Sexting behaviors and social skills in teenagers

Conductas de sexting y habilidades sociales en adolescentes

Main Article Content

Marco Marcelo León Navarrete
Ana Milena Arbeláez Hurtado
Nathaly Ximena Panchi Puruncajas
Erika Paola Aguayza Castro
Abstract

Sexting is a phenomenon studied in the current digital context that represents a sexual risk behavior to which are mainly exposed adolescents, whose social skills are in development and, therefore, can be affected by the exchange of explicit content as a form of interaction between peers. Considering the limited availability of research in the Ecuadorian context, the present study aims to analyze the relationship between sexting behaviors and the social skills of 79 young people from 12 to 19 years old in an educational institution in the city of Quito. The study found that men practice more sexting predominantly at age of 16, but while women practice it less, it prevails at earlier ages. Regarding Social Skills (SS), those less developed were the advanced ones, and the most developed were the skills to cope with stress in early and late adolescence. For data collection, we used two instruments: the Sexting Behavior Scale (Chacón et al., 2018) and the Goldstein Social Skills Checklist (adapted by Daza and Estévez, 2022); for the analysis, we used the Pearson correlation, which resulted in a value of -0.222 with a significance of 0.049, indicating the presence of a significant and negative correlation. The study concludes that the higher the level of social skills, the lower the practice of sexting.


Keywords: sexting, social skills, adolescence, prevalence, development, risk behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
4
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
65%
33%
Days to publication 
350
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Adelson, J., Osborne, J., & Crawford, B. (2019). Correlation and other measures of association. In The reviewer’s guide to Quantitative Methods in the Social Sciences (2da ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203861554

Alonso, C., & Romero, E. (2020). Conducta de sexting en adolescentes: predictores de personalidad y consecuencias psicosociales en un año de seguimiento. Anales de Psicología, 35(2). https://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.2.339831

Alonso, P. (2017). Evaluación del fenómeno del sexting y delos riesgos emergentes de la red en AdolescentesdelaProvinciadeOurense [Universidad de Vigo]. http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/786/Evaluaci%C3%B3n_del_fen%C3%B3meno_del_sexting.pdf?sequence=1

Alquinga, N., Morales, C., Abata, D., & Valencia, M. (2023). Desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de segundo de bachillerato en una institución educativa de Quito-Ecuador. Ciencia Latina, 7(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5270

Boisseranc, M. (2018). Habilidades sociales y sexting en estudiantes del 2do, 3ro y 4to de secundaria de una institución educativa privada de la Ciudad del Cusco [Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/33300/boisseranc_bm.pdf?sequence=1#:~:text=realiz%C3%B3%20con%20el%20total%20de%20la%20poblaci%C3%B3n.%20Se%20utiliz%C3%B3%20la

Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Siglo XXI. https://ayudacontextos.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/04/manual-de-evaluacion-y-entrenamiento-de-las-habilidades-sociales-vicente-e-caballo.pdf

Camacho-Mata, D. Y., Orozco-Ramírez, L. A., Ybarra-Sagarduy, J. L., & Compeán-Ortiz, L. G. (2015). Paradigmas en psicología clínica: Perspectiva intrapsíquica e interpersonal de modelos de intervención psicológica apoyados en la evidencia. CienciaUAT, 9(2), 59. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v9i2.704

Canales, M., & Grados, M. (2022). Sexting, Soledad y Habilidades Sociales en estudiantes de escuelas privadas de Lima Metropolitana [Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/668470/Canales_RM.pdf?sequence=17&isAllowed=y

Chacón-López, H., Romero, J., Aragón, Y., & Caurcel, M. (2015). Construcción y validación de la Escala de Conductas de Sexting ECS). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 99-115. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338246883007.pdf

Farfán, B. (2021). Actividad sexual y habilidades sociales en adolescentes de la Institución Educativa Publica de Canas - Cusco 2022 [Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/103729

González, A., & Molero, M. (2021). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 113-123. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8438513

Moreto, J., & Yovera, A. (2023). Propiedades psicométricas de la escala de habilidades sociales de Goldstein en estudiantes de nivel superior de Piura [Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/136223

Narváez, J. (2022). El sexting como conducta sexual de riesgo en adolescentes [Universidad Católica de Cuenca]. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/10214

Obregón, G. (2022). Habilidades sociales y agresividad en estudiantes de secundaria durante el confinamiento. Avances En Psicología, 31(1). https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2852/3168

Ojeda, M., Del Rey, R., Walrave, M., & Vandebosch, H. (2019). Sexting en adolescentes: prevalencia y comportamientos. Revista Científica de Educomunicación, 13(64). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7486695

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2024). Salud del adolescente. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1

Piedra, M., Tapia, J., Once, J., Salazar, Z., & Tenemaza, V. (2020). El fenómeno de sexting en adolescentes, Cuenca-Ecuador. Killkana Salud y Bienestar, 4(4), 51-58. https://doi.org/10.26871/killcanasalud.v4i4.750

Quispe, C. (2022). Evidencias psicométricas de la Lista de Chequeo de Habilidades Sociales de Goldstein en docentes limeños. [Universidad Marcelino Champagnat]. https://repositorio.umch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14231/3524/123.QuispeC.pdf?sequence=5

Resett, S. (2019). Sexting en adolescentes: su predicción a partir de los problemas emocionales y la personalidad oscura. Escritos de Psicología, 12(2), 93-102. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v12i2.10060

Rhyner, K., Uhl, C., & Terrance, C. (2018). Are Teens Being Unfairly Punished? Applying the Dual Systems Model of Adolescent Risk-Taking to Sexting Among Adolescents. Youth Justice, 18(1), 52-66. https://doi.org/10.1177/14732254177412277

Rodríguez, C., & Durán, M. (2019). Conductas sexuales de riesgo en la era digital : Análisis del fenómeno sexting en la población adulta joven española. Fuentes, 21(1). http://hdl.handle.net/11162/191053

Sacaca, L., & Pilco, R. (2021). Habilidades sociales en estudiantes de educación secundaria. Revista Estudios Psicológicos, 2(4), 109-120. https://estudiospsicologicos.com/index.php/rep/article/view/88/156

Salazar, J. (2022). Sexting y las relaciones sociales de los adolescentes estudiantes de Bachillerato de la Unidad Educativa Fernando Daquilema, Riobamba [Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/9206/1/UNACH-EC-FCEHT-PSCE-0014-2022.pdf

Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana. http://148.202.167.116:8080/jspui/handle/123456789/2707

Sampieri, R., & Torres, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. http://104.207.147.154:8080/handle/54000/1292

Sosa, S., & Salas-Blas, E. (2019). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 11(1), 40-50. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.394

Tonato, L., & Valencia, E. (2021). Las redes sociales y su influencia en el desarrollo de habilidades sociales de los adolescentes. Revista Cognosis, 6(2). https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2555/3432

Ugaz, M. (2021). Habilidades sociales y sexting en estudiantes de una universidad de Lima Norte, 2020 [Universidad Privada del Norte]. https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/29833/Ugaz%20Gonzales%2C%20Mar%C3%ADa%20Estefany.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Villanueva, V., & Serrano, S. (2019). Patron de uso de internet y control parental de redes sociales como predictor de sexting en adolescentes una perspectiva de genero. Revista de Psicología y Educación, 14(1). https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.168

Yépez, P., Ferragut, M., & Blanca, M. (2020). Sexting en la adolescencia: uso de la tecnología y supervisión parental. Revista Latinoamericana de Psicología, 52. https://doi.org/10.14349/rlp.2020.v52.12

Citations

Crossref

Scopus
Europe PMC