Constructing and validating the Student Academic Satisfaction and Perception Questionnaire C-SPAE
Diseño y validación del Cuestionario de satisfacción y percepciones académicas estudiantiles C-SPAE
Main Article Content
This descriptive study aimed to develop and validate the Student Academic Satisfaction and Perception Questionnaire (C-SPAE). It belongs to a larger research project focused on university enrollment and retention, particularly in the context of increasing virtualization. Student satisfaction and academic perceptions are related to different types of both personal and institutional variables. Student satisfaction and academic perceptions are related to different types of both personal and institutional variables. Regarding the subjective aspects of students, academic satisfaction is linked to personal self-fulfillment through the achievement of goals, establishing itself as a cognitive component of psychological well-being. The institutional variables considered in the construction of the instrument were: faculty, didactic and pedagogical resources, infrastructure and financial resources, study plans and programs, institutional and management characteristics, administrative roles in the organization, empathy with the student body, use of ICT, modes of virtual courses, and student trajectories. The questionnaire, presented in an online format, employed five-point Likert scales along with open-ended questions ending each section. The items used in the Likert scales were: 1=Nothing - 5=A lot; 1=Never - 5=Always; 1=Very bad - 5=Excellent; 1=Very poor - 5=Excellent. A total of 131 valid responses were obtained. Reliability and validity analyses were carried out using the statistical software programs R and RStudio. The Cronbach's Alpha coefficient for the overall construct was calculated at .897, and for each item ranged between .967 and 1, were obtained through Aiken's V method.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Borgobello, A., Mandolesi, M., Espinosa, A., y Lovey, J. P. (2022). Incorporación de tecnologías digitales en educación superior en Argentina. Resignificando datos y pensando la post-pandemia. En A. Borgobello, T. Platzer & M. Proença (Eds.), Investigaciones e intervenciones en psicología y educación en tiempos de pandemia en América Latina (pp. 186-204). UNR Editora. https://doi.org/10.30849/SIP.GTEDinvedpand2022 DOI: https://doi.org/10.30849/SIP.GTEDinvedpand2022
Borgobello, A., Madolesi, M., Espinosa, A., y Sartori, M. (2019). Uso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes de la Facultad de Psicología de una universidad pública argentina. Revista de Psicología (PUCP), 37(1), 279-317. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201901.010 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.201901.010
Borgobello, A. y Roselli, N.D. (2016). Rendimiento académico e interacción sociocognitiva de estudiantes universitarios en un entorno virtual. Educação e Pesquisa, 42(2), 359-374. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201606143478 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201606143478
Buchbinder, P. y Marquina, M. (2008). Masividad, heterogeneidad y fragmentación: el sistema universitario argentino 1983-2007. Universidad Nacional de General Sarmiento, Biblioteca Nacional.
Chanca-Flores, A. y Díaz-Maraví, S. (2021). Actitud sociocultural del estudiante universitario en confinamiento en una universidad del Perú. Educación y Ciudad, (41), 171-187. https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2021.2568 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2568
Chiroleu, A. (2018). Democratización y masificación universitaria: una mirada sobre desigualdades y políticas públicas en el centenario de la Reforma Universitaria. Integración y conocimiento, 1(7), 69-86. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v7.n1.20107 DOI: https://doi.org/10.61203/2347-0658.v7.n1.20107
Chiroleu, A. (1999). El ingreso a la universidad: las experiencias de Argentina y Brasil. UNR Editora. https://books.google.com.ar/books/about/El_ingreso_a_la_universidad.html?id=v5hITiS1k7wC&redir_esc=y
Chiroleu, A. (2009). La inclusión en la educación superior como tema de la agenda de gobierno en América Latina. Una reflexión sobre las propuestas del CRES/2008. Universidades, 59(40), 19-28. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37313028003
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2008). Metodología de la investigación. Cuarta edición. McGraw Hill.
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36. https://es.studenta.com/content/110968516/validez-de-contenido-y-juicio-de-expertos-una-aproximacion-a-su-utilizacion-1-fd
Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en educación superior. Un desafío mundial. Universidad Nacional General Sarmiento.
