Neuropsychological evaluation and academic performance: Psychology students

Evaluación neuropsicológica y rendimiento académico: Estudiantes de Psicología

Main Article Content

Amador Barreda Guzmán
Dora Elizabeth Granados Ramos
Amador Barreda Guzmán
Abstract

Neuropsychological assessments allow to characterize the presence of cognoscitive and behavioral changes. Difficulties answering neuropsychological tests can affect the academic performance of university students. The objective es the present study was to analyze the relationship between the results in a neuropsychological assesstment and the academic performance of university students who study Psychology. The Brief Spanish Neuropsychological Assessment (NEUROPSI) was aplied to 80 Psychology students (50 women and 30 men) and the results were compared to their academic performance in a subject. It was observed that 99% of the students had an expected neuropsychological performance according to their age and schooling. Students with good academic performance scored better on thein neuropsychological assessment and in the memory-evocation cognoscitive area. Difficulties were observed in the areas of ‚reading‘ and ‚articulation‘. The neuropsychological assessment did not provide all the necessary elements to explain the academic performance so it will be necessary to consider psychosocial variables and to implement more detailed tests.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
344
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Amador Barreda Guzmán, Universidad Veracruzana

Facultad de Psicología-Xalapa, Laboratorio de Psicobiología

Dora Elizabeth Granados Ramos, Universidad Veracruzana

Facultad de Psicología-Xalapa, Laboratorio de Psicobiología

Coordinadora del Laboratorio de Psicobiología

Amador Barreda Guzmán, Crisver: Centro de Rehabilitación e Inclusión Social de Veracruz

BIO:
Licenciado en Psicología
City | Ciudad:
Veracruz [mx]
e-mail:

References

Andrade, M. (2009). La escritura y los universitarios. Universitas humanística, 68, 297-340. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n68/n68a16.pdf

Arango-Lasprilla, J; Olabarrieta-Landa, L; Díaz-Victoria, A; Almeida, A; Labos, E, y De los

Reyes, C. (2016). Historia de la rehabilitación cognitiva en Latinoamérica. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 1(16), 1-24.

Ardila, A., y Ostrosky-Solís, F. (2012). Guía para el diagnóstico neuropsicológico. México:

UNAM.

Ardila, A., y Rosselli, M. (2007). Neuropsicología clínica. México: Manual Moderno.

Asociación Médica Mundial, Declaración de Helsinki. (2013). 64ª Asamblea General.

Recuperado de http://www.isciii.es/ISCIII/es/contenidos/fd-investigacion/fd-

evaluacion/fd-evaluacion-etica-investigacion/Declaracion-Helsinki-2013-Esp.pdf

Banzato, M. (2012). La dislexia en la edad adulta. (Tesis). Venecia. Università Ca’Foscari

Venezia.

Barceló, E., Lewis, S., y Moreno, M. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. Psicología desde el Caribe, 18, 109-138. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21301806

Bausela-Herreras, E. (2008). Evaluación neuropsicológica en población adulta; instrumentos de evaluación. Cuaduernos de Neuropsicología 2(2), 136-149. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-41232008000200003

Blázquez, J., González, B. y Paúl, N. (2008). Evaluación neuropsicológica. En J. Tirapu, M. Rios y F. Maeztu (Eds.), Manual de Neuropsicología (pp. 33-56). Barcelona: Viguera Editores.

Carvajal-Castrillón, J. & Restrepo P., A. (2013). Fundamentos teóricos y estrategias de intervención en la rehabilitación neuropsicológica en adultos con daño cerebral adquirido. Revista CES Psicología, 6(2). 135-148.

Dauphinais N, Rousseau N., and St- Vincent L. (2016). Des étudiants ayant un trouble

d’apprentissage associé à un trouble déficitaire de l’attention : possèdent-ils le bagage de stratégies pour réussir à l’université ? Éducation et francophonie, 441 (2016): 46–72.

DOI: 10.7202/1036172ar DOI: https://doi.org/10.7202/1036172ar

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252

Hebben, N., y Milberg, W. (2011). Fundamentos para la evaluación neuropsicológica. México: Manual Moderno. Kessels R.P.C., and Hendriks M.P.H., Neuropsychological Assessment. In: Howard S. Friedman (Editor in Chief), Encyclopedia of Mental Health, 2nd edition, Vol 3, Waltham, MA: Academic Press, 2016, pp. 197-201. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-397045-9.00136-1

Lezak, M.D., Howieson, D.B. y Loring, D.W. (2004). Neuropsychological assessment. New

York : Oxford University Press.

López, M. (2013). Rendimiento académico: su relación con la memoria de trabajo. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44729878008.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v13i3.12042

López de Ibáñez, M. (1998). Evaluación neuropsicológica: principios y métodos. Caracas:UCV.

