La Atencion auditiva y memoria verbal en niños y niñas con trastorno por deficit de Atención/Hiperactividad de la ciudad de Manizales

La Atencion auditiva y memoria verbal en niños y niñas con trastorno por deficit de Atención/Hiperactividad de la ciudad de Manizales

Main Article Content

Abstract

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is an alteration of neurodevelopment with high prevalence in the world context and in the department of Caldas, the core of this condition is found in alterations of executive functioning, especially failures at the attention level,  the objective of this study is to describe the performance in auditory attention and verbal memory tasks of a group of boys and girls from 5 to 15 years old diagnosed with ADHD in the city of Manizales compared to a control group matched by age and sex; It also seeks to establish the correlation between the tests of auditory attention and the codification of verbal information. Non-experimental, transversal and descriptive research. An intentional and convenience sample of 76 participants was selected from a total of 300 subjects from a database of specialization in Neuropsychopedagogy at the University of Manizales, 36 (48%) of them belonging to the case group and 39 (52 %) of them to the control group. They were evaluated by means of subtests extracted from the Children's Neuropsychological Battery (ENI). The results show the control of the group had a higher average score in all the types of tests applied, statistically significant correlations (p value <0.05) were found between digits in progression and recovery by keys. The established correlation can be explained from the scientific literature because the recovery by keys requires more attention and executive resources to manipulate the previously stored information.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
171
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Anderson, V., Anderson, P., Northam, P., Jacops, R. y Catroppa C.(2001) Development of executive funtions througt late chilhood and adolescence in and Australian simple. Developmental Neuropsychology, 20 (1), 385-406. DOI: 10.1207 / S15326942DN2001_5 DOI: https://doi.org/10.1207/S15326942DN2001_5

Aran, V., y Mias, C. (2009). Neuropsicología del Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad: subtipos predominio Déficit de Atención y predominio Hiperactivo-Impulsivo. Revista Argentina de Neuropsicología 13, 14-28. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/56235

Arango-Lasprilla, J., Romero, G., Hewitt, N., y Rodríguez, W. (2018) Trastornos psicológicos y neuropsicológicos en la infancia y la adolescencia. Manual Moderno.

Arango-Lasprilla, Rivera., D. y Olabarrieta., L. (2017) Neuropsicología Infantil. Manual Moderno.

Arango, A., y Varela, V. (2013). Perfiles comportamentales en las dimensiones del Checklist para TDAH en una muestra de niños escolarizados en la ciudad de Manizales. Universidad de Manizales. Recupero de: http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/1863/Angela_%20Arango_articulo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ardila, A. y Rosselli, M. (2019) Neuropsicología Clínica. Manual Moderno.

Ardila, A. y Ostrosky, F. (2012) Guía para el diagnóstico neuropsicológico. Universidad de Guadalajara.

Asociación Americana de Psiquiatría-APA- (2014a) Manual diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Medica Panamericana.

Asociación Americana de Psiquiatría –APA-(2014b) Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American psychiatric association.

Baddeley, A., Eysenck. M., y Anderson, M. (2018) Memoria. Alianza editorial.

Bernabéu, E. (2017) La atención y la memoria como claves del proceso de aprendizaje. Aplicaciones para el entorno escolar. ReiDoCrea: Revista de investigación y docencia creativa, 6 (2) 16-23. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7202252

Colón Soto, M., Díaz, V., Soto, O. y Santana, C. (2005). Mini International Neuropsychiatric Interview para Niños y Adolescentes, MINIKID. [Versión en Español]

Capdevila-Brophy , J. Artigas-Pallarés, A. Ramírez-Mallafré, M. López-Rosendo, J. Real c , J.E. y Obiols-Llandrich. (2005). Fenotipo neuropsicológico del trastorno de déficit atencional/hiperactividad: ¿existen diferencias entre los subtipos?. Revista de neurología, https://www.researchgate.net/publication/7997956 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.40S01.2005074

Darby, K. P., y Sloutsky, V. M. (2016). The Cost of Learning: Interference Effects in Memory Development. Journal Experimental Psychology General, 144(2), 410–431.Doi: 10.1037/xge0000051 DOI: https://doi.org/10.1037/xge0000051

