Behavioral problems in the classroom: construction of the concept from the perspective of elementary school teachers

Problemas de conducta en el aula: construcción del concepto desde la perspectiva de las maestras de primaria

Main Article Content

Rosalinda Lozada García
Guadalupe Acle Tomasini, DRA.
Abstract

In the special education field, the presence of students with behavioral problems inside the classroom is reported by teachers frequently, who indicate that this kind of behaviors alter the social and learning climate in the classroom. The main objective of this study was to analyze the conceptions that a group of teachers attending the first grades of elementary school have about behavior problems and the reasons why these occur inside the classroom. A qualitative descriptive study was designed, with a focus group. Four teachers participated, their average age was 40 and with an average of 17 years of teaching experience. Informed consent formats and thematic guide with five open questions were used in the focus group. The information was transcribed, and the content analysis was carried out using the model proposed by Miles, Huberman and Saldaña (2014) for an iterative investigation, from which arose three analytic categories whit their respective dimensions. The main findings show that teachers recognize the personal characteristics of the student with behavioral problems, but also, they attribute the presence of this problems to various elements of the family and school contexts. They highlight that these behavior problems of students change over the time, the context and their own characteristics as teachers, giving to its presence a dynamic character. Although, they identify those strategies that in terms of discipline and improvement of the student’s self-regulation they must apply, they also point out some limitations they have to do so.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
60
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Rosalinda Lozada García, Universidad Nacional Autónoma de México

Docente y Tutora del Programa de Maestría en Psicología Profesional, en la Residencia en Educación Especial, en la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, desde 2003. Es egresada de la Maestría en Psicología Profesional, Residencia en Psicología Escolar, de la UNAM.

En su actual trabajo ha participado en el desarrollo de investigaciones relacionadas con la educación especial en zonas urbanas marginadas del Estado de México y Distrito Federal. Es miembro activo del grupo de investigación en Educación Especial, de la FES Zaragoza y como Tutora de la Maestría ha dirigido el diseño e instrumentación de modelos de evaluación e intervención desde un enfoque ecológico, para niños de primer ciclo de primaria con problemas de lenguaje, conducta, de aprendizaje y bajo rendimiento intelectual. Ha fungido como directora de reportes de experiencias profesionales y como miembro de jurado en distintos exámenes profesionales para obtener el grado de maestría de estudiantes de las Residencias en Educación Especial, Psicología Escolar y Terapia Familiar.

Es autora de tres capítulos de libros: a) “Creatividad y proceso de enseñanza-aprendizaje: percepción de los maestros de una zona rural e indígena”, en el libro “Educación Especial. Investigación y práctica” (Acle, 2006); b) Escala de comportamientos resilientes para profesores, en el libro “Resiliencia en Educación Especial, Una Experiencia en la Escuela Regular” (Acle, 2012) y “Programa de Estimulación de Habilidades Narrativas en Niños Preescolares: Manual de Aplicación”, en el libro “Estrategias para la Promoción del Desarrollo del Lenguaje en Niños Preescolares” (Vega, 2011). Es coautora del artículo “Discapacidad y Rezago Escolar: Riesgos Actuales” publicado en el Acta Colombiana de Psicología (2007), así como de diversos artículos en las Memorias de Congresos Nacionales e internacionales donde ha presentado trabajos.

References

Acle-Tomasini, G., Martínez-Basurto, L.M. & Lozada-García, R. (2016). Bridging the Gap between Theory and Practice: Ecological Risk/Resilience Model Contributions to Special Education. Creative Education, 7, 1093-1110. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.77114 DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2016.77114

Algood, C. L., Harris, C. & Sun, H. J. (2013). Parenting success and challenges for families of children with disabilities: an ecological systems analysis. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 23, 126-136, https://doi.org/10.1080./10911359.2012.747408 DOI: https://doi.org/10.1080/10911359.2012.747408

Ato, L. E., Galián, E., Conesa, M. D. y Huéscar, H. E. (2007). Relaciones entre estilos educativos, temperamento y ajuste social en la infancia: Una revisión. Anales de Psicología, 23 (1), 33-40. Recuperado de https://www.um.es/analesps/v23/v23_1/05-23_1.pdf

Brennan, L. M. O.; Bradshaw, C. P. & Furlong, M. J. (2014). Influence of classroom and school climate on teacher perceptions of student problem behavior. School Ment Health. 6 (2), 125-136. https://doi.org/10.1007/s12310-014-9118-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s12310-014-9118-8

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. México: Paidós Transiciones.