Macías-Islas, M., Aguayo-Arelis, A., Rábago, B.,Velázquez, M., Martínez-Tapia, M., y Arango- Lasprilla, J. (2015). Deterioro cognitivo en pacientes con esclerosis múltiple del occidente de México, Revista Mexicana de Neurociencia, 16(3): 1-12.

Matute, E., Rosselli, M., Ardila, A., y Ostrosky-Solís, F. (2007). Evaluación Neuropsicológica

Infantil (ENI). México: Manual Moderno.

OCDE. (2015). México. Políticas prioritarias para fomentar las habilidades y conocimientos de los mexicanos para la productividad y la innovación. Recuperado de

https://www.oecd.org/mexico/mexico-politicas-prioritarias-para-fomentar-las-habilidades-y-conocimientos-de-los-Mexicanos.pdf

Ortiz, S., y Jaimes, A. (2007). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad en estudiantes universitarios. Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 50(3), 125-127. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/facmed/un-2007/un073g.pdf

Ontiveros-Vargas, A, Ríos-Valles, J, Hernández-Tinoco, J y Martínez-Martínez, P. Habilidad

para la escritura en alumnos de reciente ingreso a educación superior. Revista Sociología Contemporánea 2016. 3-9: 34-.

Ostrosky-Solís, F., Ardila, A., y Roselli, M. (1997). NEUROPSI. Evaluación Neuropsicológica

Breve en Español. Manual e instructivo. México: Manual Moderno.

Ostrosky-Solís, F., Gómez, M. E., Ardila, A., Rosselli, M., Pineda, D., y Matute, E. (2003).

Neuropsi atención y memoria. Manual, Perfiles y Material. México, American Bookstore.

Pérez, M. (2012). La evaluación Neuropsicológica. España: FOCAD, Universidad de Granada.

Piper, B., Mueller, ST., Talebzadeh, S. y Ki, MJ. (2016) Evaluation of the validity of the

Psychology Experiment Building Language tests of vigilance, auditory memory, and

decision making. PeerJ 4:e1772 https://doi.org/10.7717/peerj.1772 DOI: https://doi.org/10.7717/peerj.1772

Philion, R., Doucet, M., Côté, C., Nadon, M., Chapleau, N. y Laplante, L. (2016). L’inclusion des étudiants en situation de handicap au postsecondaire : besoins, défis et enjeux. Éducation et francophonie 44(1), 96-116. DOI;10.7202/1036174ar DOI: https://doi.org/10.7202/1036174ar

Rodríguez, M. (2009). Evaluación neuropsicológica. En C. Junqué y J. Barroso (Coord.),

Manual de neuropsicología (283-301). España: Editorial Síntesis.

Rosselli, M., y Ardila, A. (2012). Deterioro cognitivo leve: definición y clasificación. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 12 (1), 151-162. Recuperado de

http://neurociencias.udea.edu.co/revista/PDF/REVNEURO_vol12_num1_12.pdf

Rosselli, M., Matute, E., y Ardila, A. (2010). Neuropsicología del desarrollo infantil. México: Manual Moderno.

Sánchez, J., Escotto, A., Becerra, J., García, J. Contreras, S., y Baltazar, A. (2012). Correlatos

neuropsicológicos del bajo rendimiento en matemáticas en estudiantes de la carrera de

psicología: el papel de las funciones ejecutivas. En R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 55-63). México: Comité Latinoamericano de Matemática

Educativa.

Thomas-Antérion C, Barbeau E. Éthique et tests neuropsychologiques. Geriatr Psychol

Neuropsychiatr Vieil 2012; 10(4) :445-52 doi:10.1684/pnv.2012.0372 DOI: https://doi.org/10.1177/1475921711413517

Universidad Veracruzana. (2015). Reunión de coordinadores de sistemas tutoriales 2015. UV: México.

Verdejo-García, A. y Pérez-García, M. (2007). Profile of executive deficits in cocaine and heroin polysubstance abusers: common and differential effects on different executive DOI: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2006.06.032

components. Psychopharmacology, 190, 517-530.

Verdejo, A., y Tirapu, J. (2012). Neuropsicología clínica en perspectiva: retos futuros basados en desarrollos presentes. Rev Neurol, 54(3), 180-186. Recuperado de DOI: https://doi.org/10.33588/rn.5403.2011499

http://www.neurologia.com/pdf/Web/5403/bh030180.pdf

Wechsler, D. (2012). WAIS-IV: Escala de Inteligencia de Wechsler para Adultos-V. México:

Manual Moderdo.

Zapata, L., De los Reyes, C., Lewis, S., y Barceló, E. (2009). Memoria de trabajo y rendimiento académico en estudiantes de primer semestre de una Universidad de la ciudad de Barranquilla. Psicología del Caribe, 23,66-82.

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC

Most read articles by the same author(s)