Intercultural integration in the university context of Cuba: psychosocial intervention program for its promotion

Integración intercultural en el contexto universitario cubano: programa de intervención psicosocial para su promoción

Main Article Content

Isaac Iran Cabrera Ruiz
Diana Rosa Rodríguez González
Abstract

Subjectivity is a mediating factor in the production and reproduction of the integration - exclusion contradiction in intercultural contact. The objective of the study was to propose a program of psychosocial intervention for the promotion of intercultural integration at the Central University of Las Villas from a historical-cultural approach of mediations by subjectivity. The research was ascribed to the interventional research model and to a qualitative constructive interpretive approach. Within this framework, a systematization of experiences was carried out and a psychosocial intervention program was proposed. The proposed psychosocial intervention program for the promotion of intercultural integration in the UCLV from a historical-cultural approach to mediations by subjectivity content: psychosocial theoretical-methodological foundations, the organizational structure and the evaluation of the program. The evaluation of the psychosocial intervention program before its implementation corresponded to the type of qualitative evaluation, ex ante and external. It produced assessments of the strengths and weaknesses of the program, as well as recommendations to make the intervention proposal more effective, based on which modifications were introduced.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
154
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Allport, F. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, M.A: Addison-Wesley.

Aguado, O. T. (2004). Investigación en Educación Intercultural. Educatio Siglo XXI, 22, 39-57. Disponible en: https://revistas.um.es/educatio/article/view/98/83

Aguilar, M., & Buraschi, D. (2012). El desafío de la convivencia intercultural. Rev. Inter. Mob. Hum., Año XX (38), 27-43 DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-85852012000100003

Ander-Egg, E. (2003). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas

Berry, J. (1985) Cultural psychology and ethnic psychology: A comparative analysis. In I. Reyes Lagunes & Y. H. Poortinga (Eds.), From a different perspective, 3-15. Lisse: Swets & Zeitlinger

Berry, J., Poortinga, Y., Segall, M., & Dasen, P. (2002) Cross-Cultural Psychology. Research and Applications. New York: Cambridge University Press

Blanco, A. & Valera, S. (2007). Los Fundamentos de la Intervención Psicosocial. En: Blanco, A. & Rodríguez, J. Intervención Psicosocial. Madrid: Ed. Pearson

Blanco, A., Caballero, A., y de la Corte, L. (2005). Psicología de los Grupos. Madrid: Pearson Educación, S.A

Bradshaw, J. (1972). A Taxonomy of Social Needs. Londres: Oxford University Press

Butterforss, F. D., Goodman, R., & Wandersman, A. (1993). Community coalitions for prevention and health promotion. Health Education Research, 18 (3), 315-330 DOI: https://doi.org/10.1093/her/8.3.315

Cabrera, I. I. (2011). Educación intercultural del estudiante universitario: modelo desde la labor educativa del año académico. (Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Centro de Estudios de Educación, Santa Clara

Cabrera, I. I., Rodríguez González, D. R., & Rodríguez Fleites, L. (2016). Estereotipos en las relaciones interculturales. Hacia la construcción de un modelo comprensivo desde una concepción histórico cultural de la subjetividad. Santa Clara: Feijóo

Cabrera, I. I.; Rodríguez González, D. R., & Alvarez Laureiro, R. (2020). Subjetividad, mediaciones y sociedad. En D. Pañella Álvarez & I. I. Cabrera (coords.). Dinámicas subjetivas en la Cuba de Hoy, 7-19. La Habana: ALFEPSI

Carnacea, M. Á. (2013). Catálogo de buenas prácticas en acción comunitaria intercultural en España y Europa. La puesta en valor de la experiencia. España: Fundación CEMPAI

De Armas, N. (2014). La sistematización de resultados de investigaciones sobre una temática específica. Propuesta de una metodología. Revista Varela, 1 (37). Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv3701.pdf

Díaz-Gómez, A., González-Rey, F. & Arias-Cardona, A.M. (2017). Pensar el método en los procesos de investigación en subjetividad. Rev. CES Psicol., 10 (1), 129-145 DOI: https://doi.org/10.21615/cesp.10.1.8

Dietz, G. (2007). La Interculturalidad entre el “Empoderamiento” de Minorías y la “Gestión” de la Diversidad. Puntos de Vista, (12), 27-46

