Creativity and thinking skills: Enrichment program for children with low intellectual performance

Creatividad y habilidades de pensamiento: Programa de enriquecimiento para niños con bajo rendimiento intelectual

Main Article Content

Blanca Ivet Chávez Soto, Dra.
Mercedes Rosalía González Arreola, Mg.
Abstract

Different researchers have proposed stated that the child's intellectual capacity is result of a series of cognitive functions (perception, attention, memory, and comprehension of language) essential for daily functioning and that increase sequentially. Besides, enrichment programs are pedagogical alternatives to stimulate cognitive abilities and creativity of students with special educational needs. Based on the above, the objective of favoring to cognitive abilities and creativity in children with low intellectual level, was proposed. A mixed type research has been made, with a Pre test-Post test design, organized in three phases. Through Tests Creative Thinking Figural Version A, Raven Progressive Matrices, WISC IV was able to detect five children from a public elementary school at Mexico City, with scores below the 25th percentile in intelligence, two of they agreed to participate in "Proyecto Meccano", an enrichment program designed based on the proposals of Duarte and Feuerstein, consisting by 35 sessions aimed at favoring creativity and basic thinking skills. At the end, were applied again the same instruments used in the
identification; after its quantitative and qualitative analysis, the results showed that there were significant increases in the variables of creativity and intelligence. For this reason, it is recommended to continue with the project to strengthen superior skills and ensure that children have an optimal development in different areas of their lives. 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
198
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Blanca Ivet Chávez Soto, Dra., Universidad Nacional Autónoma de México

Candidata al Sistema Nacional de Investigadores durante el periodo de 2019 a 2021, Doctorado en Psicología Educativa y del desarrollo grado obtenido por la Universidad Nacional Autónoma de México, Maestría en Educación Especial, obtenido en la Universidad Nacional Autónoma de México, Licenciatura en psicología, grado obtenido con mención honorífica. Autora de capítulos de libros y artículos en revistas indexadas de psicología, ponente en eventos académicos nacionales e internacionales.

Mercedes Rosalía González Arreola, Mg., Universidad Nacional Autónoma de México

Egresada de la UNAM de la Maestría en Psicología de la Resiedncia de Educación Especial, con previos estudios de Licenciatura de Psicologia y C.S de la comunicación en la Universidad Autónoma de Sinaloa. Docente de nivel secundariay bachillerato en diversas escuelas particulares.

References

Almomani, F., Josman, N., Al-Momani, M., Malkawi, S., Nazzal, M., Almahdawi. K. & Almomani, F. (2014). Factors related to cognitive function among elementary school children. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 21(1) 191-198. Obtenido de doi: 10.3109/11038128.2013.853098. DOI: https://doi.org/10.3109/11038128.2013.853098

Alvarán, L, Sánchez, D. & Restrepo-Ochoa, D. (2016). Neuropsicología de la inteligencia limítrofe. Panamerican Journal of Neuropsychology, 10(2) 129-141. Obtenido de doi: 10.7714/CNPS/10.2.207

Artigas, P.J. (2003). Perfiles cognitivos de la inteligencia límite. Fronteras del retraso mental. Revista de Neurología, 36,161-167. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.36S1.2003002

Benavides, M., Maz, A., Castro, E. & Blanco, R. (2004). La Educación de Niños con Talento en Iberoamérica. Oficina Regional de Educación para América latina y el Caribe. Chile: Trineo.

Canchola, L. (2015) Aportaciones en el estudio de perfiles cognoscitivos, motivacionales y de personalidad en niños con bajos niveles de inteligencia y creatividad. Tesis de Licenciatura. Proyecto UNAM-PIIT IN304713.

Chávez, S. B. I., Zacatelco, R. F., Acle, T. G. (2014). ¿Quiénes son los alumnos con aptitudes sobresaliente? Análisis de diversas variables para su identificación. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2) 1-32. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14828

Chávez. S. B. I. (2014). Evaluación multidimensional de alumnos con aptitud sobresaliente de ecuación primaria. (Tesis de doctorado). Facultad de psicología. Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Diario Oficial de la Federación (2014). DECRETO por el que se expide la Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes, y se reforman diversas disposiciones de la Ley General de Prestación de Servicios para la Atención, Cuidado y Desarrollo Integral Infantil. DOF: 04/12/2014

Diario Oficial de la Federación (2018). Ley general de Educación Nueva Ley Publicada en el Diario Oficial de la Federación el 13 de julio de 1993 TEXTO VIGENTE Última reforma publicada DOF 19-01-2018. Obtenido de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf

Duarte B. E. (2001). Modelo para la estimulación del pensamiento creativo (MEPC). México: McGraw-Hill.

Duarte, B.E (2003). Creatividad como un recurso psicológico para niños con necesidades educativas especiales. SAPIENS, Revista Universitaria de Investigación (4) 2, 13-31. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/298351776.

Feuerstein, R. (1980). Instrumental enrichment. Baltimore: University Park Press; Rand, Y.; Hoffman, M. B. & Miller, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention programme for cognitive modificability. Baltimore: University Park Press.

Foro Mundial de Educación (2000). Final Report. UNESCO: Francia.