Cid, C. D. D. (2012). Promoción de comportamientos resilientes en niños con problemas de conducta (Tesis de maestría). UNAM: México.

Cooper, P. (2011). Teacher strategies for effective intervention with students presenting social, emotional, and behavioral difficulties: an international review. European Journal of Special Needs Education, 26 (1), 71-86, https://doi.org/10.1080/08856257.2011.543547 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2011.543547

Council of Exceptional Children (2018). Problemas de conducta: definiciones, características e información relacionada. Recuperado de http://www.ccbd.net/about/ebddefintion

Creswell, J. (2015). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. E. U. A.: Pearson.

Domínguez, M. D. L. (2008). Modelo de evaluación e intervención para niños con problemas de conducta. (Tesis de maestría). UNAM: México.

Durisic, M. M. (2018). Relations and communication in families of children with externalizing behavior problems. Research in Pedagogy. 8 (2), 111-120, https://doi.org/10.17810/2015.77 DOI: https://doi.org/10.17810/2015.77

El-Nokali, N. E., Bachman, H. J. & Votruba-Drzal, E. (2010). Parent involvement and children´s academic and social development in elementary school. Child Development, 81 (3), 988-1005, https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01447.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01447.x

Escobar, J. y Bonilla-Jiménez, I. (2009). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología. 9 (1), 51-67. Recuperado de https://www.academia.edu/31713026/GRUPOS_FOCALES_UNA_GU%C3%8DA_CONCEPTUAL_Y_METODOL%C3%93GICA

Gargiulo, R. (2012). Special education in contemporary society. An introduction to exceptionality. Canada: SAGE Publications Inc.

Glassberg, L. A: (1994), Students with behavioral disorders: determinants of placement outcomes. Behavioral Disorders. 19 (3), 181-191. https://doi.org/10.1177%2F019874299401900302 DOI: https://doi.org/10.1177/019874299401900302

Gómez Acosta, C. A. (2014). Factores asociados a la violencia: Revisión y posibilidades de abordaje. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología. 7 (1), 115-124. Recuperado de https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.7110/451

Gómez, Pulido. A. (2014). Los problemas de comportamiento en el ámbito educativo. Análisis de los factores que intervienen desde una perspectiva interactiva. El papel de la escuela en la prevención de los problemas de comportamiento. Recuperado de https://www.preparadores.eu/temamuestra/Maestros/PTLOMCE.pdf

González, R. M. M., Díez, L. M., López, G. F. y Román, R. M. (2010). La importancia del clima emocional del aula desde la perspectiva del alumnado Universitario. Revista de Enseñanza Universitaria. 35, 16-27. Recuperado de http://institucional.us.es/revistas/universitaria/35/art_2.pdf

Green, K. D., Beck, S. J., Forehan, R. & Vosk, B. (1980). Validity of teacher nominations of child behavior problems. Journal of abnormal child psychology. 8 (3), 397-404. https://doi.org/10.1007/BF00916383 DOI: https://doi.org/10.1007/BF00916383

Hallahan, D. P.; Kauffman, J. M. & Pullen, P. C. (2012). Exceptional learners. An introduction to special education. U. S. A.: Allyn and Bacon.

Hamre, B. K. & Pianta, R. C. (2005). Can instructional and emotional support in the first-grade classroom make a difference for children at risk of school failure? Child Development, 76 (5), 949-967, https://doi.org./10.1111/j.1467-8624.2005.00889.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00889.x

Hernández, G. M. R. (2016). Validación social de un programa de intervención dirigido a estudiantes de primaria con problemas de conducta. (Tesis de maestría). UNAM: México.

Heward, W. L. (2013). Exceptional children. An introduction to special education. U. S. A.: Pearson Merril Prentice Hall.

