Meanings of Mexican same-sex parents around parenting
Significados de madres y padres mexicanos del mismo género en torno a la crianza
Main Article Content
This study shows the meanings expressed by three Mexican same-sex couples (four women and two men) about the upbringing of their daughters and sons, who were aged between one and three years. From a hermeneutic-interpretative approach, we analyzed narrative interviews, resulting in the following categories: Importance of verbalizing and expressing; Rules, limits and consequences; Teaching and learning values and social skills; Maintain a warm relationship; Personal traits/attributes valued (in children). We found that fathers and mothers played different roles in their work as educators, which were linked dynamically with what they expect and value in terms of learning and development. It was important for them to please, to indulge and to satisfy their children’s needs, without this neglecting a healthy diet, establishing and maintaining rules and routines, as well as teaching values and skills according to their age. A shared meaning revolved around language and communication: for adults it was important explaining routines, verbalizing feelings, or making explicit their type of family (having two fathers or two mothers); always considering what can be understood at that age. It was also important for our participants that their sons and daughters felt happy and loved through a close, warm, playful and affectionate relationship. We conclude that these gay parents and lesbian mothers meant the upbringing as a loving, arduous and permanent task, committed to forming subjects with rights, with whom they could negotiate and reach agreements.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Ainsworth, M., Blehar, M. C., Waters, E. y Wall, S. (1978). Patterns of attachment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Arcila, P. A., Mendoza, Y. L., Cañón, O. E. y Jaramillo, J. M. (2010). Comprensión del significado desde Vygotsky, Bruner y Gergen. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 37-49. doi: 10.15332/s1794-9998.2010.0001.03. DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.03
Berger, R. (2013). Now I see it, now I don’t: researcher’s position and reflexivity in qualitative research. Qualitative research, 1-16. doi: 10.1177/1468794112468475 DOI: https://doi.org/10.1177/1468794112468475
Bowlby, J. (1996). Una base segura: aplicaciones clínicas de una teoría del apego. Barcelona: Paidós.
Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. doi: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Bruner, J. (1990). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Editorial Alianza.
Bruner, J. (1998). La teoría del desarrollo como una cultura. En: Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia (pp. 138-152). Barcelona: Gedisa.
Carneiro, F., Tasker, F., Salinas-Quiroz, F., Leal, I. y Costa, P. A. (2017). Are the fathers alright? A systematic and critical review of studies on gay and bisexual fatherhood. Frontiers in Psychology. 8(1636). doi: 10.3389/fpsyg.2017.01636 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01636
Contreras, J. B. y Pons, L. (2015). Familias en transformación: experiencias de parejas diversas que promueven la ruptura de roles tradicionales en la crianza de sus hijos e hijas. En: J. A. Medina (Comp.) Familias Homoparentales en México: mitos, realidades y vida cotidiana (pp.85-110). México, D.F.: Letra S, Sida, Cultura y Vida Cotidiana, A.C.
Cuervo, A. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas. Perspectivas en psicología, 6(1), 111-121. doi: 10.15332/s1794-9998.2010.0001.08 DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.08
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2012). Manual de Investigación Cualitativa. Vol. I: El campo de la investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Duarte, L., García, N., Rodríguez, E. y Bermúdez-Jaimes, M. E. (2016). Las prácticas de crianza y su relación con el vínculo afectivo. Revista Iberoamericana de Psicología 9(2), 113-124. Recuperado de: https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/970
Fedewa, A., Black, W. y Ahn, S. (2015). Children and adolescents with same-gender parents: A meta-analytic approach in assessing outcomes. Journal of GLBT Family Studies, 11, 1-34. doi:1080/1550428X.2013.869486 DOI: https://doi.org/10.1080/1550428X.2013.869486
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Giraldo, A. S. (2015). Azares en las prácticas de paternidad de algunos hombres gay de México, D.F. y en el acercamiento a su estudio. En: J. A. Medina (Comp.) Familias Homoparentales en México: mitos, realidades y vida cotidiana (pp.63-84). México, D.F.: Letra S, Sida, Cultura y Vida Cotidiana, A.C.
