Creativity and thinking skills: Enrichment program for children with low intellectual performance
Creatividad y habilidades de pensamiento: Programa de enriquecimiento para niños con bajo rendimiento intelectual
Main Article Content
Different researchers have proposed stated that the child's intellectual capacity is result of a series of cognitive functions (perception, attention, memory, and comprehension of language) essential for daily functioning and that increase sequentially. Besides, enrichment programs are pedagogical alternatives to stimulate cognitive abilities and creativity of students with special educational needs. Based on the above, the objective of favoring to cognitive abilities and creativity in children with low intellectual level, was proposed. A mixed type research has been made, with a Pre test-Post test design, organized in three phases. Through Tests Creative Thinking Figural Version A, Raven Progressive Matrices, WISC IV was able to detect five children from a public elementary school at Mexico City, with scores below the 25th percentile in intelligence, two of they agreed to participate in "Proyecto Meccano", an enrichment program designed based on the proposals of Duarte and Feuerstein, consisting by 35 sessions aimed at favoring creativity and basic thinking skills. At the end, were applied again the same instruments used in the
identification; after its quantitative and qualitative analysis, the results showed that there were significant increases in the variables of creativity and intelligence. For this reason, it is recommended to continue with the project to strengthen superior skills and ensure that children have an optimal development in different areas of their lives.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Almomani, F., Josman, N., Al-Momani, M., Malkawi, S., Nazzal, M., Almahdawi. K. & Almomani, F. (2014). Factors related to cognitive function among elementary school children. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 21(1) 191-198. Obtenido de doi: 10.3109/11038128.2013.853098. DOI: https://doi.org/10.3109/11038128.2013.853098
Alvarán, L, Sánchez, D. & Restrepo-Ochoa, D. (2016). Neuropsicología de la inteligencia limítrofe. Panamerican Journal of Neuropsychology, 10(2) 129-141. Obtenido de doi: 10.7714/CNPS/10.2.207
Artigas, P.J. (2003). Perfiles cognitivos de la inteligencia límite. Fronteras del retraso mental. Revista de Neurología, 36,161-167. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.36S1.2003002
Benavides, M., Maz, A., Castro, E. & Blanco, R. (2004). La Educación de Niños con Talento en Iberoamérica. Oficina Regional de Educación para América latina y el Caribe. Chile: Trineo.
Canchola, L. (2015) Aportaciones en el estudio de perfiles cognoscitivos, motivacionales y de personalidad en niños con bajos niveles de inteligencia y creatividad. Tesis de Licenciatura. Proyecto UNAM-PIIT IN304713.
Chávez, S. B. I., Zacatelco, R. F., Acle, T. G. (2014). ¿Quiénes son los alumnos con aptitudes sobresaliente? Análisis de diversas variables para su identificación. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2) 1-32. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14828
Chávez. S. B. I. (2014). Evaluación multidimensional de alumnos con aptitud sobresaliente de ecuación primaria. (Tesis de doctorado). Facultad de psicología. Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Diario Oficial de la Federación (2014). DECRETO por el que se expide la Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes, y se reforman diversas disposiciones de la Ley General de Prestación de Servicios para la Atención, Cuidado y Desarrollo Integral Infantil. DOF: 04/12/2014
Diario Oficial de la Federación (2018). Ley general de Educación Nueva Ley Publicada en el Diario Oficial de la Federación el 13 de julio de 1993 TEXTO VIGENTE Última reforma publicada DOF 19-01-2018. Obtenido de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf
Duarte B. E. (2001). Modelo para la estimulación del pensamiento creativo (MEPC). México: McGraw-Hill.
Duarte, B.E (2003). Creatividad como un recurso psicológico para niños con necesidades educativas especiales. SAPIENS, Revista Universitaria de Investigación (4) 2, 13-31. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/298351776.
Feuerstein, R. (1980). Instrumental enrichment. Baltimore: University Park Press; Rand, Y.; Hoffman, M. B. & Miller, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention programme for cognitive modificability. Baltimore: University Park Press.
Foro Mundial de Educación (2000). Final Report. UNESCO: Francia.