Hill, A., Degnan, K., Calkins, S. D. & Keane, S. P. (2006). Profiles of externalizing behavior problem for boys and girls across preschool: the roles of emotion regulation an inattention. Developmental Psychology, 42, 913-928. Recuperado de https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/S_Calkins_Profiles_2006.pdf DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.5.913

Human-Vogel, S. & Morkel, J. (2017). Teacher and learners´ belief in a just world and perspectives of discipline of grade 4-8 learners in South African schools. Educational Studies. 43 (3), 343-353. https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1277136 DOI: https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1277136

Kauffman, D., Gesten, E., Santa Lucía, R., Salcedo, O., Rendina-Gobioff, G & Gadd, R. (2000). The relationship between parenting style and children´s adjustment: the parents perspective. Journal of Child and Family Studies, 9 (2), 231-245. Recuperado de https://psycnet.apa.org/doi/10.1023/A:1009475122883 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1009475122883

Kauffman, J. M., Cullinam, D. & Epstein, M. H. (1987). Characteristic of students placed in special programs for the seriously emotionally disturbed. Behavioral disorders, 175-184, https://doi.org/10.1177%2F019874298701200306 DOI: https://doi.org/10.1177/019874298701200306

Kirk, S. A.; Gallagher, J. J.; Anastasiow, N. J. y Coleman, M. R. (2006). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin Company

Koenen, A. K., Vervoort, E., Kelchtermans, G., Verschueren, K. & Spilt, J. L. (2018). Teacher sensitivity in interaction with individual students: the role of teachers ‘daily negative emotions. European Journal of Special Needs Education, https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1553876 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1553876

Landrum, T. J., Tankersley, M. & Kauffman, J. M. (2003). What is special about special education for students with emotional or behavioral disorders? The Journal of Special Education, 37 (3), 148-156. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ785941.pdf DOI: https://doi.org/10.1177/00224669030370030401

Lenhart, T. L. & Chudzinski, J. (1994). Children with emotional/behavioral problems and their family structures. Reporte de investigación ED377634, 13 págs. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED377634.pdf

Liu, J., Guo, S., Gao, R. & Distefano, Ch. (2020). Investigating school children´s behavioral and emotional problems using pediatric symptoms cheklist-17 in a structural equation modeling framework. School Psychology International, 0 (0), 1-19, https://doi.org/10.177/.0143034320912301 DOI: https://doi.org/10.1177/0143034320912301

Maggin, D. M. & Cook, B. G. (2017). Behavioral disorders: looking toward the future with an eye on the past. Behavioral Disorders, 42 (2), 37-40, https://doi.org.10.1177/01987429l7690506 DOI: https://doi.org/10.1177/0198742917690506

Malfitano, A. (2014). Gender differences in emotional or behavioral problems in Elementary school students. Journal of the American Academy of Special Education Professionals. Fall, 2014, 49-64. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1134784.pdf

Martínez, A. (1999). Problemas emocionales y de conducta: una aproximación ecológica. (Tesis de maestría). UNAM: México.

McCoy, D. Ch. & Raver, C. C. (2011). Caregiver emotional expressiveness, child emotion regulation, and child behavior problems among head start families. Social Development, v20, 741-761. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2011.00608.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2011.00608.x

Miles, M. B.; Huberman, A: M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis. A methods sourcebooks. U. S. A.: SAGE Publications Inc.

Mina, E. J. y Palomino, S. N. (2019). Problemas de conducta y su relación con el tipo de familia en estudiantes de la institución educativa inicial no. 157 Huancavelica. Tesis de licenciatura. Universidad Nacional de Huancavelica: Perú. Recuperado de http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/2855

Moreno, R. N. E. (2016). Más que apoyo y control parental: la participación de hijas e hijos en la crianza. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología. 9 (2), 13-22. Recuperado de https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.9201/921

Motamedi, F., Ghobari-Bonab, B., Beh-Pajooh, A., Shokoohi, Y. M. & Ali, A. G. (2017). Developing and emotional intelligence program training and study its effectiveness on emotional intelligence of adolescents with emotional and behavioral problems that living in single parent families. Journal of education and learning. 6 (2), 101-110, https://doi.org/10.5539/jel.v6n2p101 DOI: https://doi.org/10.5539/jel.v6n2p101

Nash, P.; Schlösser, A. & Scarr, T. (2016). Teachers´ perceptions of disruptive behavior in schools: a psychological perspective, emotional an behavioral difficulties, 21 (2), 167-180. https://doi.org/10.1080/13632752.2015.1054670 DOI: https://doi.org/10.1080/13632752.2015.1054670

Paneiva, P. J. P., Bakker, L. y Rubiales, J. (2018). Clima áulico, características socioemocionales del contexto de enseñanza y aprendizaje. Educación y Ciencia, 7 (49), 55-64. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/98968/CONICET_Digital_Nro.a099021f-3a94-4c48-8715-bc7d2d9a5f22_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rabadán, R. y Jiménez-Gualdo, A. M. (2012). Detección e intervención en el aula de los trastornos de conducta. Educación XXI. 15 (2), 185-212. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.132 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.132

Reid, R., González, J. E., Nordness, P. D., Trout, A. & Epstein, M. H. (2004). A Meta-analysis of the academic status of students with emotional/behavioral disturbance. The Journal of Special Education, 38 (3), 130-143, https://doi.org/10.1177/00224669040380030101 DOI: https://doi.org/10.1177/00224669040380030101

Rodea, R. K. R. (2016). Modelo de atención para niños con problemas de conducta: importancia de su validación social y educativa (Tesis de maestría). UNAM: México.

