Self-efficacy beliefs, satisfaction and physical health as predictors of Quality of life in Mexican university teachers.
Creencias de autoeficacia, satisfacción y salud física como predictores de la calidad de vida de docentes universitarios mexicanos
Main Article Content
This study aims to raise awareness of the incidence of self-efficacy beliefs, satisfaction and physical health on the quality of life of higher education teachers in Mexico. The methodology was observational, transsectional, with descriptive, correlational and predictive scope. Three scales were used, the SF-12 physical health questionnaires, self-efficacy beliefs and teacher satisfaction. The study involved 547 teachers, 58.1% were women and 41.9% men. Results: it was found that they have a good quality of life, a high perception of all dimensions of self-efficacy beliefs: interaction, planning, involvement and evaluation; as well as their teacher satisfaction. The predictor variables of quality of life were beliefs of self-efficacy, physical health and teacher satisfaction. Conclusion: the physical and mental health of teachers are a central component for achieving optimal performance in their work, with beliefs of self-efficacy, their perception of health and satisfaction being the main features of their teaching activity. The foregoing should be considered for the creation of new public policies in education that address the integral health of teachers and in turn improve their professional performance and educational quality.
Downloads
Article Details
Acosta, R. (2016). Conceptos de calidad de vida laboral en el ámbito docente universitario. Salud Bosque, 5(2), 89–100. https://doi.org/10.18270/rsb.v5i2.1469 DOI: https://doi.org/10.18270/rsb.v5i2.1469
Akram, M., & Amir, M. (2020). Comparing the Quality of Work Life among University Teachers in Punjab. Bulletin of Education and Research, 42(2), 219–234. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1280789.pdf
Alonso, J. (2008). Cuestionario de salud SF-12. http://www.ser.es/wp-content/uploads/2015/03/SF12_CUESTIONARIO.pdf
Arslan, A. (2019). The Mediating Role of Prospective Teachers’ Teaching Self-Efficacy between Self-Efficacy Sources and Attitude towards Teaching Profession. International Journal of Educational Methodology, 5(1), 87–96. https://doi.org/10.12973/ijem.5.1.101 DOI: https://doi.org/10.12973/ijem.5.1.101
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1016/0146-6402(78)90002-4 DOI: https://doi.org/10.1037//0033-295X.84.2.191
Bandura, A. (1995). Self-eficacy in changing societies. California: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692
Botero, P., & Londoño, C. (2013). Factores psicosociales predictores de la calidad de vida en personas en situación de discapacidad física. Acta Colombiana de Psicología, 16(2), 125–137. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/186/227 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2013.16.2.12
Cárdenas, J., & Gómez, R. (2011). La autoeficacia y la evaluación del aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 93–97. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832333009
Cruz, S. (2017). Autoeficacia docente, en los profesores de la licenciatura de medicina, nutrición y enfermería de la Facultad de Ciencias de la Salud. (Tesis de posgrado). Universidad Rafael Landívar. Guatemala. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2017/05/83/Perez-Silvia.pdf
García, P. (2014). Satisfacción de necesidades y calidad de vida en los docentes universitarios de la ciudad de Guayaquil según edad y años de experiencia (Tesis de pregrado) Universidad Casa Grande. Guayaquil http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/117/1/Tesis624GARs.pdf
González, M. (2013). Influencia de la autoeficacia docente colectiva en el profesorado universitario. Psicología Educativa, 19(1), 3–12. https://doi.org/10.5093/ed2013a2 DOI: https://doi.org/10.5093/ed2013a2
González, N. (2008). Prevalencia del Estrés en la Satisfacción Laboral de los Docentes Universitarios. REDHECS: Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 3, 68–89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717959
Hernández, L., & Ceniceros, D. (2018). Autoeficacia docente y desempeño docente, ¿una relación entre variables? Innovación Educativa, 18/78, 171-192. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n78/1665-2673-ie-18-78-171.pdf
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta/glosario. Online Learning Center. Highered.Mheducation.Com. http://highered.mheducation.com/sites/1456260960/student_view0/index.html
Herranz, J., Reig, A., Cabrero, J., Ferrer, R., & González, J. (2007). La satisfacción académica de los profesores universitarios. In J. Herranz (Ed.), La calidad de vida, el trabajo y la salud de los profesores universitarios. Universidad de Alicante. https://www.researchgate.net/publication/303803660_La_satisfaccion_academica_de_los_profesores_universitarios
