Parental care during the first year of life

El cuidado parental durante el primer año de vida

Main Article Content

Adis Aymee López Bauta, Msc
Eniuska Hernández Cedeño, Msc
Abstract

The study presented aims to characterize the parental care offered by a group of mothers and fathers to their first-year-old infant. The sample consisted of 20 mother-father-child triads, residents in Plaza de la Revolución, Havana, Cuba. Among those infants, those who are 8 months old predominate, while the majority of mothers and fathers are in the age group 25-29 years. The study data were collected in the families' homes through the mother-infant and father-infant Relations Questionnaires, constructed based on the Theory of Attachment and validated by one of the authors; interviews about the development of communication, and the socio-emotional development of the child (Cruz, 2014); and observation, through a guide prepared by the authors. The information obtained was analyzed qualitatively from the triangulation of the methods. As a result, it was found that mothers are the main caregivers of the offspring and that the parents show different levels of participation in this task. Mothers are more sensitive, available and cooperative to the needs of the infant. Likewise, the influence of some parental mental representations and gender on the manifestations of care offered by mothers and fathers to their first year child was confirmed.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
105
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Adis Aymee López Bauta, Msc, Facultad de Psicología. Universidad de la Habana

Máster en Género y Educación de la Sexualidad. Licenciada en Psicología, Universidad de La Habana. Diplomado en Adolescencia y Juventud. Profesora Asistente, Facultad de Psicología, Universidad de la Habana.

Eniuska Hernández Cedeño, Msc, Facultad de Psicología, Universidad de la Habana.

Aspirante a Doctora en Ciencias Psicológicas. Máster en Psicología Clínica y Máster en Género, Educación de la Sexualidad y Salud Reproductiva. Licenciada en Psicología, Universidad de la Habana. Profesora Auxiliar, Facultad de Psicología, Universidad de la Habana.

References

Ainsworth, M. (1969). Maternal Sensitivity Scales. The Baltimore Longitudinal Project. Obtenido de http://www.psychology.sunysb.edu/attachment/measures/content/maternal%20sensitivity%20scales.pdf

Álvarez, M. (2015). Masculinidad y feminidad en Cuba. In R. Rivero, Masculinidades y paternidades en Cuba (pp. 7-18). La Habana: Editorial CENESEX.

Arcaute, A. (2015). La homoparentalidad en Cuba sin ansias de hegemonía, solo equidad. In R. Rivero, Masculinidades y paternidades en Cuba (pp. 161-182). La Habana: Editorial CENESEX.

Arés, P. (1996). Virilidad. ¿Conocemos el costo de ser hombres? Sexología y Sociedad, 18-21. Obtenido de revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/96

Atkinson, L., Raval, V., Benoit, D., Poulton, L., Gleason, K., Goldberg, S., . . . Leung, E. (2005). On the Relation Between Maternal State of Mind and Sensitivity in the Prediction of Infant Attachment Security. Developmental Psychology, 41(1), 42-53. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/8074179_On_the_Relation_Between_Maternal_State_of_Mind_and_Sensitivity_in_the_Prediction_of_Infant_Attachment_Security DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.41.1.42

Beebe, B. (2005). Mother-Infant Research Informs Mother-Infant Treatment. The Psychoanalytic Study of the Child, 60(1), 7-46. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/7131080_Mother-Infant_Research_Informs_Mother-Infant_Treatment DOI: https://doi.org/10.1080/00797308.2005.11800745

Bennett, A. F., Hernández, E., & López, A. (2018). Relación de apego en niños de primer año de vida con su madre y con su padre. La Habana: Tesis de Licenciatura. Universidad de la Habana. Facultad de psicología.

Bermúdez, M. (2014). El rol del padre y el desarrollo de los hijos: Contribuciones de papá y mamá al bienestar infantil y a la seguridad emocional de niños. Tesis Doctoral, Universidad de Los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología, Bogotá.

Bowlby, J. (1976). El vínculo afectivo. Buenos Aires: Paidós.

Cruz, L. (2014). La mediación del adulto en el desarrollo psicológico del infante durante los tres primeros años de vida. La Habana: Editorial Félix Varela.

Cruz, L. (2017). Los tres primeros años de vida del niño. In M. Calviño, Descubriendo la Psicología (pp. 187-198). La Habana: Academia.