Goncalvez, D. y Franco, F. (2011). Las pautas de crianza en la ciudad de Mérida y su relación con la educación inicial. Registro etnográfico-exploratorio. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 1(17), 165-192.
González, M. M., Diez, M., López, F., Martínez, E. y Morgado, B. (2013). Diversidad familiar y estrategias de conciliación en Andalucía. Proyecto Diversia. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
González, M. M. y López, F. (2009). Relaciones familiares y vida cotidiana de niños y niñas que viven con madres lesbianas o padres gays. Cultura y educación. 21(4), 417-428. DOI: https://doi.org/10.1174/113564009790002364
Haces, M. A. (2015). La Homoparentalidad en perspectiva. En: J. A. Medina (Comp.) Familias Homoparentales en México: mitos, realidades y vida cotidiana (pp.27-38). México, D.F.: Letra S, Sida, Cultura y Vida Cotidiana, A.C.
Harkness, S., Zylicz, P. O., Super, C. M., Welles-Nyström, B., Bermúdez, M. R., Bonichini, S.… Mavridis, C. J. (2011). Children’s Activities and Their Meanings for Parents: A Mixed-Methods Study in Six Western Cultures. Journal of Family Psychology, 25(6), 799-813. doi:10.1037/a0026204 DOI: https://doi.org/10.1037/a0026204
Holden, G. W., Kozak, C., Smith, M. M., Singh, J. P. y Ashraf, R. (2017). Disciplinary practices, metaparenting, and the quality of parent–child relationships in African-American, Mexican-American, and European-American mothers. International Journal of Behavioral Development. 41(4), 482–490. doi: 10.1177/0165025416687414 DOI: https://doi.org/10.1177/0165025416687414
Infante, A. y Martínez, J. F. (2016). Concepciones sobre la crianza: el pensamiento de madres y padres de familia. LIBERABIT. Revista Peruana De Psicología, 22(1), 31-41. doi:10.24265/liberabit.2016.v22n1.03 DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2016.v22n1.03
Isaza, L. y Henao, G. C. (2010). El desempeño en habilidades sociales en niños de dos y tres años de edad, y su relación con los estilos de interacción parental. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1051-1076. doi:10.25115/ejrep.v8i22.1453 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v8i22.1453
Jorge, E. y González, M. C. (2017). Estilos de crianza parental: una revisión teórica. Informes Psicológicos, 17(2), 39-66. doi:10.18566/infpsic.v17n2a02 DOI: https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n2a02
Laguna, O. E. (2015). Parentalidad gay en la Ciudad de México: de la negación impuesta a la desestabilización involuntaria. En: J. A. Medina (Comp.). Familias Homoparentales en México: mitos, realidades y vida cotidiana (pp.39-62). México, D.F.: Letra S, Sida, Cultura y Vida Cotidiana, A.C.
Laguna, O. E. (2016). Arreglos parentales de varones gay en la Ciudad de México: de la paternidad negada a la transformación inadvertida del cuidado. Masculinities and Social Change, 5(2), 182-204. doi:10.17583/MCS.2016.2033 DOI: https://doi.org/10.17583/mcs.2016.2033
Da Rocha, E., Roethle, M. y Mochizuky, A. B. (2012). Socialization Goals in Different Contexts, Paidéia, Ribeirão Preto, 22(51), 33-42. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2012000100005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000100005
Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design. An interactive approach. California: Sage Publications, Applied Social Research Methods Series, Vol. 41.
Merrifield, K. A., Gamble, W. C. y Jin, J. (2015). Using social cognitive theory to understand meta-parenting in parents of young children. Family Science, 6(1), 362-369. doi:10.1080/19424620.2015.1076495 DOI: https://doi.org/10.1080/19424620.2015.1076495
Mone, I., Benga, O. y Susa, G. (2014). The relationship between cultural model, socialization goals and parental ethnotheories: A mixed method study. Cognition, brain and behavior, 23(3), 191-208.
