Prevalence of Bullying and Cyberbullying in Latin America: a review

Prevalencia de Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica: una revisión

Main Article Content

Maite Garaigordobil, Dr.
Juan Pablo Mollo-Torrico, Dr.
Enara Larrain, Dr.
Abstract
The aim of this work was to carry outa systematic review of the researches that provide percentages of victims and perpetrators of bullying and cyberbullying in Latin America (2005-2018). For this purpose the following main databases were used: Scopus; WebOfScience; ERICScopus; WebOfScience; and ERIC. A total of 51 studies were found: 35 on bullying, 10 on cyberbullying, and 6 that provide information about both types of harassment. The results show a high prevalence of bullying and also cyberbullying (to a lesser extent) in all the countries of Latin America where the phenomenon has been studied (Colombia; Mexico; Argentina; Brazil; Bolivia; Peru; Chile; Nicaragua; Venezuela; Panama; Ecuador; and Puerto Rico). Such systematic review confirms a significant prevalence of occasional/frequent bullying (4.6% - 50% victims; 4%-34.9% bullies) and of occasional/frequent cyberbullying (3.5% - 17.5% cybervictims; 2.5% - 58% cyberbullies). Most of those involved are males. The most frequent type of bullying is verbal, followed psychological and physical bullying. Although face-to-face bullying (especially physical violence) decreases with age, cyberbullying is still present in late adolescence and youth. Among the noteworthy cyberbullying
behaviors identified in this review are: sending nasty messages; insults; threats; making comments or spreading rumors to discredit or ridicule the victim; disseminating pictures and videos that are offensive to the victim; password theft; among others. The magnitude of the epidemiological data found in this review emphasizes the need to further investigate the issue, in addition to implementing bullying/cyberbullying
prevention/inter vention programs during childhood, adolescence and youth.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
155
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Maite Garaigordobil, Dr., Universidad del Pais Vasco

Universidad del Pais Vasco

Juan Pablo Mollo-Torrico, Dr., Universidad del Pais Vasco

Licenciatura en Psicología (Universidad Mayor de San Simón, Bolivia). Master en Psicología: Individuo, Grupo, Organización y Cultura Universidad del País vasco. En proceso de realización de tesis doctoral

Enara Larrain, Dr., Universidad del Pais Vasco

Graduada en Enfermería. Máster de Investigación en Psicología: Individuo, Grupo, Organización y Cultura. Personal Investigador en Formación becada por el Gobierno Vasco (PRE_2017_1_0017) para la realización de tesis doctoral

References

bramovay, M. (2005). Victimización en las escuelas. Ambiente escolar, robos y agresiones físicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 833–864. Descargado el 3 de agosto de 2018, desde http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002611

Ávila-Toscano, J. H., Osorio-Jaramillo, L., Cuello-Vega, K., Cogollo-Fuentes, N., y Causado-Martínez, K. (2010). Conducta bullying y su relación con la edad, género y nivel de formación en adolescentes. Psicogente, 13(23), 13–26. https://doi.org/10.17081/psico.13.23.444

Ávila-Toscano, J. H., Marenco-Escuderos, A. D., y Tilano-Osorio M.A. (2013). Redes de iguales y acoso escolar: evaluación desde el análisis de redes sociales. Psychologia. Avances de la Disciplina, 7(1), 53-64. http://www.scielo.org.co/pdf/psych/v7n1/v7n1a06.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/19002386.1194

Ávila, M., Becerra, S., Vásquez, J., y Becerra, S. (2011). Acoso escolar en instituciones educativas de la ciudad de Huancayo en el 2011. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 1(2), 83-91. http://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/28 DOI: https://doi.org/10.18259/acs.2011016

Bellido, F., Rivera, R., Salas, J., Bellido, V., Peña, N., Villasante, G. y Casapía, Y. (2016). Influencia de los pares en la manifestación del bullying en estudiantes de secundaria en Arequipa Metropolitana. Interacciones, 2(1), 33-42. doi:10.24016/2016.v2n1.20 Descargado de http://ojs.revistainteracciones.com/index.php/ojs/article/view/20/html DOI: https://doi.org/10.24016/2016.v2n1.20