De Wolff, M., & van IJzendoorn, M. (1997). Sensitivity and Attachment: A Meta-Analysis on Parental Antecedent of InfantAttachment. Child Development, 68(4), 571-591. Obtenido de www.marinusvanijzendoorn.nl/wp-content/uploads/2012/07/De-Wolff-Van-IJzendoorn-1997.-Child-Development.-Sensitivity-Attachment-meta-analysis-parental-antecedents.pdf DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1997.tb04218.x

Delgado, R. C., & Rivero, R. (2015). Formas históricas de las masculinidades: un aaproximación teórica. En R. Rivero, Masculinidades y paternidades en Cuba (págs. 19-30). La Habana: Editorial CENESEX.

Díaz, E., Andrade, I., Espinosa, E., Nóblega, M., & Nuñez, J. (2018). Sensitive caregiving and attachment security in preschoolers. Ciencias Psicológicas, 12(1), 97-107. Obtenido de www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v12n1/en_1688-4221-cp-12-01-97.pdf

Díaz, M. T. (2015). La paternidad en el proceso de ser hombre. In R. Rivero, Masculinidades y paternidades en Cuba (pp. 239-251). La Habana: Editorial CENESEX.

Eceiza, A., Ortiz, M. J., & Apocada, P. (2011). Apego y afiliación: la seguridad del apego y las relaciones entre iguales en la infancia. Infancia y Aprendizaje, 34(2), 235-246. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3625806 DOI: https://doi.org/10.1174/021037011795377610

Echeverría, A. L., Hernández, E., & López, A. (2017). Características del apego infantil y el apego conyugal en mujeres primerizas ingresadas en hogares maternos. La Habana: Tesis de Diploma. Universidad de la Habana. Facultad de Psicología.

Fonagy, P., Steele, H., & Steele, M. (1991). Maternal representations of attachment during pregnancy predict the organization of infant-mother attachment at one year of age. Child Development, 62(5), 891-905. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/227703141_Maternal_Representations_of_Atta DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01578.x

chment_during_Pregnancy_Predict_the_Organization_of_Infant-Mother_Attachment_at_One_Year_of_Age

González, A., & Castellanos, B. (2003). Sexualidad y Géneros. La Habana: Editorial Científico-Técnica.

Guerrero, N. (2015). La maternidad y la paternidad en las etapas de la vida. Consideraciones fundamentales. In R. Rivero, Maternidad y Paternidad. Iguales en derechos y responsabilidades. (pp. 67-77). La Habana: Editorial CENESEX.

Halty, A. (2017). La calidad de la responsividad parental: creación y validación de un instrumento observacional . Madrid: Universidad Pontificia Comillas. Facultad de Psicología. Tesis Doctoral.

Hernández, E. (2019). El desarrollo el apego en infantes de Primer año de vida con su madre y con su padre. Informe parcial de Tesis en opción al grado de Doctora en Ciencias Psicológicas, Facultad de Psicología, Universidad de la Habana, La Habana.

Hernández, E., González, Y., Candó, Y., & Mesa, E. (2016). La influencia del vínculo de apego en el desarrollo de las características socioemocionales de niños(as) de edades tempranas. La Habana: Trabajo de Curso de Metodología de la investigación psicológica. Universidad de La Habana. Facultad de Psicología.

Herrera, F., Aguayo, F., & Goldsmith, J. (2018). Proveer, cuidar y criar: evidencias, discursos y experiencias sobre paternidad en América Latina. Revista Latinoamerica(50), 5-20. Retrieved from https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682018000200005 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682018000200005

Hidalgo, V. (2009). Apoyo a las familias durante el proceso de transición a la maternidad y la paternidad. Familia, 133-152. Retrieved from rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/6235/Apoyo_a_las_familias.pdf?sequence=2 DOI: https://doi.org/10.36576/summa.29342

Lamb, M. (1983). La influencia de la madre y del padre en el desarrollo del niño. In H. R. Schaffer, Nuevas perspectivas en psicología del desarrollo en lengua inglesa (pp. 83-101). Madrid, España: Visor. DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.1983.10822010

Lecannelier, F. (2017). El legado del apego temprano: traslación desde la descripción a la intervención. Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, Departamento Interfacultativo de Psicología Evolutiva y de la Educación, Madrid.