Gubbels, J., Segers, E., Verhoeven, L. (2014) Cognitive, Socioemotional, and Attitudinal Effects of a Triarchic Enrichment Program for Gifted Children. Sage journals, 37(4). Obtenido de doi: 10.1177/0162353214552565 DOI: https://doi.org/10.1177/0162353214552565
Heward, L. W., Albert-Morgan, S. & Konrad, M. (2013). Exceptional Children: An Introduction to Special Education. E.U: Pearson
Jomtien, Tailandia. (1990) Declaración Mundial sobre Educación para Todos y el Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf
Luque, D. J., Elósegui, E & Casquero (2015). Análisis del WISC-IV en una muestra de alumnos con Capacidad Intelectual Límite. Revista de Psicología, 23(2). Obtenido de doi:10.5354/0719-0581.2015.36145 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.36145
Medina, G. B., Mercado, V. E, García A. I. (2015). La capacidad intelectual límite: la gran olvidada. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 365- 372. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v2.33
Mihyeon, K. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Enrichment Programs on Gifted Students. Sage journals, 60(2). Obtenido de doi: 10.1177/0016986216630607 DOI: https://doi.org/10.1177/0016986216630607
Muria, I. D. & Damian, M. (2003). La Enseñanza de las Habilidades del Pensamiento desde una perspectiva constructivista. Obtenido de sisbib.unmsm.edu.pe/BibVirtualdata/publicaciones/umbral/v03_n04/a21.pdf
Nisbett, R.E., Aronson, J., Blair, C., Dickens, W., Flynn, J., Halpern, D.F. & Turkheimer, E. (2012). Intelligence: New findings and theorical developments. American Psychologist, 67, 130-159. Obtenido de doi:10.137/a00 26 699 DOI: https://doi.org/10.1037/a0026699
Nouchi, R. & Kawashima, R. (2014). Improving cognitive function from children to old age: a systematic review of recent Smart ageing intervention studies. Advances in Neuroscience 1, 1-15. Obtenido de http://dx.doi.org/10.1155/2014/235479 DOI: https://doi.org/10.1155/2014/235479
Organización de las Naciones Unidas, la Ciencia y Cultura (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre las Necesidades Educativas Especiales. UNESCO.
Orozco, H. M., Sánchez, R. H. & Cerchiaro, C, E. (2011). Relación entre el desarrollo cognitivo y contextos de interacción familiar de niños que viven en sectores urbanos pobres. Universitas Psychological, 11(2), 427-440. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-2.rdcc
Osuna, A. (2017). Evaluación neuropsicológica en educación. ReiDoCrea, 6 (2) 24-30. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.47142
Prieto, M. (1989). La modificabilidad estructural cognitiva y el Programad e Enriquecimiento Instrumental de R. Feuesrtein. Madrid, España: Editorial Bruño.
Raven, J.C., Court, J.H. & Raven, J. (1993). Test de Matrices Progresivas Raven. Escala Coloreada, General y Avanzada. Buenos Aires: Paidós.
Romero, C. S. & García, C. I. (2013). Educación especial en México. Desafíos de la educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 2013. 7(2). Obtenido de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol7-num2/art5_htm.html
Secretaria de Educación Pública (2006). Propuesta de intervención: Atención educativa alumnos y alumnas con aptitudes sobresalientes. México: Secretaría de Educación Pública.
Secretaria de Educación Pública, INNOVEC. (2014). Educación Especial. Obtenido de pp6nnovec.org.mx/home/images/educacion%20especial-mexico%20fabiana%20romero.pdf
Shapiro, B. (2011). Bajo Rendimiento escolar: una perspectiva del desarrollo del sistema nervioso. Revista médica clínica, 22(2), 218-225. DOI: https://doi.org/10.1016/S0716-8640(11)70416-3
Sternberg, R. J. (1998). A balance theory of wisdom. Review of General Psychology, 2, 347-365. DOI: https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.4.347
Sternberg, R. J. (2005). Augmenting the SAT through assessments of analytic, practical, and creative skills. In W. J. Camara & E. W. Kimmel (Eds.), Choosing students: Higher education admission tools for the 21st century (pp. 159-176). Mahwah, NJ: Earlbaum.
Torrance, P. (2008) Research Review for the Torrance test of Creative Thinking Figural and Verbal Forms A and B. USA: Scholastic Testing Service. Inc.
UNESCO (1994) Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre necesidades educativas especiales. Obtenido de http://conadi.gob.gt/1/wp-content/uploads/2013/04/DeclaracionSalamanca.pdf
UNESCO, UNICEF, (2015) DECLARACIÓN DE INCHEON EDUCACIÓN 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Obtenido de http://portal.mec.gov.br/index.php?option =com_docman&view=download&alias=25981-spanish-version-ffa-and-ffa-and-incheon-declaration-1nov-2015-pdf&Itemid=30192
Varela. A., Gramacho, A. & Melo, C. (2006). Programa de enriquecimiento Instrumental (PEI) alternativa pedagógica que responde al desafío de calidad educativa. Diversitas, 2(2), 297-310. DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2006.0002.09
Wechsler, D. (2007) WISC-IV: Escala de Wechsler de inteligencia para niños-IV Manual de aplicación. [Revisión y actualización por Heredia, C. y Sánchez, P.] México: El manual Moderno.