Herrera, Á., & Baldeón, M. (2020). Autoeficacia y empatía en docentes mujeres del nivel preescolar. Revista ConCiencia EPG, 5(2), 60–69. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.5-2.4 DOI: https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.5-2.4
Islas, P., Trevizo, M., & Heiras, A. (2015). La planeación didáctica como factor determinante en la autoeficacia del maestro universitario. Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 9, 43–50. https://www.rediech.org/inicio/images/k2/Red9-pp43-50.pdf DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v5i9.595
Morris, D., Usher, E., & Chen, J. (2011). Developing teaching self-efficacy in research institutions: A study of award-winning professors. Contemporary Educational Psychology, 36, 232–245. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.005
Muñoz, E., Fernández, A., & Jacott, L. (2018). Bienestar Subjetivo y Satisfacción Vital del Profesorado. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, REICE, 16(1), 105–117. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.007 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.007
Navia, M. (2014). Satisfacción de necesidades y calidad de vida en los docentes universitarios de la ciudad de Guayaquil de acuerdo al estado civil y numero de cargas familiares (Tesis de pregrado). Universidad Casa Grande. Guayaquil http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/116/1/Tesis625NAVs.pdf
Olivares, J., Quintana, M., Matta, C., Choy, J., Ronquillo, W., & Maldonado, M. (2006). Satisfacción laboral de docentes universitarios del Departamento Académico de Clínica Estomatológica. Revista Estomatológica Herediana, 21–25. https://www.redalyc.org/pdf/4215/421539345005.pdf
Orley, J., & Saxena, S. (1996). La gente y la salud, ¿Qué calidad de vida?. Foro Mundial de La Salud, 17, 385–387. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/55264/WHF_1996_17_n4_p385-387_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, G. (2018). Nivel de satisfacción laboral de los docentes y percepción de la calidad del servicio en siete instituciones educativas adventistas del norte de Colombia. Revista Internacional de Estudios En Educación, 18(2), 65–77. https://doi.org/https://doi.org/10.37354/riee.2018.181 DOI: https://doi.org/10.37354/riee.2018.181
Prieto, L. (2005). Las creencias de autoeficacia docente del profesor universitario. España: Alfaomega-Narcea Editores.
Rodríguez, M., & Aguilar, M. (2005). Jubilación y calidad de vida de profesores universitarios. Estudios Sobre Las Familias, 4, 49–62. https://sistemadif.jalisco.gob.mx/apps/ceninf/centro_de_informacion/FAMILIA/Jubilacion_y_calidad_de_vida_en_profesores_universitarios_el_rol_de_la_familia_MC_RODRIGUEZ_VEGA_DIF_JALISCO.pdf
Schwartzmann, L. (2003). Calidad de vida relacionada con la salud: aspectos conceptuales. Ciencia y Enfermería, 9(2), 9–21. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95532003000200002
Sokmen, Y., & Kilic, D. (2019). The Relationship between Primary School Teachers’ Self-Efficacy, Autonomy, Job Satisfaction, Teacher Engagement and Burnout: A Model Development Study. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 5(2), 709–721. www.ijres.net
Song, H., Gu, Q., & Zhang, Z. (2020). An exploratory study of teachers’ subjective wellbeing: understanding the links between teachers’ income satisfaction, altruism, self-efficacy and work satisfaction, Teachers and Teaching. Teachers and Teaching Theory and Practice, 26(1), 3–31. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1719059 DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1719059
Urzúa, A. (2010). Calidad de vida relacionada con la salud: Elementos conceptuales. Revista Médica de Chile, 138, 358–365. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rmc/v138n3/art17.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872010000300017
Verdugo, J., Guzmán, J., Moy, N., Meda, R., & González, Ó. (2008). Factores que influyen en la calidad de vida de profesores universitarios. Psicología y Salud, 18(1), 27–36. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/672
Vilagut, G., Valderas, J., Ferrer, M., Garin, O., López, E., & Alonso, J. (2008). Interpretación de los cuestionarios de salud SF-36 y SF-12 en España: componentes físico y mental. Medicina Clínica, 130(19), 726–735. http://public-files.prbb.org/publicacions/e92966f0-cead-012b-a7a8-000c293b26d5.pdf DOI: https://doi.org/10.1157/13121076
Vizcaino, A., López, K., & Klimenko, O. (2017). Creencias de autoeficacia y desempeño docente de profesores universitarios. Katharsis, 25, 75–93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6259836