Leerkes, E. M. (2011). Maternal sensitivity during distressing tasks: A unique predictor of attachment security. Infant Behavior & Development, 34(3), 443-446. Retrieved from https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/E_Leerkes_Maternal_2011.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2011.04.006

López, A. (2019). Programa de educación integral de la sexualidad para el desarrollo de vínculos de apego seguro en infantes de primer año de vida con su madre y con su padre. Tesis en opción al grado académico de Máster en Género y Educación de la Sexualidad, La Habana.

Martínez, Y., & Romero, M. (2015). El rol paterno en la adolescencia. Un estudio de caso en el Consejo Popular Catedral, Habana Vieja. En R. Rivero, Masculinidades y Paternidades en Cuaba (págs. 222-237). La Habana: Editorial CENESEX.

Méndez, L., & González, L. (2002). Descripción de patrones de apego en menores institucionalizados con problemas conductuales. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, XI(2), 75-92. Retrieved from www.redalyc.org/pdf/264/26411206.pdf DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2002.17288

Nóblega, M., Bárrig, P., Conde, G., Nuñez del Prado, J., Carbonell, O., Altmann, M., & González, E. (2016). Cuidado materno y seguridad del apego antes del primer año de vida. Universitas Psychologica, 15(1), 245-260. Retrieved from www.scielo.org.co/pdf/rups/v15n1/v15n1a19.pdf DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.cmsa

Nóblega, M., Traverso, P., Ugarte, A., & Caballero, L. (2017). Factores sociodemográficos explicativos del guion de base segura materno. Revista de Psicología, 35(2), 575-604. Retrieved from www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472017000200006 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.201702.007

Olhaberry, M., & Santelices, M. P. (2013). Presencia del padre y calidad de la interacción madre-

hijo: un estudio comparativo en familias chilenas nucleares y monoparentales. Universitas Psychologica, 12(3), 833-843. Retrieved from www.redalyc.org/articulo.oa?id=64730275015

Oropesa, N. F. (2015). Análisis del contexto familiar en la adopción: características psicológicas de los padres y madres y proceso de relación entre padres e hijos . Sevilla: Tesis doctoral. Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación.

Paz, Y., Hernández, E., & López, A. (2018). La relación de apego en el primer año de vida. La Habana: Tesis de Diploma. Universidad de la Habana. Facultad de Psicología.

Portu, N. (2010). El apego con el padre y la madre en la segunda infancia y su relación con la

autoestima. Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco, Departamento de Psicología

Evolutiva y de la Educación, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación.

Rodríguez, M. d., Peña, J. V., & Torío, S. (2009). La experiencia de la paternidad y la maternidad: análisis del discurso de las creencias sobre la crianza y el cuidado infantil. Infancia y Aprendizaje, 32(1), 81-95. Obtenido de https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1174/021037009787138248 DOI: https://doi.org/10.1174/021037009787138248

Salinas-Quiroz, F. (2018). Hombres de base segura: Reconfigurando masculinidades y figuras de apego. In A. L. Rosales, & E. Tapia, Sexualidades y géneros imaginados: educación, políticas e identidades lgbt. México: Universidad Pedagógica Nacional.

Salinas-Quiroz, F., & Posada, G. (2015). MBQS: Método de evaluación para intervenciones en apego dirigidas a primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1051-1063. Retrieved from www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v13n2/v13n2a36.pdf DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.13235280514

Santelices, M., Farkas, C., Montoya, M., Galleguillos, F., Carvacho, C., Fernández, A., . . . Himmel, E. (2015). Factores predictivos de sensibilidad materna en infancia temprana. Psicoperspectivas, 14(1), 66-76. Retrieved from https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242015000100007 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-441

Svanberg, P., Mennet, L., & Spieker, S. (2010). Promoting a secure attachment: A primary prevention practice model. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 15(3), 363-378. doi:10.1177/1359104510367584 DOI: https://doi.org/10.1177/1359104510367584

Thompson, R., Easterbrooks, M., & Padilla-Walker, L. (2003). Social and emotional development in infancy. In R. Lerner, M. Easterbrooks, & J. Mistry, Handbook of Psychology. Volumen 6 Developmental Psychology (pp. 91-112). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. DOI: https://doi.org/10.1002/0471264385.wei0604

Van IJzendoorn, M. (2010). El Apego durante los primeros Años (0-5) y su impacto en el desarrollo infantil. In T. RE, B. RG, P. R, & B. M, Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia [en línea]. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development.

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.