Emotional intelligence and depression: analysis of their association in a sample of basic education students
Inteligencia emocional y depresión: Análisis sobre su asociación en una muestra de estudiantes de educación básica
Main Article Content
In recent years there has been an increase in people suffering from depression, regardless of their sex and age group, as is the case of the child population. Given this situation, health professionals are interested in investigating other lines of study to address this problem; In this sense, emotional intelligence is a set of personal, emotional and social skills that help with adaptation, general well-being and preventing diseases related to mental health. Under this premise, the present study aimed to know if there was a relationship between childhood depression and emotional intelligence (EI) in primary school students. The study is quantitative, cross-sectional, comparative and correlational. 222 fifth and sixth grade primary school students participated, who answered the Lang & Tisher childhood depression questionnaire and the Vallés & Vallés emotional intelligence questionnaire. The results showed negative associations between depression and emotional intelligence (-0.196**) and with the subscales of: Affective responses (-0.154*), Social problems (-0.176**), Self-esteem (-0.230**) and Guilt (- 0.210). The sample was then organized into three groups according to the level of EI and with the one-way ANOVA statistically significant differences were observed in favor of the group with a high level of EI who showed lower mean estimates of depression. It is concluded that in this study there were associations between the variables and the information allows designing psychoeducational strategies to promote the emotional competencies of students.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Ahumada, F. (2011). La relación entre inteligencia emocional y salud mental. III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Alcalá-Herrera, V. (2021). Dos de cada 10 niños presentan síntomas de depresión. https://www.ccadip.com/post/dos-de-cada-10-ni%C3%B1os-presentan-s%C3%ADntomas-de-depresi%C3%B3n
Argimon, J. M. & Jiménez, J. (2013) Métodos de investigación clínica y epidemiológica. España: Elsevier
Ayala, S. N., Duré, M. M. A., Urizar, G. C. A., Insaurralde, A. A., Castaldelli, M. J. M., Ventriglio, A., Almirón, S.J., García, O. E. & Torrales, J. C. (2021). Inteligencia emocional asociada a niveles de ansiedad y depresión en estudiantes de Medicina de una Universidad pública. Anales de la Facultad de Ciencias Médicas (Asunción), 54(2), 51-60. http://dx.doi.org/10.18004/anales/2021.054.02.51
BarOn, R. (1997b). BarOn Emotional Quotient Inventory. Technical manual. Toronto: Multi-Health Systems Inc.
Bar-On, R. (2005). The Bar-On Modelo f Emotional-Social Intelligence. Psicothema, 18, 1-28. https://bit.ly/36yigfY
Barraza-López, R. J., Muñoz-Navarro, N. A. & Behrens-Pérez, C. C. (2017). Relación entre inteligencia emocional y depresión-ansiedad y estrés en estudiantes de medicina de primer año. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 55(1), 18-25. Redalyc. https://www.redalyc.org/pdf/3315/331551004003.pdf
Borthiry, D. & Luzzi, A. M. (2021). Depresión, niñez y género. XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVIII Jornadas de Investigación. XVII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. III Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. III Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires. https://n2t.net/ ark:/13683/even/Wah
Caraveo-Anduaga, J. J. & Martínez-Vélez, N. A. (2019). Salud mental infantil: una prioridad a considerar. Salud Pública de México, 61(4), 514-523. Epub 31 de marzo de 2020.https://doi.org/10.21149/9727
Cardozo, G. L. (2019). Depresión infantil: Aproximación al diagnóstico, técnicas de evaluación y tratamiento. [Trabajo final de grado, Universidad de la República]. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/21717/1/Cardozo%20Giordano%2C%20Luc%C3%ADa.pdf?fbclid=IwAR1l39E5gLtSH0FCgxcD33zPaKtJoYk0ZxRjoZTbPpyDtz_kgpR1otyN7M8
Cruz, J. C., Morales, M. J. O. & Ramírez, O. B. (1996). Validez, confiabilidad y normas del cuestionario de depresión para niños (CDS), de Lang y Tisher. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México]. TESIUNAM. http://132.248.9.195/ppt1997/0234786/Index.html
Estrella, M. C. E. (2018). Inteligencia emocional y factores que inciden en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. [Tesis de licenciatura, Universidad Insurgentes]. https://tesiunam.dgb.unam.mx/F?func=direct¤t_base=TES01&doc_number=000770627
Extremera N. & Fernández-Berrocal (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2), 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1068423
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, P. N. (2009). La Inteligencia Emocional y el estudio de la felicidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 85-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419066006
Garaigordobil, M., Bernarás, E. & Jaureguizar, J. (2020) Depresión en la infancia y la adolescencia: Identificación, prevención y tratamiento. FOCAD. Edición N°42. https://es.scribd.com/document/470890012/ FOCAD-42-Depresion-Infancia-y-adolescencia
Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. http://www.cutonala.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/inteligencia_emocional_daniel_goleman.pdf
Gutiérrez, G. A.V., Méndez, S. C., Riveros, R. A. & Gutiérrez, L. M. (2021). Intervención cognitivo-conductual en trastornos de ansiedad infantil. Psicología y Salud, 31(1), 37-49. https://doi.org/10.25009/pys.v31i1.2674