Beltrán, V. Y. I., Torrado, D. O. E., y Beltrán, C. G. V. (2016). Prevalencia del Hostigamiento Escolar en las Instituciones Públicas de Bucaramanga-Colombia. Sophia, 12(2), 173–86. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.233 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.233

Blanco-Suarez, M. F., Gordillo-Rondón, M. A., Pacheco, J. R., y Briceño, M. L. (2017). Estilos de crianza que inciden en la presencia de ciberbullying en un colegio público de Bucaramanga. Psicoespacios, 11(18), 95-114. DOI: https://doi.org/10.25057/21452776.886

Cassiani-Miranda, C. A., Gómez-Alhach, J., Cubides-Munévar, A. M., y Hernández-Carrillo, M. (2014). Prevalencia de bullying y factores relacionados en estudiantes de bachillerato de una institución educativa de Cali, Colombia, 2011. Revista de Salud Pública, 16(1), 14–26. https://doi.org/10.15446/rsap.v16n1.43490 https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/43490/61971 DOI: https://doi.org/10.15446/rsap.v16n1.43490

Cepeda-Cuervo, E., Pacheco-Durán, P., García-Barco, L., y Piraquive-Peña, C. (2008). Acoso Escolar a Estudiantes de Educación Básica y Media. Revista de Salud Pública, 10 (4), 517-528. DOI: https://doi.org/10.1590/S0124-00642008000400002

Cuevas, M. C., Hoyos P. A., y Ortiz, Y. (2009). Prevalencia de intimidación en dos instituciones educativas del departamento del Valle del Cauca 2009. Pensamiento Psicológico, 6(13), 153-172. http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/123

De Castro, E., Leite, A., Nascimiento, W. W., Nunes, F. A., y de Sales. (2018). BULLYING: Prevalence and factors associated with vitimization and aggression in the school quotidian. Texto & Contexto-Enfermagem, 27(1), e5500016. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072018005500016 Descargado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072018000100304&lng=pt&tlng=pt

Del Rey, R., y Ortega, R. (2008). Bullying en los países pobres: prevalencia y coexistencia con otras formas de violencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 39-50. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56080104

Del Río, J., Bringue, X., Sádaba, C., y González, D. (2009). Cyberbullying: un análisis comparativo en estudiantes de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México, Perú y Venezuela. V Congrés Internacional Comunicació I Realitat. Barcelona.

Egüez, G.D., y Schulmeyer, M. (2014). Bullying en el departamento de Santa Cruz. Gobierno Autónomo Departamental Santa Cruz 1-8. Descargado de https://files.upsa.edu.bo/publicaciones/Revistabullyng.pdf

Erazo, Ó. A. (2016). Identificación y descripción de la intimidación escolar en instituciones educativas del municipio de Popayán. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 12(1), 55-72. http://dx.doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.04 Descargado de http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v12n1/v12n1a05.pdf DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.04

Flores, K. (2009). Por el derecho a una vida sin violencia. La Paz-Bolivia: Soipa. Descargado de https://www.monografias.com/trabajos-pdf4/derecho-vida-escolar-sin-violencia/derecho-vida-escolar-sin-violencia.pdf

Forlim, B. G., Stelko-Pereira, A. C., y Williams, L. C. (2014). Relação entre bullying e sintomas depressivos em estudantes do ensino fundamental [Associations between bullying and depressive]. Estudos de Psicologia I Campinas, 31(3), 367–376. doi:10.1590/0103-166X2014000300005 Descargado de http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v31n3/05.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166x2014000300005

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233- 254. Descargado de http://www.ijpsy.com/volumen11/num2/295/prevalencia-y-consecuencias-del-cyberbullying-ES.pdf

Garaigordobil, M. (2013). Cyberbullying. Screening de acoso entre iguales. Screening del acoso escolar presencial (bullying) y tecnológico (cyberbullying). Madrid: TEA.