Domínguez, M. (2008). Integración social de la juventud cubana hoy. Una mirada a su subjetividad. Revista argentina de Sociología, 6 (11), 74-95

Escarbajal, A. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 411-418

Espinosa, A., Calderón-Prada, A., Burga, G. y Güímac, J. (2007). Estereotipos, prejuicios y exclusión social en un país multiétnico: el caso peruano. Revista de Psicología, 25 (2), pp. 295-338 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.200702.007

Galinsky, A. D. & Moskowitz, G. B. (2000). Perspective taking: decreasing stereotype expression, stereotype accessibility, and in-group favoritism. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 708-724 DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.4.708

Gambara, H. & Trujillo, E. (2007). Evaluación de programas de intervención psicosocial. En: Blanco, A. & Rodríguez, J. Intervención Psicosocial. Madrid: Ed. Pearson

González-Rey, F. & Mitjáns, A. (2016) Una epistemología para el estudio de la subjetividad: sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 15 (1), 5-16 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-667

Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias. San José de Costa Rica: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja

Martínez, F. & Martínez, J. (2003). Coaliciones comunitarias: una estrategia participativa para el cambio social. Intervención Psicosocial,

(3), 251-267

Morales, J. & Huici, C. (1999). Psicología social. Madrid: McGraw-Hill

Morales, J., Moya, M., Gaviria, E. & Cuadrado, I. (2007). Psicología Social (3 ed.). Madrid: McGraw-Hill

Navas, M., Pumares, P., Sánchez, J., García, M., Rojas, A., Cuadrado, I. y Fernández, J. (2004). Estrategias y actitudes de aculturación: la perspectiva de los inmigrantes y de los autóctonos en Almería. Sevilla: Junta de Andalucía

Páez, D. (2004) Relaciones intergrupales. En I. Fernández, S. Ubillos, E. Zubieta, y D. Páez (coords.) Psicología social, cultura y educación.España: Pearson Educación

Pérez-Borroto, S., Cabrera, I. I., & Rodríguez González, D. R., & (2020). Permanencia en el tiempo de estereotipos interculturales. (122-135). En D. Pañella Álvarez & I. I. Cabrera (coords.). Dinámicas subjetivas en la Cuba de Hoy. La Habana: ALFEPSI

Pérez-Juste, R. (1996). Modelos de evaluación de programas. En C. Martínez (ed.), Evaluación de programas educativos. Madrid: UNED

Pérez-Martínez, Y. (2019) Programa de acompañamiento psicosocial a personas con conducta deambulante acogidas en el Centro

Provincial de Protección Social de Camagüey. (Tesis en opción al título de Máster en Intervención Psicosocial). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Santa Clara

Plant, E. A., Devine, P. G., Cox, W. T. L., Columb, C., Miller, S. L., Goplen, J. & Peruche, B. M. (2009). The Obama effect: Decreasing implicit prejudice and stereotyping. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 961-964 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jesp.2009.04.018

Rivero-Baxter, Y. (2015). Posibilidades y contratiempos de la educación intercultural para la infancia y la adolescencia en Cuba. En E.

Moras & Y. Rivero-Baxter (). Participación cultural de la adolescencia en Cuba. Expresiones y claves para su comprensión. La Habana: UNICEF

Rodríguez González, D. R. & Cabrera, I. I. (2019). Mediaciones por la subjetividad del autodesarrollo comunitario en las relaciones interculturales. Estudios en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Santa Clara: Feijóo

Rodríguez, D. R. (2019). Programa de intervención psicosocial para la promoción de la integración intercultural en la UCLV. (Tesis en opción al título de Máster en Intervención Psicosocial). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Santa Clara

Rothman J. y Thomas, E. (1994). Intervention research. Binghamton: The Haworth Press.

Ruiz-Olabuénaga, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (2da. ed.). Bilbao: Universidad de Deusto

Stephan, W. G. & Finlay, K. (1999). The role of empathy in improving intergroup relations. Journal of Social Issues, 55, 729-743 DOI: https://doi.org/10.1111/0022-4537.00144

Tajfel, H. & Turner, J.C. (1979). An integrative theory of intergroup relations. En S. Austin y S. Worchel (Eds.), Psychology of intergroup relations. Monterrey CA: Brooks-Cole

Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós

Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica social. Madrid: Síntesis

Most read articles by the same author(s)