Morales, S., Félix, V., Rosas, M., López, F. y Nieto, J. (2015). Prácticas de crianza asociadas al comportamiento negativista desafiante y de agresión infantil. Avances en Psicología Latinoamericana, 33(1), 57-76. doi: 10.12804/apl33.01.2015.05 DOI: https://doi.org/10.12804/apl33.01.2015.05
Morgante, M. G. y Remorini, C. (2013). Estudio etnográfico de la crianza y de la participación de los niños en comunidades rurales de los Valles Calchaquíes septentrionales (noroeste Argentino). Bulletin de l'Institut français d'études andines, 42(3). doi:10.4000/bifea.4177 DOI: https://doi.org/10.4000/bifea.4177
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. Journal Morph., 35(1), 227-232. doi: 10.4067/S0717-95022017000100037 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Pulido, S., Castro-Osorio, J., Peña, M. y Ariza-Ramírez, D. P. (2013). Pautas, creencias y prácticas de crianza relacionadas con el castigo y su transmisión generacional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 245-259. doi:10.11600/1692715x.11116030912 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.11116030912
Real Academia Española (2018). Diccionario de la lengua española (edición del tricentenario). Consultado el 12 de julio de 2019. https://dle.rae.es/criar?m=form
Rodrigo, M. J. (2003). Representaciones y procesos en las teorías implícitas. En: M. J. Rodrigo, A. Rodríguez y J. Marrero. (Coords.). Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano (pp. 95-122). Madrid: Visor.
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento: el desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.
Roncancio-Moreno, M., Bermúdez-Jaimes, M. E. y Uchoa, A. (2019). El desarrollo del sí mismo en la infancia: Contribuciones teóricas y metodológicas desde la teoría del self dialógico (TSD) y la psicología semiótico-cultural. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(1), 77-88. doi: 10.33881/2027-1786.rip.12107 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12107
Salinas-Quiroz, F., Rodríguez, F., Costa, P. A., Rosales, M., Silva, P. y Cambón, V. (2018). Can Children Have Ordinary Expectable Caregiving Environments in Unconventional Contexts? Quality of Care Organization in Three Mexican Same-Sex Planned Families. Frontiers in Psychology, 9(2349). doi:10.3389/fpsyg.2018.02349 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02349
Salinas-Quiroz, F. y Costa, P. A. (2018). Arreglos parentales de personas lesbianas, gais, bisexuales y trans (LGBT): estado del arte. En: A. L. Rosales y E. Tapia (Coords.). Sexualidades y géneros imaginados: educación, políticas e identidades LGBT, Cap. 7, (pp. 215-246). Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.
Sandín, M. P. (2003). El rigor científico en la investigación cualitativa. En: Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones (pp. 185-201). Madrid: McGraw Hill.
Sauceda-García, J. M., Olivo-Gutiérrez, N. A., Gutiérrez, J. y Maldonado-Duran, J. M. (2007). El castigo físico en la crianza de los hijos. Un estudio comparativo. Boletín médico del Hospital Infantil de México, 63(6), 382-388.
Tarrés, M. L. (2001). Lo cualitativo como tradición. En: María Luisa T. B. (Coord.). Observar, escuchar y comprender sobre la tradición cualitativa en la investigación social, (pp. 35-60). México: FLACSO-El Colegio de México.
Triana, P. B. (2003). Las teorías implícitas de los padres sobre la infancia y el desarrollo. En: M. J. Rodrigo, A. Rodríguez P. y J. Marrero. (Coords.). Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano (pp. 203-241). Madrid: Visor.
Vite, A. y López, F. (2010). La asincronía materna autoritaria y permisiva en el maltrato infantil. Revista mexicana de análisis de la conducta, 36(3), 23-34. doi:10.5514/rmac.v36.i3.02 DOI: https://doi.org/10.5514/rmac.v36.i3.21372
Vygotsky, L. S. (1934/1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
Weiss, H. E. (2007). Hermenéutica y descripción densa vs teoría fundamentada. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 637-654.
Zegarra-Valdivia, J. y Chino, B. (2017). Mentalización y teoría de la mente. Revista de neuropsiquiatría, 80(3), 189-199. doi:10.20453/rnp.v80i3.3156 DOI: https://doi.org/10.20453/rnp.v80i3.3156