Garaigordobil, M. (2015). Cyberbullying in adolescents and youth in the Basque Country: Prevalence of cybervictims, cyberaggressors, and cyberobservers. Journal of Youth Studies, 18(5), 569-582. http://dx.doi.org/10.1080/13676261.2014.992324. DOI: https://doi.org/10.1080/13676261.2014.992324

Garaigordobil, M. (2017). Psychometric properties of the Cyberbullying Test, a screening instrument to measure cybervictimization, cyberaggression, and cyberobservation. Journal of Interpersonal Violence, 32(23) 3556–3576. https://doi.org/10.1177/0886260515600165 http://jiv.sagepub.com/content/early/2015/08/18/0886260515600165.full.pdf+html DOI: https://doi.org/10.1177/0886260515600165

Garaigordobil, M. (2018). Bullying y Cyberbullying: Estrategias de evaluación, prevención e intervención. Barcelona: Editorial UOC. Oberta UOC Publishing.

Garaigordobil, M., y Oñederra, J. A. (2008). Bullying: Incidence of peer violence in the schools of the Autonomous Community of the Basque Country. Revista Internacional de Psicología y Terapia Psicológica / International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8 (1), 51-62.

Garaigordobil, M., y Oñederra, J. A. (2009). Acoso y violencia escolar en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Psicothema, 21(1), 83-89. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3599

Garaigordobil, M., y Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.

Garaigordobil, M., y Martínez-Valderrey, V. (2018). Technological resources to prevent cyberbullying during adolescence: the cyberprogram 2.0 program and the cooperative cybereduca 2.0 videogame. Frontiers in Psychology, 9:745. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00745/abstract DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00745

García, L., Orellana, O., Pomalaya, R., Yanac, E., Sotelo, L., ... y Fernandini, P. (2010). Cyberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 13(2), 83-99. http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3714/2979 DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v13i2.3714

García-Maldonado, G., Joffre-Velázquez, V. M., Martínez-Salazar, G. J., y Llanes-Castillo, A. (2011). Cyberbullying: forma virtual de intimidación escolar. Revista Colombiana de psiquiatría, 40(1), 115-130. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v40n1/v40n1a10.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60108-6

García-Maldonado, G., Martínez-Salazar, G. J., Saldívar-González, A. H., Sánchez-Nuncio, R., Martínez-Perales, G. M., y Barrientos-Gómez, M. D. C. (2012). Factores de riesgo y consecuencias del cyberbullying en un grupo de adolescentes: Asociación con bullying tradicional. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 69(6), 463-474.

González, V., Mariaca, J. I., y Arias J. L. (2014). Estudio exploratorio del bullying en Medellín. Pensando Psicología, 10(17), 17-25. http://dx.doi.org/10.16925/pe.v10i17.776 DOI: https://doi.org/10.16925/pe.v10i17.776

Guaygua, G., y Castillo, B. (2010). In-Seguridad ciudadana: diagnóstico y plan de prevención de la violencia en las escuelas de El Alto. La Paz, Bolivia, El Alto: Centro de promoción de la mujer Gregoria Apaza.

Herrera-López, M., Romera, E., y Ortega-Ruiz, R. (2017). Bullying and cyberbullying in Colombia: co-occurrence in adolescent schoolchildren. Revista Latinoamericana de Psicología, 49, 163-172. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001

Kornblit, A. L., y Adaszko, D. (2007). Factores vinculados a manifestaciones de violencia en el ámbito de la escuela media. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 17, 137-174. Descargado de http://www.redalyc.org/pdf/3845/384539799006.pdf

Lanzillotti, A., y Korman, G. (2014). Cyberbullying, características y repercusiones de una nueva modalidad de maltrato escolar. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 60(1), 36-42. Descargado de https://www.aacademica.org/alejandra.lanzillotti/2.pdf

López-Bañuelos, A. A., Álvarez-Noriega, A., Villalpando-Aguilar, B., Torres-Vera, J., Guzmán-Pérez, J. M., y Castillo-Sotelo, V. (2012). Diagnóstico de prevalencia del acoso escolar (bullying) en primarias, secundarias y preparatorias del municipio de Tijuana. Tijuana: Universidad CETYS.