Delgado, L. P., Jaramillo, D. P., Nieto, E., Saldarriaga, G. I., Giraldo, C. L., … Orozco, M. I. (2017). Política Pública de Salud Mental del departamento de Caldas: Un aporte al bienestar y a la inclusión. Manizales: Editorial Universidad Autónoma de Manizales. Recuperado de: http://167.249.43.80/jspui/bitstream/11182/797/1/Pol%C3%ADtica%20p%C3%BAblica%20de%20salud%20mental%20del%20departamento%20de%20Caldas.pdf

Delgado Reyes, A., Ocampo Parra, T. y Sánchez López, J. (2020) Realidad virtual: Evaluacion e intervención en el trastorno del espectro autista. Revista Electrónica de Psicología Itzacala. 23 (1) 369-399. Recuperado de: http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/75396/66766

Florez, J. y Ostrosky-Shejet, F. (2012) Desarrollo neuropsicológico de los lóbulos frontales y funciones ejecutivas. Manual Moderno.

Gaitán, A. y Rey-Anacona, C. (2013). Diferencias en funciones ejecutivas en escolares normales, con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, trastorno del cálculo y condición comórbida. Avances en psicologia Latinoamericana. 31(1) 71-85. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v31n1/v31n1a06.pdf

Galindo, M., y Varela, V. (2014). Desempeño en el control inhibitorio en niños y niñas de 5 a 8 años con TDAH de la ciudad de Manizales. Universidad de manizales. Recuperado de: http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/1903/Articulo%20de%20Investigacion%20Maria%20Juliana%20Galindo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García Gonzales, E. (2013) Análisis neuropsicológica de la atención, memoria y funciones ejecutivas en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de: https://cd.dgb.uanl.mx/bitstream/handle/201504211/5760/21156.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, T., González-castro, P., Pérez, C. R., Cueli, M., Álvarez, D., y Álvarez, L. (2014). Alteraciones del funcionamiento ejecutivo en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad y sus subtipos. Psicología Educativa, 20(1), 23–32. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.003

Gómez Tabares, A. S., Hidalgo Pescador, C. T., y Grajales Montoya, L. (2018). Capacidad intelectual en niños, niñas y adolescentes diagnosticados con TDAH. Tempus Psicológico, 2(1), 64-87. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.2.1.2582.2019 DOI: https://doi.org/10.30554/tempuspsi.1.2.2582.2019

Gómez-Pérez, E., Ostrosky-Solís, F., & Próspero-García, O. (2003). Desarrollo de la atención, la memoria y los procesos inhibitorios: relación temporal con la maduración de la estructura y función cerebral. Revista de neurología, 37(6), 561-567. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3706.2003092 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3706.2003092

Gómez-Restrepo, C., Aulí, J., Tamayo Martínez, N., Gil, F., Garzón, D., & Casas, G. (2016). Prevalencia y factores asociados a trastornos mentales en la población de niños colombianos, Encuesta Nacional de Salud Mental (ENSM) 2015. Revista Colombiana de Psiquiatria, 45(S 1), 39–49. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2016.06.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcp.2016.06.010

Gonzales, M. (2015) Desarrollo neuropsicológico de las funciones ejecutivas en preescolar. Manual Moderno.

Hernández-Hernández, A.G., Montiel Ramos, T., Martínez Borrayo, J.G. (2014). Identificación por padres y maestros de síntomas del trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Acta Colombiana de Psicología, 17 (2), 33-41. DOI:10.14718/ACP.2014.17.2.4 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.4

Kolb, B. & Khishaw, I. (2017) Desarrollo cerebral y plasticidad. En: Neuropsicología Humana. Medica panamericana.

Lin, H.-Y., Hsieh, H.-C., Lee, P., Hong, F.-Y., Chang, W.-D. y Liu, K.-C. (2017) Rendimiento de la atención auditiva y visual en niños con TDAH: la deficiencia atencional del TDAH es específica de la modalidad. Journal of Attention Disorders , 21 (10), 856–864. https://doi.org/10.1177/1087054714542004 DOI: https://doi.org/10.1177/1087054714542004

Lundervold, A., Halleland, H., Brevik, E., Haavik, J., y Sorensen, L. (2019) verbal memory in intellectually wel-functioning adults with ADHD: Relations to working memory and responde inhibition. Jornal of attention Disorders. 23 (10) 1188-1198. https://doi.org/10.1177/1087054715580842 DOI: https://doi.org/10.1177/1087054715580842

