Multimedia learning and the effect of instructional modalities

Aprendizaje Multimedia y el efecto de las modalidades instruccionales

Main Article Content

John Franklin Solórzano-Restrepo, Mg.
David Roberto González Rodríguez, Mg.
Abstract
Multimedia learning is a phenomenon closely linked to the use of information and communication technologies in educational environments. Different approaches have arisen to address its characteristics, being Mayer’s position the most outstanding. A documentary investigation was carried out which consisted of a quantitative systematic review of Cohen’s Kappa coefficient (d) through which the magnitude of the effect of a variable can be determined (null, low, moderate, high). Results suggest that the effect of instructional modality is high (44% of the measurements consulted in different publications) and that research in this area decreased in the observation window. There is a very interesting fact: among all the publications analyzed only one was on implicit memory tasks, this opens up the possibility of working in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
408
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

John Franklin Solórzano-Restrepo, Mg., Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Psicólogo egresado de la Universidad Nacional de Colombia, formado en la investigación de procesos psicológicos básicos en seres humanos y animales no humanos.
Magister y Especialista en Tecnologías de la información Aplicadas a la Educación de la Universidad Pedagógica Nacional.
Docente desde 2010 en procesos psicológicos básicos e investigación.
Con intereses investigativos en el estudio de los principios instruccionales en ambientes virtuales de aprendizaje, como el efecto de la modalidad instruccional, y en el aprendizaje de la música en entornos multimedia.

 

David Roberto González Rodríguez, Mg., Fundación Universitaria Konrad Lorenz

Psicólogo egresado de la Universidad Nacional de Colombiacon Magister en Psicología de la Universidad Católica de Colombia, dedicado a la psicoterapia, la docencia y la investigación desde hace 13 años.