Herskovic, V. & Matamala, M. (2020). Somatización, ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Revista Médica Clínica las Condes, 31(2), 183-187. https://www.elsevier.es/es-revista-revista-medica-clinica-las-condes-202-pdf-S0716864020300213
Jaureguizar, J., Bernaras, E. & Garaigordobil, M. (2017). Child depression: prevalence and comparison between self-reports and teacher reports. Spanish Journal of Psychology, 20, E17. doi: 10.1017/sjp.2017.14
Lang, M. & Tisher, M. (2014). CDS Cuestionario de depresión para niños. España. Tea
López, K. (2021). Inteligencia emocional y depresión en estudiantes de secundaria de una institución educativa particular de varones de Trujillo [Tesis de licenciatura, Universidad Privada Antenor Orrego]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12759/8308
Mardomingo, M. J. (2019) Depresión en el niño y en el adolescente. Mardomingo Psiquiatría Infantil. https://www.mardomingopsiquiatriainfantil.es/interrogantes/depresion/
Martínez-González, A. E., Piqueras, J.A. & Ramos Linares, V. (2010). Emotional Intelligence in physical and mental health. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8 (2), 861- 890. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122002020.pdf
Mera, P. M. A. & Chuquispuma, P. E. F. (2021). Depresión en adolescentes de 12 a 17 años durante la pandemia por covid-19 en la urbanización el Rosedal, Chincha. [Tesis licenciatura en psicología] Universidad Autónoma de Ica Perú http://repositorio.autonomadeica.edu.pe/bitstream/autonomadeica/1131/3/Edith%20Fiorela%20Chuquispuma%20Peve.pdf
MIPSALUD (2019). Depresión infantil. https://www.mipsalud.com/depresion-infantil/
Montenegro, O. J. (2020). La inteligencia emocional y su efecto protector ante la ansiedad, depresión y el estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Científica Institucional Tzhoecoen, 12(4), 449-461. DOI: 10.26495/tzh.v12i4.1395
Nogales, I. A. I., Rodríguez, J. H., Cortés, M. G. M., Cabrera, A. I. I., Esperón, V. C., Lohman, A. K. & Peñaloza, T. E. C. (2009). Guía clínica depresión en niños y adolescentes. Secretaria de Salud: México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/452952/3._Depresi_n_en_Ni_os_y_Adolescentes..pdf
Organización Mundial de la Salud, OMS. (2018). Centro de prensa. Depresión.
Organización Mundial de la Salud, OMS. (2020). Depresión. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression
Organización Mundial de la Salud, OMS. (2021). Salud mental del adolescente. Datos y cifras. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwq86wBhDiARIsAJhuphm7aP4WZPST7YX-kmjZGsSzZqo7z-xYqESrlsWkHkcc35rgEpI6ejoaAjhUEALw_wcB
Orgilés, M., Méndez, X., Espada, J. P., Carballo, J. L. & Piqueras, J. A. (2012). Anxiety disorder symptoms in children and adolescents: Differences by age and gender in a community sample. Revista de Psiquiatría y salud mental, 5 (2), 115-120. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1888989112000237?casa_token=yT2-icqQ49IAAAAA:T17baU3H8daqUqiU8EYmPtfdy_mAfoISxh6EIAvY2UDrrx 81f3qkmanoxZ9Bm6HEBF7GTlkF12vz
Polanczyk, G., Salum, G., Sugaya, L., Caye, A. & Rohde, L. (2015). Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365.51-60. 21 http://dx.doi.org/10.18004/anales/2021.054.02.51
Quijano, M. (2018). Inteligencia emocional y depresión en estudiantes del cuarto año de secundaria de la institución educativa industrial Alfredo Vargas Guerra de Pucallpa - Ucayali - 2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Hermilio Valdizan]. Repositorio Institucional. http://repositorio.unheval.edu.pe/handle/UNHEVAL/3087
Ríos, M. F. (2019). Inteligencia Emocional y Depresión en Adultos Mayores en la Casa de Descanso María Elena Ramírez De Lozano en Pachuca, Hgo. [Tesis de Licenciatura, Universidad Humanista Hidalgo]. TESIUNAM - Tesis del Sistema Bibliotecario de la UNAM.
Rivera-Suárez, P. A., Sosa-Correa, M., Vanega-Romero, S. & Zayas, A. (2018). Estudio piloto: eficacia de una intervención en inteligencia emocional en universitarios con sintomatología depresiva. Psicumex, 8(2), 38–53. https://doi.org/10.36793/psicumex.v8i2.297
Rodríguez-Hernández, C., Medrano-Espinosa, O. & Hernández-Sánchez, A. (2021). Salud mental de los mexicanos durante la pandemia de COVID-19. Gaceta médica de México, 157(3), 228-233. Epub 13 de septiembre de 2021.https://doi.org/10.24875/gmm.20000612
Sánchez, M. P. & Cohen, S. D. (2020). Ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Adolesscere, VIII (1), 16-27. https://www.adolescenciasema.org/ficheros/REVISTA%20ADOLESCERE/vol8num1-2020/2%20Tema%20de%20revision%20-%20Ansiedad%20y%20depresion%20en%20ninos%20y%20adolescentes.pdf
Sutar, S. S. & Patil R. J. (2018). A Co-relational Study of Emotional Intelligence and Mental Health among MPSC Students. International Journal of Indian Psychology, 6 (2), DOI:18.01.237/20180602, DOI: 10.25215/0602.237
Ugarriza, N. (2001). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (I-CE) en una muestra de Lima Metropolitana. Persona, (4), 129-160. https://www.redalyc.org/pdf/1471/147118178005.pdf
Vallés A. A. & Vallés T. C. (2013). Inteligencia emocional aplicaciones educativas. España: EOS
Veytia, L.M., Fajardo, G. R. J., Guadarrama, G. R. & Escutia, G. N. (2016). Inteligencia emocional: factor positivo ante la depresión en adolescentes de bachillerato. Informes Psicológicos, 16(1), 35-50.
Yaringaño, A. J. A. (2022). Inteligencia emocional y depresión en estudiantes de nivel secundario de una institución educativa estatal de la ciudad de Lima, año 2021. Tesis de licenciatura, Universidad Continental]. Repositorio Institucional. https://core.ac.uk/download/pdf/544078126.pdf