Gubbels, J., Segers, E., Verhoeven, L. (2014) Cognitive, Socioemotional, and Attitudinal Effects of a Triarchic Enrichment Program for Gifted Children. Sage journals, 37(4). Obtenido de doi: 10.1177/0162353214552565 DOI: https://doi.org/10.1177/0162353214552565

Heward, L. W., Albert-Morgan, S. & Konrad, M. (2013). Exceptional Children: An Introduction to Special Education. E.U: Pearson

Jomtien, Tailandia. (1990) Declaración Mundial sobre Educación para Todos y el Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf

Luque, D. J., Elósegui, E & Casquero (2015). Análisis del WISC-IV en una muestra de alumnos con Capacidad Intelectual Límite. Revista de Psicología, 23(2). Obtenido de doi:10.5354/0719-0581.2015.36145 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.36145

Medina, G. B., Mercado, V. E, García A. I. (2015). La capacidad intelectual límite: la gran olvidada. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 365- 372. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v2.33

Mihyeon, K. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Enrichment Programs on Gifted Students. Sage journals, 60(2). Obtenido de doi: 10.1177/0016986216630607 DOI: https://doi.org/10.1177/0016986216630607

Muria, I. D. & Damian, M. (2003). La Enseñanza de las Habilidades del Pensamiento desde una perspectiva constructivista. Obtenido de sisbib.unmsm.edu.pe/BibVirtualdata/publicaciones/umbral/v03_n04/a21.pdf

Nisbett, R.E., Aronson, J., Blair, C., Dickens, W., Flynn, J., Halpern, D.F. & Turkheimer, E. (2012). Intelligence: New findings and theorical developments. American Psychologist, 67, 130-159. Obtenido de doi:10.137/a00 26 699 DOI: https://doi.org/10.1037/a0026699

Nouchi, R. & Kawashima, R. (2014). Improving cognitive function from children to old age: a systematic review of recent Smart ageing intervention studies. Advances in Neuroscience 1, 1-15. Obtenido de http://dx.doi.org/10.1155/2014/235479 DOI: https://doi.org/10.1155/2014/235479

Organización de las Naciones Unidas, la Ciencia y Cultura (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre las Necesidades Educativas Especiales. UNESCO.

Orozco, H. M., Sánchez, R. H. & Cerchiaro, C, E. (2011). Relación entre el desarrollo cognitivo y contextos de interacción familiar de niños que viven en sectores urbanos pobres. Universitas Psychological, 11(2), 427-440. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-2.rdcc

Osuna, A. (2017). Evaluación neuropsicológica en educación. ReiDoCrea, 6 (2) 24-30. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.47142

Prieto, M. (1989). La modificabilidad estructural cognitiva y el Programad e Enriquecimiento Instrumental de R. Feuesrtein. Madrid, España: Editorial Bruño.

Raven, J.C., Court, J.H. & Raven, J. (1993). Test de Matrices Progresivas Raven. Escala Coloreada, General y Avanzada. Buenos Aires: Paidós.

Romero, C. S. & García, C. I. (2013). Educación especial en México. Desafíos de la educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 2013. 7(2). Obtenido de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol7-num2/art5_htm.html

Secretaria de Educación Pública (2006). Propuesta de intervención: Atención educativa alumnos y alumnas con aptitudes sobresalientes. México: Secretaría de Educación Pública.

Secretaria de Educación Pública, INNOVEC. (2014). Educación Especial. Obtenido de pp6nnovec.org.mx/home/images/educacion%20especial-mexico%20fabiana%20romero.pdf

Shapiro, B. (2011). Bajo Rendimiento escolar: una perspectiva del desarrollo del sistema nervioso. Revista médica clínica, 22(2), 218-225. DOI: https://doi.org/10.1016/S0716-8640(11)70416-3

Sternberg, R. J. (1998). A balance theory of wisdom. Review of General Psychology, 2, 347-365. DOI: https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.4.347

Sternberg, R. J. (2005). Augmenting the SAT through assessments of analytic, practical, and creative skills. In W. J. Camara & E. W. Kimmel (Eds.), Choosing students: Higher education admission tools for the 21st century (pp. 159-176). Mahwah, NJ: Earlbaum.

Torrance, P. (2008) Research Review for the Torrance test of Creative Thinking Figural and Verbal Forms A and B. USA: Scholastic Testing Service. Inc.

UNESCO (1994) Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre necesidades educativas especiales. Obtenido de http://conadi.gob.gt/1/wp-content/uploads/2013/04/DeclaracionSalamanca.pdf

UNESCO, UNICEF, (2015) DECLARACIÓN DE INCHEON EDUCACIÓN 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Obtenido de http://portal.mec.gov.br/index.php?option =com_docman&view=download&alias=25981-spanish-version-ffa-and-ffa-and-incheon-declaration-1nov-2015-pdf&Itemid=30192

Varela. A., Gramacho, A. & Melo, C. (2006). Programa de enriquecimiento Instrumental (PEI) alternativa pedagógica que responde al desafío de calidad educativa. Diversitas, 2(2), 297-310. DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2006.0002.09

Wechsler, D. (2007) WISC-IV: Escala de Wechsler de inteligencia para niños-IV Manual de aplicación. [Revisión y actualización por Heredia, C. y Sánchez, P.] México: El manual Moderno.