Lucio López, L. A. (2009). Agresores escolares en el ciberespacio; el cyberbullying en preparatorias mexicanas. XI Asamblea general de ALAFEC. Guayaquil. Ecuador. 22-25 septiembre, 1-16. http://www.academia.edu/4632490/Agresores_escolares_en_el_ciberespacio_el_cyberbullying_en_preparatorias_mexicanas

Machimbarrena, J. M., y Garaigordobil, M. (2017). Bullying/Cyberbullying en quinto y sexto curso de primaria: diferencias entre centros públicos y privados. Anales de Psicología, 33(2), 319-326. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.249381 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.249381

Mallmann, C. L., Lisboa, C. S. M., y Calza, T. Z. (2018). Cyberbullying e estratégias de coping em adolescentes do sul do Brasil. Acta Colombiana de Psicología, 21(1), 23-33. http://www.dx.doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.2

Mendoza, B., Rojas, C., y Barrera, A. (2017). Rol de participación en bullying y su relación con la ansiedad. Perfiles educativos, 39(158), 38-51. Descargado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n158/0185-2698-peredu-39-158-00038.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.58207

Morcillo, C., Ramos-Olazagasti, M. A., Blanco, C. A., Sala, R., Canino, G., Bird, H., y Duarte, C.S. (2015). Socio-Cultural context and bulling others in childhood. Journal of Child and Family Studies, 24, 2241–2249. http://doi.org//10.1007/s10826-014-0026-1. Descargado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4584144/ DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-014-0026-1

Olweus, D. (1973). Hackkycklingar och oversittare: forsking orn skol-mobbning. Estocolmo: Almqvist & Wiksell.

Olweus, D. (1993). Bullying at school Whatweknowand: What we can do. Oxford, UK. Blackwell.

Olweus, D. (1999). Norway. En P. K. Smith, Y. Morita, J. Junger-Tas, D. Olweus, R. Catalano y P. Slee (Eds.), The nature of school bullying. A cross-national perspective (pp. 28-48). London: Routledge.

Olweus, D. (2013). School Bullying: Development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751–780. doi:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516 Descargado de https://www.researchgate.net/profile/Dan_Olweus/publication/234087483_School_Bullying_Development_and_Some_Important_Challenges/links/56b89a3b08ae44bb330d3426/School-Bullying-Development-and-Some-Important-Challenges.pdf DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516

Ortega, R., Sánchez, V., Ortega-Rivera, J., Del Rey, R., y Genebat, R. (2005). Violencia escolar en Nicaragua. Un estudio descriptivo en escuelas de primaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 787-804. http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00075

Ponce, Z., y Cucunubà, C. (2014). Bullying escolar y disfunción familiar en estudiantes de 4° y 5° grado de educación básica primaria de dos núcleos educativos del distrito de Santa Marta, Colombia. Revista Psicoespacios, 8(12), 344-377. Descargado de http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios

Prodócimo, E., Cerezo, F., y Arense, J. J. (2014). Acoso escolar : Variables sociofamiliares como factores de riesgo o de protección. Psicología Conductual / Behavioral Psychology, 22(2), 343–357.

Redondo, J., Luzardo-Briceño, M., García-Lizarazo, K. L., y Inglés, C. J. (2017). Impacto psicológico del ciberbullying en estudiantes universitarios: un estudio exploratorio. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), 458-478. http://dx.doi.org/10.21501/22161201.2061 Descargado de http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/2061/html DOI: https://doi.org/10.21501/22161201.2061

Resset, S. (2015). Bullying, nominaciones de pares y correlatos psicológicos en adolescentes de escuelas medias. Revista de Psicología, 28, 95–114.

Resett, S., y Gámez-Guadix, M. (2017). Traditional bullying and cyberbullying: differences in emotional problems, and personality. Are cyberbullies more Machiavellians? Journal of Adolescence, 61, 113-116. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.09.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.09.013

Robalino, G. (2015). Factores que influyen en la prevalencia de bullying en estudiantes de los colegios rurales del cantón Cuenca, Azuay, 2014. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de Cuenca, 33(2), 37-47.

