Categories of analysis to evaluate oral and written competences
Categorías de análisis para evaluar competencias orales y escritas
Main Article Content
The aim of this study was to design categories of observation of oral and written competences in two dimensions: formal and functional. Ten psychology undergraduate students from a private university in Mexico City participated. A non-experimental, observational online study was carried out in five phases: In the first, a review of the psychological literature of different theoretical positions was carried out in order to identify the categories used in the area; in the second, the categories were defined and operationalized; in the third, training was given to independent observers; in the fourth, the categories were piloted, in which the participants were given four texts on different topics and were asked to refer to them in writing and orally to the researcher, in order to subsequently make the categories reliable. The reliability results by independent observers showed high reliabilities, on the other hand, the findings regarding the performance of the participants showed variability among the texts, suggesting that these are competencies of a variable nature, which can be influenced by various contextual and personal aspects, on the other hand, relationships were found between oral and written competencies. The findings are discussed in terms of the contribution to the research and applied domain of the categories, as well as the theoretical implications of the proposed categories.
Downloads
Article Details
Ahmed, Y., Wagner, R., & Lopez, D. (2014). Developmental relations between reading writing at the word, sentence, and text levels: A latent change score analysis. Journal of Educational Psychology, 106, 419–434. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0035692 DOI: https://doi.org/10.1037/a0035692
Cepeda, M.L., Hickman, H., Becerra, J., Zavaleta, R. & Ruíz, D. (2020). Caracterización de la paráfrasis en estudiantes universitarios. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 6 (2), 302-316. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.2.2020.264.302-317 DOI: https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.2.2020.264.302-317
Cepeda, M.L., López, M. R., Plancarte, P., Moreno, D. & Alvarado, I. R. (2014). El proceso de investigación. Medición y Observación (2ª ed). UNAM.
Dávila, J. S., López, A., Ortega, M., Ramírez, D., Irigoyen, J. J. & Acuna, K. F. (2022). El Papel de la instrucción en la elaboración, revisión y corrección de la escritura en estudiantes de psicología. Revista Iberoamericana De Psicología, 15(2), 59–70. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15206 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15206
Doan, K. & Bloomfield, A. (2014). The effects of browse time on the Internet on students’ essay scores. TechTrends, 58(6), 63–72. https://link.springer.com/article/10.1007/s11528-014-0805-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-014-0805-y
González, R. (2014) Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las instituciones de educación superior. ANUIES. http://asambleaanuies.ibero.mx/wp-content/uploads/2013/11/Estudio-EXHALING-6-nov.pdf
Grabe, W., & Zhang, C. (2016). Reading-writing relationships in first and second language academic literacy development. Language Teaching, 49, 339–355. https://doi.org/10.2307/3586901 DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444816000082
Graham, S., Liu, X., Bartlett, B., Ng, C., Harris, K. R., Aitken, A. & Talukdar, J. (2018). Reading for writing: A meta-analysis of the impact of reading interventions on writing. Review of Educational Research, 88 (2), 243-284. https://doi.org/10.3102/0034654317746927 DOI: https://doi.org/10.3102/0034654317746927
Hernández, A. (2017). Interacción entre criterios funcionales y revisión por pares sobre el desempeño escritor [Tesis de licenciatura]. UNAM.
Hernández, R. & Mendoza, P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill.
Kerlinger, F. & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales (4ª ed). Mc Graw-Hill.
López, A., Acuña, K. F., Flores, C. J. & Irigoyen, J. J. (2019). Evaluación del modo lingüístico escribir con posibilidad de revisión y corrección del texto. Revista Iberoamericana De Psicología, 12 (1), 61–76. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12106 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12106
Mares, G. y Bazán, A. (1996). Psicología interconductual y su aplicabilidad en la elaboración de programas de lecto-escritura. En: J. J. Sánchez Sosa; C., Carpio y E. Díaz. Aplicaciones del conocimiento psicológico. UNAM.
Mares, G., Hickman, H., Cabrera, R., Caballero, L. y Sánchez, E. (2009). Características de ingreso de los estudiantes de Psicología de la FES Iztacala. En H. Hickman (Coord.): Psicología Iztacala y sus actores. México: UNAM.
Mares, G., Rivas, O., & Bazán, A. (2002). Configuración en el modo escrito de competencias desarrolladas en forma oral como efecto del nivel funcional de ejercicio. Revista Mexicana de análisis de la Conducta, 28, 173–190.
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana.
Morales, G., Hernández, A., Peña, B., Chávez, E. & Carpio, C. (2017a). Escribir rápido, escribir mejor: interacción entre parámetros temporales y criterios funcionales en universitarios. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 9 (2), 124-131. https://doi.org/10.1016/j.jbhsi.2018.01.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbhsi.2018.01.009
Morales, G., Rosas, Y., Peña, B., Hernández, A., Pintle, B. & Castillo, P. (2017b). Exposición estudiantil en la universidad, una aproximación funcional y empírica. Revista de Educación y Desarrollo, 43, 79-88. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/43/43_Morales.pdf
Muñoz, C., Andrade, M. & Cisneros, M. (2015). Los indicios de la actitud en las interacciones orales en el aula universitaria. Folios, 42, 127-138. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.42folios127.138
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (2018). Resultados clave en la evaluación de México. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf.
Ortega, M., Pacheco, V. & Carpio, C. (2014). Efectos de consecuencias diferenciales en la elaboración de textos por universitarios. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 17 (3), 1254-1281. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/47425
Ortega, M., Patrón, F., López, N. & Pacheco, V. (2020). Autorregulación de las interacciones escritoras: una aproximación metodológica con universitarios. Revista Brasileria de Educação, 25, 1-25. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250038 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250038
Ottin, G. (2018). Oralidad y escritura compartida en la alfabetización inicial. Estudio en un contexto multilingüe (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona.
Padilla, M., Fuentes, N. & Pacheco, V. (2015). Efectos de un entrenamiento correctivo en la elaboración y fundamentación de preguntas de investigación. Acta Colombiana de Psicología, 18 (2), 87-100. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79841776007 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2015.18.2.8
Peña, P. (2017). Una caracterización funcional de las participaciones orales de universitarios en el aula [Tesis de licenciatura]. UNAM.
Ribes, E. & López, F. (1985). Teoría de la conducta. Un análisis de campo y paramétrico. Trillas
Rosales, M. (2020). La exposición estudiantil universitaria, su cercanía con las habilidades didácticas [Tesis de licenciatura]. UNAM.
Yeung, S. S., Siegel, L. S., & Chan, C. K. (2013). Effects of a phonological awareness program on English reading and spelling among Hong Kong Chinese ESL children. Reading and Writing, 26, 681–704. https://doi.org/10.1007/s11145-012-9383-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s11145-012-9383-6