una escala para evaluar el uso problemático de teléfono celular. El Psicólogo Anáhuac, 22, 51-63.

Cándido, A., Orduña, E., Perales, J. C., Verdejo-García, A. y Billieux, J. (2012). Validation of a short Spanish version of the UPPS-P impulsive behavior scale. Trastornos Adictivos, 14(3), 73-78. https://doi.org/10.1016/S1575-0973(12)70048-X

Caro Mantilla, M. (2017). Adicciones tecnológicas: ¿Enfermedad o conducta adaptativa?. MediSur, 15(2), 251-260. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000200014

Esquivel Gámez, I., Guerrero Posadas, M., & Berthely Barrios, J. C. (2024). Adicción al teléfono inteligente, inteligencia fluida y memoria operativa en estudiantes mexicanos. Apertura, 16(1), 6-21. http://doi.org/10.32870/Ap.v16n1.2470

Esquivel-Gámez, I.; Martínez-Olvera, W.; Gálvez-Buenfil, K. E.; Barrios-Martínez, F. L.; López-Azamar, B.; Córdoba-Del Valle, R. y Medina-Cruz, H. (2018). NeuronsWorkOut: experiencias en su aplicación para medir la capacidad de la memoria operativa. En I. Esquivel-Gámez, G. Aguirre, R. Edel y J. Balderrama (Coords.), Memoria operativa: medición y propuesta para su desarrollo, apoyadas en TIC. Porrúa.

García-Santillán, A. y Escalera-Chávez, M. E. (2020). Adicción hacia el teléfono móvil en estudiantes de nivel medio superior. ¿Cómo es el comportamiento por género? Acta de Investigación Psicológica, 10(3), 54-65. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2020.3.358

Gómez-García, I. (2018). Aproximaciones al uso de teléfonos inteligentes entre los estudiantes de licenciatura de la Universidad Iberoamericana León. https://repositorio.iberoleon.mx/server/api/core/bitstreams/98cab324-106c-47ba-ae41-8cd435112789/content

Guzmán Cortés, J. A., Sánchez-Betancourt, J. T., Meneses-López, N., Feliciano-Hernández, V. y Ruiz-Reyes, V. (2022). Diferencias en la atención sostenida en jóvenes universitarios con distintos niveles de uso de smartphone. Interdisciplinaria, 39(2), 23-36. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.2

Kwon, M., Kim, D. J., Cho, H., & Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS one, 8(12), e83558. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083558

Lavín Zatarain, S., Zaldívar Colado, A., Rodelo Moreno, J. A., & Zaldívar-Martínez, J. J. (2019). Utilización del smartphone por estudiantes del nivel superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 7(14), 89-97. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.008

Lopez-Fernández, O. (2017). Short version of the Smartphone Addiction Scale adapted to Spanish and French: Towards a cross-cultural research in problematic mobile phone use. Addictive behaviors, 64, 275-280. http://doi.org/10.1016/j.addbeh.2015.11.013

Loria, M. D. L. P. (2022). Dependencia al Smartphone, impulsividad y riesgo suicida en estudiantes universitarios de Yucatán México. Informació psicològica, (123), 39-54. http://doi.org/10.14635/IPSIC.1925

Lynam, D. R., Smith, G. T., Whiteside, S. P. y Cyders, M. A. (2006). The UPPS-P: Assessing five personality pathways to impulsive behavior. West Lafayette, Indiana: Purdue University.

Medina Morales, G. D. C. & Veytia Bucheli, M. G. (2022). El impacto de la adicción al celular o nomofobia en estudiantes universitarios: caso de dos universidades mexicanas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2123-2138. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1639

Olmedo Hernández, I. J., Denis Rodríguez, E., Barradas Alarcón, M. E., Villegas Domínguez, J. E. , & Denis Rodríguez, P. B. (2019). Agresividad y conducta antisocial en individuos con dependencia al teléfono móvil: un posible factor criminogénico. Horizonte Médico (Lima), 19(3), 12-19. http://doi.org/10.24265/horizmed.2019.v19n3.03

Pérez Caballero, N. M. & Solís Centeno, K. D. C. (2011). Nivel de uso del teléfono móvil y ansiedad en estudiantes de Psicología. UNAN-León, el periodo comprendido marzo-octubre 2011 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, León]. [En línea]. http://riul.unanleon.edu.ni:8080/jspui/bitstream/123456789/6045/1/223108.pdf. Fecha de consulta: 5 de febrero de 2024

Raven, J. C.; Court, J. H. y Raven, J. (1996). Test de matrices progresivas: escalas coloreada, general y avanzada. TEA Ediciones.

Ruiz-García, I., Jiménez, J. C. y Miranda, F. (2022). Validación de una escala para evaluar la adicción a Internet. Health & Addictions/Salud y Drogas, 22(2), 202-214. http://doi.org/10.21134/haaj.v22i2.675

Torres-Salazar, Q., Ramírez-Gurrola, A., Castañón-Alvarado, M., Aroña-Campos, A., Betancourt-Araujo, A., Carrillo-Cisneros, M. F., López-Molina, C., Medina-Rosales, J. G., & de-la-Cruz, B. C. (2018). Asociación entre nomofobia e indicadores de inteligencia en estudiantes de educación superior. Revista Internacional de Investigación en Adicciones, 4(2), 19-24.

Vergara-Torres, A. P., Juvera-Portilla, J. L., Ceballos-Gurrola, O., & Zamarripa, J. (2020). Pokémon GO y su relación con la actividad física, orientación espacial y socialización en usuarios mexicanos. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (38), 727-732.

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.