Psychometric properties of the Interpersonal Reactivity Index (IRI) in university Mexicans

Propiedades psicométricas del Interpersonal Reactivity Index (IRI) en mexicanos universitarios

Main Article Content

Alma Lidia Ahuatzin González, Lic.
Eduardo Salvador Martínez-Velázquez, PhD
Gregorio García-Aguilar, PhD
Almitra Vazquez-Moreno, PhD
Abstract


Empathy is a relevant skill in human behavior  since it allows us to understand and act according to the emotional states of others. Empathy can be evaluated through self- report measures such as the Interpersonal Reactivity Index (IRI). Objective: The purpose of this study was to analyze the psychometric properties of the Spanish version of the IRI (Pérez-Albéniz, de Paúl, Etxeberría, Paz, & Torres, 2003) in university students, for their adaptation to the Mexican context. Material and Method: The IRI was applied to 729 undergraduate students of various faculties of the Benemérita Autonomous University of Puebla. Results: The results indicate that the IRI adaptation shows an adequate internal consistency (α = .81), and the confirmatory analysis corroborated the theoretical structure of four factors, similar to the Spanish adaptation and the original version. Likewise, there were gender differences in the four dimensions. Conclusion: The study provides an adequate internal consistency of the IRI to be used in the Mexican population with characteristics similar to those of this research. However, it is suggested to corroborate its external validity and expand the sample in other areas of the country to generalize its adaptation throughout the Mexican territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
283
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Alma Lidia Ahuatzin González, Lic., Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Psicóloga por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Eduardo Salvador Martínez-Velázquez, PhD, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Psicólogo por la universidad UNIVER en la ciudad de Guadalajara. Maestría y Doctorado en Ciencias del comportamiento opción Neurociencias realizado en el Instituto de Neurociencias en la Universidad de Guadalajara. Postdoctorado en la Universidad de Lille Francia. Profesor-Investigador de tiempo completo en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. ORCID https://orcid.org/0000-0001-9570-0920

Gregorio García-Aguilar, PhD, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Licenciatura y maestria en Filosofía por la Universidad de Guadalajara. Doctorado en Ciencias del comportamiento opción Neurociencias realizado en el Instituto de Neurociencias en la Universidad de Guadalajara. Profesor-Investigador de tiempo completo en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Almitra Vazquez-Moreno, PhD, Instituto tecnológico de estudios de occidente (ITESO)

Psicóloga por la universidad de Guadalajara. Maestría y Doctorado en Ciencias del comportamiento opción Neurociencias realizado en el Instituto de Neurociencias en la Universidad de Guadalajara. Docenteen el ITESO y en la maestría de Neuropsicología del centro universitario de ciencias de la salud UdeG