Emotional regulation: Measurement scales in Spanish [psychometric review]

Regulación emocional: Escalas de medición en español [revisión psicométrica]

Main Article Content

Olimpia Isaura Gómez Pérez, Mg.
Nazira Calleja Bello, Dra.
Abstract

The psychometric rigor of Emotional Regulation (ER) scales used in the Spanish-speaking population was reviewed. Electronic databases were analyzed, locating articles from specialized journals in Latin America and Spain that reported the construction or adaptation of ER instruments in Spanish. Later, its purpose, definition of ER and main characteristics were described; finally, their psychometric quality was evaluated. Of 24 scales, seven were constructed in Spanish and 17 adapted from 10 originals in English, aimed at children, adolescents and adults, with an average of 33 items and five dimensions, applied to an average of 320 articipants. The main strategies of emotional regulation were the cognitive ones. Construct validity resulted the psychometric criterion more reported. Quality scores were higher for original scales in English. The best scores were for the adaptations of the DERS, ERQ and CERQ scales, and the ERQ in English.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
199
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Olimpia Isaura Gómez Pérez, Mg., Universidad Nacional Autónoma de México

Maestra en Psicología Escolar

Nazira Calleja Bello, Dra., Universidad Nacional Autónoma de México

PhD en Psicología
Investigador Titular B, Universidad Nacional
Autónoma de México: Coyoacan, Distrito
Federal, México
City | Ciudad:
México DF [mx]

References

Adrian, M., Zeman, J., & Veits, G. (2011). Methodological implications of the affect revolution: A 35-year review of emotion regulation assessment in children. Journal of Experimental Child Psychology, 110, 171-197. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2011.03.009

Andrés, M. L., & Castañeira, C. E. (noviembre, 2014). Relaciones entre la personalidad y el bienestar emocional en niños. El rol de la regulación emocional. Panamerican Journal of Neuropsychology, 8(2), 217-241.

Cabello, R.; Fernández-Berrocal, P., & Gross, J. (2013). A Spanish Adaptation of the Emotion Regulation Questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 29, 234-240. DOI: https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000150

Cabello, R.; Fernández-Berrocal, P.; Ruiz-Aranda, D., & Extremera, N. (2006). Una aproximación a la integración de diferentes medidas de regulación emocional. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 155-166.

Calkins, S., & Leerkes, E. (2011). Early attachment processes and the development of emotional self-regulation. En K. Vohs & R. Baumeister (Eds.), Handbook of self-regulation: Research, theory and applications (pp. 355-373). Nueva York: Guilford.

Carrasco, E., & Sánchez-Aragón, R. (2009). Validación de la Estimación Cognoscitiva de los Procesos de Regulación Emocional para la Emoción de Amor. Interpersona, 3(1), 14-29. DOI: https://doi.org/10.5964/ijpr.v3i1.30

Cole, P., Martin, S., & Dennis, T. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Challenges and directions for child development research. Child development, 75, 317–333. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00673.x

Company, R., Oberst, U., & Sánchez, F. (marzo, 2012). Regulación emocional interpersonal de las emociones de ira y tristeza. Boletín de Psicología, 104, 7-36.

Da Costa, S., Páez, D., Oriol, X., & Unzueta, C. (2014). Regulación de la afectividad en el ámbito laboral: Validez de las escalas de hetero-regulación EROS y EIM. Journal of Work and Organizational Psychology, 30, 13-22. DOI: https://doi.org/10.5093/tr2014a2

Domínguez-Sánchez, F. J., Lasa-Aristu, A., Amor, P. J., & Holgado-Tello, F. P. (2011). Psychometric Properties of the Spanish Version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Assessment, 20, 253-261. DOI: https://doi.org/10.1177/1073191110397274

Esquivel, M., García, B., Montero, M., & Valencia, A. (2013). Regulación maternal y esfuerzo de control emocional en niños pequeños. International Journal of Psychological Research, 6(1), 30-40. DOI: https://doi.org/10.21500/20112084.698

Flórez, L., & Rendón, M. I. (2010). Impacto de las reglas de despliegue sobre la regulación emocional en una muestra de escolares. Acta Colombiana de Psicología, 13(2), 79-90.

Gargurevich, R., & Matos, L. (2010). Propiedades psicométricas del cuestionario de Autorregulación Emocional Adaptado para el Perú (ERQP). Revista Psicológica, 12(1), 53-67.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (junio, 2006). Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045-1053. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.04.010

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Psychometric Features and Prospective Relationships with Depression and Anxiety in Adults. European Journal of Psychological Assessment, 23, 141-149. DOI: https://doi.org/10.1027/1015-5759.23.3.141

Gómez, I., Penelo, E., & De la Osa, N. (julio-septiembre, 2014). Estructura factorial e invariancia de la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional (DERS) en adolescentes españoles. Psicothema, 26(3), 401-408.

Gómez, O. (2013). Valoración de la regulación emocional en la adolescencia: diseño, desarrollo y evaluación del Cuestionario de Regulación Emocional para Adolescentes (CREES) (Tesis de maestría inédita). Facultad de Psicología, UNAM, México.