Freixa Niella, M., Llanes Ordóñez, J. y Venceslao Pueyo, M. (2018). El abandono en el recorrido formativo del estudiante de ADE de la Universidad de Barcelona. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 185-202. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.278971 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278971
Furguerle Rangel, J., Villegas, B. y Daboín, Z. (2016). Las TICs y el perfil del docente para el desarrollo de actividades didácticas. Aibi Revista De investigación, administración e ingeniería, 4(1), 21-28. https://doi.org/10.15649/2346030X.384 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.384
Joo, Y. J., Lim, K. Y. y Kim, E. K. (2011). Online university students’ satisfaction and persistence: examining perceived level of presence, usefulness and ease of use as predictors in a structural model. Computers & Education, 57(1), 1654-1664. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.02.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.02.008
Lagunes Córdoba, R. (2017). Recomendaciones sobre los procedimientos de construcción y validación de instrumentos y escalas de medición en la psicología de la salud. Psicología y Salud, 27(1), 5-18. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/2431
Lee, S. J., Srinivasan, S., Trail, T., Lewis, D., y Lopez, S. (2011). Examining the relationship among student perception of support, course satisfaction, and learning outcomes in online learning. Internet and Higher Education, 14(1), 158-163. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.04.001
Mamani Humpiri, M. V. (2021). Enseñanza virtual y satisfacción del estudiante de Enfermería de una universidad pública de Tacna durante la pandemia. Investigación E Innovación: Revista Científica De Enfermería, 1(2), 139–149. https://doi.org/10.33326/27905543.2021.2.1231 DOI: https://doi.org/10.33326/27905543.2021.2.1231
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100038&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Medrano, L. y Pérez, E. (2010). Adaptación de la Escala de Satisfacción Académica a la Población Universitaria de Córdoba. Summa Psicológica UST, 7(2), 5-14. DOI: 10.18774/summa-vol7.num2-117 DOI: https://doi.org/10.18774/448x.2010.7.117
Moreno Arvelo, P. M., Paucar Paucar, C. E., Robles Zambrano, G. y Ronquillo Riera, O. I. (2021). Percepción del estudiante sobre la calidad de la educación virtual en la Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ecuador. Revista Conrado, 17(S3), 193-201. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2157
Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Julie Glanville, J., Grimshaw, J., Hro ́bjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L., Stewart, L., Thomas, J., Tricco, A., Welch, V., Whiting, P. y Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790–799. 10.1016/j.recesp.2021.06.016 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rec.2021.07.010
Pierella, M. P. (2018). El primer año de universidad desde la perspectiva de los profesores. Políticas de recepción, enseñanza y curriculum. Espacios en Blanco. Revista de Educación (Serie Indagaciones), 28, 161–182.
Pierella, M. P., Peralta, N. S. y Pozzo, M. I. (2020). El primer año de la universidad. Condiciones de trabajo docente, modalidades de admisión y abandono estudiantil desde la perspectiva de los profesores. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 11(31), 68-84. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706
Pierella, M. P. y Santos Sharpe, A. (2019). El ingreso a la universidad pública. Disputas en torno a los principios de justicia e igualdad en la prensa gráfica argentina. Propuesta Educativa, 28(51). 93-107. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/159813
Pozzo, M. I., Borgobello, A. y Pierella, M. P. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad; análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de Las Ciencias Sociales, 8(2), e046. https://doi.org/10.24215/18537863e046 DOI: https://doi.org/10.24215/18537863e046
Quevedo Arnaiz, N. V., García Arias, N., Cañizares Galarza, F. P. y Cleonares Borbor, A. M. (2021). Teams y Moodle: conexión virtual profesor - estudiante en la Universidad Regional Autónoma de Los Andes. Revista Conrado, 17(S1), 321-330.
Robles Pastor, B. F. (2018). Índice de validez de contenido: Coeficiente V de Aiken. Pueblo Continente, 29(1), 193-197. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/991/914
Ryan, R.M. y Deci, E.L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141
Tinto, V. (1993). Reflexiones sobre el abandono de los estudios superiores. Perfiles Educativos, 62, 56-63. https://www.semanticscholar.org/paper/Reflexiones-sobre-el-abandono-de-los-estudios-Tinto/dc968d75a1c99870fac191c596b082625a1838e0
Torres Hernández, E.F. (2022). Diseño y validación de una escala de vocación docente para profesores (CVOC-D). Revista Fuentes, 24(1), 104-115. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.15751. DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.15751
Urcádiz Cázares, F. J. y Monroy Ceseña, M. A. (2022). Escala nominal como alternativa para la evaluación de la calidad del servicio: Caso de estudio en hotel hacienda Bugambilias México. Visión de futuro, 26(2), 143-167. https://dx.doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2022.26.02.005.es DOI: https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2022.26.02.005.es
Urdaneta, M., Parra, F. y Cortijo, R. (2022). Educación virtual y satisfacción del estudiante en los cursos virtuales de la Universidad Tecnológica Israel. International Journal of New Education, (9), 163-174. https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14248 DOI: https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14248