Martin, R., Hernandez, S., Alonso, M., Izquierdo, M., Gonzales-Perez, P. y Bravo, J.(2010) Procesos psicológicos complejos en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad: una perspectiva neuropsicológica. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil 27 (1) 48-57.Recuperdo de: https://aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/view/122

Martin González,R., Gonzalez-Perez, P.,Izquierdo-Hernandez, M., Hernandez-Exposito, S., Alonso-Rodriguez, M., Quintero-Fuentes, I. y

Rubio Morrel, B. (2008) Evaluacion neuropsicológica de la memoria en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad el papel de las funciones ejecutivas. Revista de Neurología. 47 (5) 225-230. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4705.2008140 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4705.2008140

Matute, E., Inozemtseva, O., Gonzalez, A. L., & Chamorro, Y. (2014). La Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI): Historia y fundamentos teóricos de su validación, Un acercamiento práctico a su uso y valor diagnóstico. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 14(1), 68–95.

Matute, E., Rosselli, M., Ardila, A., & Ostrosky, F. (2007). Evaluación Neuropsicológica Infantil—ENI (Child Neuropsychological Assessment). Mexico D.F., Mexico: Manual Moderno/Universidad de Guadalajara/UNAM.

McAvinue, L. Vangkilde, S., Johnson, K., Habekost, T., Kyllingsbæk, S., Bundesen, C., y Robertson, I. (2015). A Componential Analysis of Visual Attention in Children With ADHD. Journal of Attention Disorders, 19(10), 882–894. https://doi.org/10.1177/1087054712461935 DOI: https://doi.org/10.1177/1087054712461935

Montiel-Nava, C., Peña, J. A., y Montiel-Barbero, I. (2003). Datos epidemiológicos del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en una muestra de niños marabinos. Revista de Neurologia, 37(9), 815-9. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3709.2003312 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3709.2003312

Montoya, P. (2017) Una aproximación al desarrollo de los sistemas de Memoria. En Montoya Zuluaga, P. A. y Betancur Arias, J. D. (Comps.) Hacia un concepto multifactorial del aprendizaje y la memoria. Aproximaciones Neuropsicopedagógicas (Vol. I). Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó

Montoya, D. Varela, V. y Dussan, C. (2011). Caracterización Neuropsicológica de una muestra niños y niñas con TDAH de la ciudad de Manizales. Biosalud,10(1), 30-51. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/biosa/v10n1/v10n1a04.pdf

Moreno-García, I., Delgado-Pardo, G., y Roldán-Blasco, C. (2015). Attention and Response Control in ADHD. Evaluation through Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test. The Spanish Journal of Psychology, 18, E1 https://doi.org/10.1017/sjp.2015.2 DOI: https://doi.org/10.1017/sjp.2015.2

Narbona, J. y Crespo-Eguilaz, N. (2005). Trastornos de memoria y de atención en disfunciones cerebrales del niño. Revista de Neurología, 40, 33-36. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.40S01.2005077 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.40S01.2005077

Morrison, J. (2014) DSM-5® Guía para el diagnóstico clínico. Manual Moderno.

Sampieri, R., Fernandez, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mexico, McGraw-Hill, Sexta edición,

Sergeant, J. A. (2005). Modeling attention-deficit/hyperactivity disorder: a critical appraisal of the cognitive-energetic model. Biological Psychiatry, 57: 1248-55. DOI: 10.1016 / j.biopsych.2004.09.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2004.09.010

Polanczyn, G.,Silva de Lima, M., Lessa Horta,B., Biederman, J. y Rohde, L. (2007) The worldwide Prevalenceof ADHD: A systematic review and Metaregression Analysis. The America Journal psychiatry. 164 (1) 942-948. DOI: 10.1176 / ajp.2007.164.6.942 DOI: https://doi.org/10.1176/ajp.2007.164.6.942

Pineda, D. A., Henao, G. C., Puerta, I. C., Mejia, S. E., Gomez, L., Miranda, M., … Murelle, L. (1999). Uso de un cuestionario breve para el diagnostico de deficiencia atencional. Revista de Neurologia, 28(4), 365–372. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.2804.98414 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.2804.98414