Rodríguez, P. A. P. (2017). Problemas de conducta en adolescentes colombianos: papel de los conflictos entre los padres, estilos de crianza y estructura familiar. Tesis doctoral. Universidad de Granada. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/48598

Romero, Muñoz D. E. (2014). Expresión literaria: estrategia educativa para favorecer la autorregulación en alumnos con problemas de conducta. (Tesis de maestría). UNAM: México.

Romero, Medina F. R. (2014). Autorregulación: Estrategia para disminuir los factores de riesgo en estudiantes con problemas de aprendizaje y de conducta. (Tesis de maestría). UNAM: México.

Ruhl, K. L. & Berlinghoff, D. H. (1992). Research on Improving Behaviorally Disordered Students’ Academic Performance: A Review of the Literature. Behavioral Disorders, 17 (3), 178-190, https://doi.org/10.1177%2F019874299201700308 DOI: https://doi.org/10.1177/019874299201700308

Sabatier, C., Restrepo, C. D., Moreno, T. M., Hoyos, R, O. & Palacio, S. J. (2017). Emotion regulation in children and adolescents: concepts, processes and influences. Psicología desde el Caribe. 34 (1), 1-16, http://dx.doi.org/10.14482/psdc.34.1.9778 DOI: https://doi.org/10.14482/psdc.34.1.9778

Sabol, T. J. & Pianta, C. R. (2012). Recent trends in research on teacher-child relationships. Attachment & Human Development, 14 (3), 213-231, https://doi.org/10.1080/14616734.2012.672262 DOI: https://doi.org/10.1080/14616734.2012.672262

Secretaría de Educación Pública (2002). Programa nacional de fortalecimiento de la educación especial y de la integración educativa. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de https://www.educacionespecial.sep.gob.mx/pdf/publicaciones/ProgNal.pdf

Secretaría de Educación Pública (2008). Principales cifras de sistema educativo nacional 2008-2009. Dirección General de Planeación y Estadística Educativa. Recuperado de https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2008_2009.pdf

Secretaría de Educación Pública (2012) Recuperado de http://www.educacionespecial.sep.gob.mx/pdf/doctos/5Glosarios/1Glosario_final.pdf

Secretaría de Educación Pública (2014). Principales cifras de sistema educativo nacional 2013-2014. Dirección General de Planeación y Estadística Educativa. Recuperado de https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2013_2014_bolsillo.pdf

Smith, T. E. & Sheridan, S. M. (2018). The effects of teacher training on teachers´family -engagement practices, attitudes, and knowledge: a meta-analysis. Journal of educational and psychological consultation, 00, 1-30. https://doi.org/10.1080.10474412.2018.1460725

Soles, T., Bloom, E. L., Heath, N. L. & Karagiannakis, A. (2008). An exploration of teachers´ current perceptions of children with emotional and behavioural difficulties. Emotional and behavioural difficulties. 13 (4), 275-290. http://dx.doi.org/10.1080/13632750802442201 DOI: https://doi.org/10.1080/13632750802442201

Spilles, M., Hagen, T. & Henneman, T. (2019). Playing the good behavior game during a peer-tutoring intervention: effects on behavior and reading fluency of tutors and tutees with behavioral problems. Insights into Learning Disabilities, 16 (1), 59-77. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1218478

Urbina, C.; Simón, C. y Echeita, G. (2011). Concepción de los profesores acerca de las conductas disruptivas: análisis a partir de un marco inclusivo. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 34 (2), 205-217. http://dx.doi.org/10.1174/021037011795377584 DOI: https://doi.org/10.1174/021037011795377584

Weingarten, Z., Zumeta, E. R. & Arden, S. (2020). Better together: using MTSS as a structure for building school-family partnerships. Teaching Exceptional Children. 53 (2), 122-130. https://doi.org/10.1177%2F0040059920937733 DOI: https://doi.org/10.1177/0040059920937733