Self Development in Childhood: Theoretical and Methodological Contributions from Dialogical Self Theory (TSD) and Semiotic-Cultural Psychology

El desarrollo del sí mismo en la infancia: Contribuciones teóricas y metodológicas desde la teoría del self dialógico (TSD) y la psicología semiótico-cultural

Main Article Content

Mónica Roncancio-Moreno, PhD
Milton E. Bermúdez-Jaimes, PhD
Abstract

The purpose of this article is to present a theoretical and methodological approach to the study of the development of the self in childhood. Taking as starting point the Theory of the Dialogic Self (TSD) and the approach of the Semiotic-Cultural Psychology, the concept of Dynamic Positioning of Yes (PDS) is proposed. It is stated that the child has an active role in the construction of their development processes. Methodologically, it is proposed to investigate the constructions of indicators of the development of the self from observations in the interactions and narrative constructions of children and their significant others. Finally, it is suggested that future research focusing on the study of the self should focus on giving a voice to the child and recover the dynamic and dialogical character of the development

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
26
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Mónica Roncancio-Moreno, PhD, Universidad Pontificia Bolivariana

Psicóloga de la Universidad del Valle, magíster en psicología de la misma universidad. En 2015 se doctoró en Procesos de Desarrollo Humano y Salud por la Universidad de Brasília. Actualmente es profesora de la Facultad de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana de la Ciudad de Palmira, Colombia en la cual hace parte del grupo Pedagogía y Desarrollo Humano. Sus intereses de investigación se relacionan con  el desarrollo del sí mismo en la infancia desde perspectivas socioculturales en escenarios familiares y educativos.

Milton E. Bermúdez-Jaimes, PhD, Pontificia Universidad Javeriana

Psicólogo por la Universidad Nacional de Colombia, Especialista en Educación con Nuevas Tecnologías de la Universidad Autónoma de Bucaramanga, Magíster en Psicología y Doctor en Psicología de la Universidad de Los Andes.
Docente en las Universidades de Valle en Cali, Universidad Pontificia Bolivariana, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Universidad de Santander, Universidad Industrial de Santander en Bucaramanga, Universidad de La Sabana y Corporación Universitaria Iberoamericana en Bogotá.
Profesor invitado en la Universidad Autónoma de Madrid, Universidad Nacional de Costa Rica, Universidad Autónoma de México y Universidad Peruana Unión
En la actualidad es profesor e investigador en la Facultad de Psicología de la Pontificia Javeriana, miembro del grupo de investigación “Desarrollo, Afectividad y Cognición” e integrante de la línea del Doctorado: “Familias, Crianzas y Contextos”
Autor de tres libros sobre temas de Psicología del Desarrollo y Estudios de Familia y más de 20 artículos en revistas especializadas.
Es el actual Presidente de la Asociación Latinoamérica de Psicología del Desarrollo y representante regional por Bogotá y Cundinamarca del campo de Psicología del ciclo Vital y Desarrollo del Colegio Colombiano de Psicología.
Su campo de trabajo se ha centrado en cómo dimensiones como el involucramiento paterno, la calidad de la relación padre-hijo y las creencias respecto a la paternidad inciden el bienestar infantil.

Angela Uchoa Branco, PhD, Universidade de Brasilia

Angela Uchoa Branco is a Professor at the Human Development Processes Graduate Program, Institute of Psychology, University of Brasilia, Brazil. She was a visiting scholar at the University of North Carolina, Duke University (NC), Clark University (MA), and at the Universidad Autónoma de Madrid. Her research interest and publications include:  development of human values; ethics and moral development; teacher and sutudents interactions, cooperation, competition and individualism; development of dialogical self. Among her publications are the books "Communication and metacommunication in human development (Branco & Valsiner, 2004), "Cultural psychology of human values" (Branco & Valsiner, 2012), and "Alterity, values and socialization" (Branco & Lopes-de Oliveira, 2018).