Pineda, D. A., Lopera, F., Henao, G. C., Palacio, J. D., & Castellanos, F. X. (2001). Confirmación de la alta prevalencia del trastorno por déficit de atención en una comunidad Colombiana. Revista de Neurologia, 32(3), 217–222. https://doi.org/10.33588/rn.3203.2000499. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3203.2000499

Piñon, A., Carbadillo, E., Vazquez, E., Fernandes, S., Gutierrez, O. y Spuch, C. (2019) Rendimiento neuropsicologico de niños y niñas con trastorno por déficit de atencion con hiperactividad (TDAH). Cuadernos de neuropsicología/ Panamerica Journal of Neuropsychology. 13 (1) 116-132. DOI: 10.7714/CNPS/13.1.206

Quintanar, L., Gomez, R., Solovieva, Y., y Bonilla, R. (2011). Características neuropsicológicas de niños preescolares con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista CES Psicología, 4(1), 16–31. Recuperado de: http://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1356/958

Rosselli, M. y Matute, E. (2008). Desarrollo cognoscitivo y maduración cerebral: una perspectiva neuropsicológica. En E. Matute y S. Guajardo (Eds.), Tendencias actuales de las neurociencias cognitivas (pp. 109-130). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara

Rosselli Cock, M., Matute Villaseñor, E., Ardila Ardila, a, Botero Gómez, V. E., Tangarife Salazar, G. a, Echevarría Pulido, S. E., … Ocampo Agudelo, P. (2004). Neuropsychological Assessment of Children: a test battery for children between 5 and 16 years of age. A Colombian normative study. Revista de Neurologia, 38(8), 720–731. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3808.2003400 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3808.2003400

Revelo, E., Gomez, M., Varela, V., & Zuluaga-Valencia, J. B. (2015). Control inhibitorio en niños de 5 a 7 años con TDAH de la ciudad de Manizales. Universidad de Manizales. Recuperado de: http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/2170/CONTROL%20INHIBITORIO%20EN%20NI%c3%91OS%20DE%205%20-7%20A%c3%91OS%20CON%20TDAH%20DE%20LA%20CIUDAD%20DE%20MANIZALES.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Sheehan, D., Sheehan, K., Shytle, R., Janavs, J., Bannon, Y., Rogers, J., Milo, K., Stock, S. y Wilkinson, B. (2010). Reliability and validity of the Mini International Neuropsychiatric Interview for Children and Adolescents (MINI-KID). The Journal of Clinical Psychiatry, 71(3), 313–326. https://doi.org/10.4088/JCP.09m05305whi DOI: https://doi.org/10.4088/JCP.09m05305whi

Solovieva, Y., Bonilla, R., Lázaro, E., & Quintanar, L. (2010). Evaluación neuropsicológica de la retención audio- verbal en niños preescolares con y sin TDA. Ces Psicología, 3(1), 14–32. Recuperdo de: https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1154/690

Varela, V., Montoya, D., Tamayo, L., Restrepo, F., Moscoso, O., Castellanos, C., Castro, P., Gonzales, L. y Zuluaga, J. (2011) Protocolo Neuropsicopedagogíca en la evaluacion multidimensional del trastorno por déficit atencional/hiperactividad –TDAH-: implementación de una experiencia investigativa. Latinoam. Estud. (7) 2 139-156.

Varela, V., & Báez, L. (2018). Perfiles neuropsicológicos en una muestra de niños escolarizados de ambos sexos de 5 a 15 años con diagnóstico de TDAH en la ciudad de Manizales. Tempus Psicológico., 2(1), 176–211. https://doi.org/https://doi.org/10.30554/tempuspsi.1.2.2585.2019 DOI: https://doi.org/10.30554/tempuspsi.1.2.2585.2019

Vieites, T. (2019). Dificultades en atención y memoria en alumnado de Educación Primaria con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. Revista de Psicología y Educación, 14(2), 136-143. www.rpye.es DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.178

Wang, L., Lee, S., Tsai, C., Lee, M., Chou, M., Kuo, H., y Chou, W. (2019). Validity of Visual and Auditory Attention Tests for Detecting ADHD. Journal of Attention Disorders. https://doi.org/10.1177/1087054719887433 DOI: https://doi.org/10.1177/1087054719887433

Yañez, G. (2016) Neuropsicología de los trastornos del Neurodesarrollo, diagnostico, evaluación e intervención. Manual Moderno.