Behavioral cost, mode of interaction and addiction to social networks

Costo Conductual, modos de interacción y adicción a las redes sociales

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Leonardo Pardo Jaime, Psi
Maria Liliana Muñoz Rojas, Ma
Abstract
The objective of this research was to determine if the behavioral cost influences the choice of the mode of interaction and the effect of social networks addiction on it. For the selection of the sample, the Social Network Addiction Questionnaire (ARS) was applied to 306 university students, 140 men and 166 women between the ages of 18 and 42 (X = 22.34), then the scores in quartiles and nine people were selected from the first quartile and nine from the last quartile. Once this was done, they were assigned in groups of three people, and each group was assigned within a condition of the factorial design. The experiment consisted of conducting an interview that could have 10 or 16 questions (behavioral cost), where the participant chose to perform it through a social network or in person, depending on the assigned condition. In the analysis of results, the Kruskal - Wallis statistic was used and the Mann - Whitney U test was used to establish if there are differences between the choice of behavioral cost and the quartiles chosen, respectively. The results showed that the choice tends to be for the least expensive option, regardless of the presence, or absence, of addiction to social networks. 

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Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

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Author Biographies / See

Leonardo Pardo Jaime, Psi, Corporación universitaria Iberoamericana

Psicólogo egresado Corporación Universitaria Iberoamericana

Maria Liliana Muñoz Rojas, Ma, Fundación Universitaria del Área Andina

Psicóloga y educadora preescolar con maestría en Comunicación Social y especialización en docencia Universitaria. Experticia en investigación cuantitativa y cualitativa. Miembro de grupos de investigación adscritos a Colciencias, ha ejecutado investigaciones financiadas por universidades y Colciencias y formulado proyectos bajo el marco lógico y la metodología general ajustada dirigidos a los entes territoriales. Tiene publicaciones en revistas científicas. Con experiencia en el área asistencial con poblaciones de alto riesgo en trabajo individual, comunitario y formación de redes sociales de trabajo tanto desde la institución como mediante visitas y acciones domiciliarias. A nivel organizacional se han realizado acciones en atención al usuario, entrevistas de selección y diseño de pruebas. En el campo docente se ha desempeñado tanto a nivel de clases y asesorías en las áreas de clínica, investigación y medición y evaluación. En el campo de administración universitaria ha coordinado alumnos y profesores a nivel de coordinación de procesos y programas académicos y de recursos humanos. Experiencia en el área de edición de revistas científicas. Experiencia en diseño, evaluación y tutoría de cursos virtuales.

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