Gómez, O., & Calleja, N. (2016). Regulación emocional: definición, red nomológica y medición. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 8(1), 96-117.

Gratz, K. L., & Roemer, E. Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. DOI: https://doi.org/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94

Gross, J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of general psychology, 2(3), 271-299. DOI: https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271

Gross, J., & John, O. (agosto, 2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348

Gross, J., & Thompson, R. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. En J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-25). Nueva York: Guilford Press.

Guzmán-González, M., Trabucco, C., Urzúa, A., Garrido, L., & Leiva, J. (abril, 2014). Validez y confiabilidad de la Versión Adaptada al Español de la Escala de Dificultades de Regulación Emocional (DERS-E) en población chilena. Terapia Psicológica, 32(1), 19-29. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48082014000100002

Hervás, G., & Jódar, R. (julio, 2008). Adaptación al castellano de la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional. Clínica y salud, 19(2), 139-156.

Kinkead, A. P., Garrido, L., & Uribe, N. (2011). Modalidades evaluativas en la regulación emocional: Aproximaciones actuales. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 20(1), 29-39.

Larsen, R.J., & Prizmic, Z. (2004), Affect regulation. En R. Baumeister & K. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation research (pp. 40-60). Nueva York: Guilford Press.

Little, L. M., Kluemper, D., Nelson, D. L., & Gooty, J. (2011). Development and validation of the Interpersonal Emotion Management Scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 85(2), 407-420. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.2011.02042.x

Marín, M., Robles, R., González-Forteza, C., & Andrade, P. (noviembre-diciembre, 2012). Propiedades psicométricas de la escala “Dificultades en la Regulación Emocional” en español (DERS-E) para adolescentes mexicanos. Salud Mental, 35(6), 521-526.

Martínez-Pérez, M., Retana, B., & Sánchez-Aragón, R. (julio-diciembre2009). Identificación de las estrategias de regulación emocional del miedo en adultos de la Ciudad de México. Psicología Iberoamericana, 17(2), 49-59. DOI: https://doi.org/10.48102/pi.v17i2.269

Medrano, L., & Trógolo, M. (marzo, 2014). Validación de la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional en la población universitaria de Córdoba, Argentina. University Psychology, 13(4), 1345-1356. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-4.vedr

Medrano, L. A., Moretti, L., Ortiz, A., & Pereno, G. (2015). Validación del Cuestionario de Regulación Emocional Cognitiva en Universitarios de Córdoba, Argentina. Psykhe, 22(1), 85-96. DOI: https://doi.org/10.7764/psykhe.22.1.473

Mendoza, M. (2010). Validación de las escalas de manejo emocional de tristeza, enojo y preocupación en niños de 9 a 11 años. (Tesis de licenciatura inédita). Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología; Universidad de Chile, Santiago.

Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide.

Niven, K., Totterdell, P., Stride, C. B., & Holman, D. (2011). Emotion Regulation of Others and Self (EROS): The development and validation of a new individual difference measure. Current Psychology, 30(1), 53-73. DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-011-9099-9

Ortiz, A. (2014). Elaboración y validación de una escala de estrategias de regulación emocional para niños (EREn) (Tesis de licenciatura inédita). Recuperado de TESIUNAM (Acceso sin restricciones).

Páez, D., Martínez, F., Sevillano, V., Mendiburo, A., & Campos, M. (2012). Medida de estilos de regulación afectiva (MARS) ampliada en ira y tristeza. Psicothema, 24(2), 249-254.

Rey, L., & Extremera, N. (agosto, 2011). Physical-Verbal Aggression and Depression in Adolescents: The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies. Universitas Psychologica, 11(4), 1245-1254. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.pada

Robinson, D. (2014). The role of cultural meanings and situated interaction in shaping emotion. Emotion Review, 6(3), 189-195. DOI: https://doi.org/10.1177/1754073914522866

Sánchez-Aragón, R., & Díaz-Loving, R. (2009). Identificación de las estrategias de regulación emocional para la frustración y el enojo mediante una medida psicométrica. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 1(1), 54-69.

Sánchez-Aragón, R., Jiménez Rodríguez, B., & Perales, V. (julio-diciembre, 2014). Medición y contrastes en mecanismos regulatorios de la tristeza en hombres y mujeres. Psicología y Salud, 24(2), 221-234.

Windle, G., Bennett, K. M., & Noyes, J. (2011). A methodological review of resilience measurement scales. Health and quality of life outcomes,9(8), 1-18. DOI: https://doi.org/10.1186/1477-7525-9-8

Zeman, J., Cassano, M., Suveg, C., & Shipman, K. (2010). Initial validation of the children´s worry management scale. Journal of Childhood and Family Studies, 19(4), 381-392. DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-009-9308-4

Zeman, J., Shipman, K., & Penza-Clyve, S. (invierno, 2001). Development and initial validation of the children´s sadness management scale. Journal of Nonverbal Behavior, 25(3), 187-205. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1010623226626