Rodríguez-Álvarez, A., y Delgado de Briceño, G. (2010). Estudio de expresiones de violencia escolar entre estudiantes de escuelas básicas venezolanas. Revista de Investigación, 34(70), 57–69. http://www.redalyc.org/pdf/3761/376140385003.pdf

Romera, E. M., del Rey, R., y Ortega, R. (2011). Prevalencia y aspectos diferenciales relativos al género del fenómeno bullying en países pobres. Psicothema, 23(4), 624–629. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3932

Romo, M. L., y Kelvin, E. A. (2016). Impact of bullying victimization on suicide and negative health behaviors among adolescents in Latin America. Revista Panamericana de Salud Publica/Pan American Journal of Public Health, 40(5), 347–355. Descargado de http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/31377/v40n5a09-347-55.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Santoyo, D., y Frías, S. (2014). Acoso escolar en México: actores involucrados y sus características. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 44(4), 13-41. Descargado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27032872002.

Shephard, B., Ordóñez, M., y Mora, C. (2015). Estudio Descriptivo: Programa de Prevención y Disminución del Acoso Escolar – “Bullying”. Fase Diagnóstica: Prevalencia. Revista Médica HJCA, 7(2), 155–161. https://doi.org/10.14410/2015.7.2.ao.30.ART Descargado de http://revistamedicahjca.med.ec/ojs/index.php/RevHJCA/article/viewFile/33/34 DOI: https://doi.org/10.14410/2015.7.2.ao.30

Silva, K., Andrade, A., Leichsenring, F., y Hirle, V. (2014). El bullying en los alumnos de quinto año de las escuelas municipales del Reconcavo de Bahia. Revista de Investigación Universitaria, 3(1), 43-52. Descargado de http://docplayer.es/50256376-El-bullying-en-los-alumnos-de-quinto-ano-de-las-escuelas-municipales-del-reconcavo-de-bahia.html

Silva-Villarreal, S., Castillo, S., Eskildsen, E., Vidal, P., Mitre, J., y Quintero, J. (2013). Prevalencia de bullying en estudiantes de los ciclos básicos y preclínicos de la carrera de medicina de la Universidad de Panamá. Archivos de Medicina, 9(4),1-8.

Uribe, A. F., Orcasita, L. T., y Aguillón, G. E. (2012). Bullying, redes de apoyo social y funcionamiento familiar en adolescentes de una institución educativa de Santander, Colombia. Psychologia. Avances de La Disciplina, 6(2), 83–99. http://www.scielo.org.co/pdf/psych/v6n2/v6n2a08.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/19002386.1186

Valadez, I., Amezcua, R., González, N., Montes, R., y Vargas, V. (2011). Maltrato entre iguales e intento suicida en sujetos adolescentes escolarizados. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 783-796. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v9n2/v9n2a20.pdf

Varela, J., Pérez, J. C., Schwaderer Z. H., Astudillo, J., y Lecannelier, F. (2014). Caracterización de cyberbullying en el gran Santiago de Chile, en el año 2010. Psicología Escolar E Educacional, 18(2), 347–354. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182794

Vega-López, M. G., y González-Pérez, G. J. (2016). Bullying en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(71), 1165-1189.

Vega-López, M. G., González-Pérez, G. J., y Quintero-Vega, P. P. (2013). Ciberacoso: Victimización de alumnos en escuelas secundarias públicas de Tlaquepaque, Jalisco, México. Revista de Educación y Desarrollo, 25, 13-20. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/25/025_Vega.pdf

Vega-López, M. G., González-Pérez, G. J., Valle-Barbosa, M. A., Flores-Villavicencio, M.E., y Vega-López, A. (2013). Acoso escolar en la zona metropolitana de Guadalajara, México: prevalencia y factores asociados. Salud Colectiva, 9(2),183-94. doi: 10.1590/S1851-82652013000200005. http://www.unla.edu.ar/saludcolectiva/revista26/v9n2a05.pdf DOI: https://doi.org/10.18294/sc.2013.31

Zalba, J., Durán, L. G., Carletti, D. R., Zavala, P., Serralunga, M. G., Jouglard, E. F., y Esandi, M. E. (2018). Student's perception of school bullying and its impact on academic performance: a longitudinal look. Archivos Argentinos de Pediatría, 116(2), 216-226. http://doi.org/10.5546/aap.2018.eng.e216 DOI: https://doi.org/10.5546/aap.2018.eng.e216