Fear, anxiety and coping. Mexican university students

Miedo, ansiedad y afrontamiento. Estudiantes universitarios mexicanos

Main Article Content

Veronica Reyes Perez, Dra.
Jose Raul Alcazar Olan, Dr.
Areli Resendiz Rodriguez, Dra.
Rogelio Flores Morales, Dr.
Abstract

Objective: This research was to identify the relationship between different situations that generate fear and anxiety, and the strategies for facing up this phenomenon by Mexican students of higher education. Method: A non-experimental study, of transversal type, with multiple continuous variables. In the study works on 1,557 Mexican students (47.8% women, and 52.2% male), age media = 21.56 (SD = 3.23). The fear intensity (α = 0.90) was measured with an instrument focused on seven kinds of situations. The situations in descendent order of impact are being a violence victim, social violence, death and paranormal experiences, social isolation, animals, unpleasant scholar experiences and medical assistance experiences. The
anxiety was measured with the Beck’s Anxiety Inventory (2001), with a validation to Mexican population (α = 0.84). Through open-ended questions, participants were ask about what they would do in each of the
seven situations that cause fear, in order to identify the types of coping they use. Results: fear and anxiety correlated significantly (0.01)
and positively, both in the total sample and in the groups of men and women separately. Regarding strategies to cope with situations
that cause fear, the most used were those that directly address the problem, followed by doing nothing, avoidance strategies, emotional relief, distraction strategies, aggressive strategies and seeking support. The correlations between the first two were high, significant and negative, both in the general sample and in the samples of men and women separately.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
64%
33%
Days to publication 
166
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Veronica Reyes Perez, Dra., Universidad de Guanajuato, México

  • Doctora en Psicología, por la Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1.
  • Profesor de Tiempo Completo Asociado C interino, en Licenciatura de Psicología, de la Universidad de Guanajuato, campus León.
  • 40 trabajos presentados en Congresos Nacionales e Internacionales.
  • Impartición de clases en la Facultad de Psicología de Universidad Nacional Autónoma de México, Universidad Iberoamericana Campus Santa Fe, y Centro Universitario Emmanuel Kant.
  • Dirección de tesis: 2 de doctorado y 6 de maestría.
  • Publicaciones: 12 artículos en revistas nacionales e internacionales, 9 capítulos en libro.
  • Miembro de Comités Editoriales
  • Participación en 8 procesos de dictaminación académica del Reconocimiento y Apoyo a Profesores de Tiempo Completo con Perfil Deseable.
  • Participación en 50 procesos de Evaluación de Diagnóstica y de Seguimiento de programas educativos como Par Evaluador de los Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior (CIEES).

Jose Raul Alcazar Olan, Dr., Universidad Iberoamericana Puebla, Mexico

Doctorado en Psicología

Areli Resendiz Rodriguez, Dra., Universidad de Guanajuato, México

Doctorado en Psicología

Rogelio Flores Morales, Dr., Universidad Nacional Autónoma de México. México

Doctorado en Psicología

References

Abbott, M. J. & Rapee, R. M. (2004). Post-event rumination and negative self-appraisal in social phobia before and after treatment. Journal of Abnormal Psychology, 113, 136-144. DOI: 10.1037/0021-843X.113.1.136. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-843X.113.1.136

André, C. (2005). Psicología del miedo. Barcelona: Kairós.

Becerra-García, A., Madalena, A. C., Estanislau, C., Rodríguez-Rico, J. L., Dias, H., Bassi, A., Chagas-Bloes, G. A., y Morato, S. (2007). Ansiedad y miedo: su valor

adaptativo y maladaptaciones, Revista Latinoamericana de Psicología, 39(1), 75-81. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=d97ddec0-1d74-4c3d-97a6-1efe68819128%40sessionmgr4007&hid=4211

Burnham, J. J. (2009). Contemporary fears of children and adolescents: coping and resiliency in the 21 st century. Journal of Counseling & Development, 87(1), 28-35. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=24&sid=05312c94-44de-4d6e-bdbd-e22550af325d%40sessionmgr4008&hid=4211 DOI: https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2009.tb00546.x

Campbell, C. G., Bierman, K. L., & Molenaar, P. C. M. (2016). Individual day-to-day process of social anxiety in vulnerable college students. Applied Developmental Science, 20(1), 1-15. DOI: 10.1080/10888691.2015.1026594 DOI: https://doi.org/10.1080/10888691.2015.1026594

Dannahy, L., & Stopa, L. (2007). Post-event processing in social anxiety. Behavior Research and Therapy, 45, 1207-1219. DOI:10.1016/j.brat.2006.08.017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.brat.2006.08.017

Ekore, R. I. (2016). Exploring needle anxiety among students attending a Nigerian University Health Centre. Gender & Behaviour, 14(1), 7011-7018. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=9&sid=d97ddec0-1d74-4c3d-97a6-1efe68819128%40sessionmgr4007&hid=4211

Escolar-Llamazares, M. C., y Serrano-Pintado, I. (2014). Definición del constructo ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 20(2-3), 165-180. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=12&sid=d97ddec0-1d74-4c3d-97a6-1efe68819128%40sessionmgr4007&hid=4211

Gallego, M. J., Botella, C., Quero, S., Baños, R. M., y García-Palacios, A. (2007).

Propiedades psicométricas de la escala de miedo a la evaluación negativa versión breve (BFNE) en muestra clínica. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 12(3), 163-176. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=15&sid=d97ddec0-1d74-4c3d-97a6-1efe68819128%40sessionmgr4007&hid=4211

Gullone, E. & Lane, B. (2002). The Fear Survey Schedule for Children-II: a validity examination across response format and instruction type. Clinical Psychology and Psychotherapy, 9, 55-67. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=38&sid=05312c94-44de-4d6e-bdbd-e22550af325d%40sessionmgr4008&hid=4211 DOI: https://doi.org/10.1002/cpp.327

Holland, R. (2013). Writing experiences of community college students with self-reported writing anxieties and linguistic insecurity: a perspective for college counselors. Community College Journal of Research and Practice, 37(1), 278-295. DOI:10.1080/10668920903527084 DOI: https://doi.org/10.1080/10668920903527084

Lang, P. J., & McTeague, L. M. (2009). The anxiety disorder spectrum: fear imagery, physiological reactivity, and differential diagnosis. Anxiety, stress & Coping, 22(1), 5-25. DOI: 10.1080/10615800802478247 DOI: https://doi.org/10.1080/10615800802478247

Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press.

Liew, J., Lench, H. C., Kao, G., Yeh, Y., & Kwok, O. (2014). Avoidance temperament and social-evaluative threat in college students’ math performance: a mediation model of math and test anxiety. Anxiety, Stress, & Coping, 27(6), 650-661. DOI: https://doi.org/10.1080/10615806.2014.910303

Losoya, S., Eisenberg, N. & Fabes, R. (1998). Developmental issues in the study of coping. International Journal of Behavioral Development, 22(2), 287-313. DOI:10.1080/016502598384388 DOI: https://doi.org/10.1080/016502598384388

Lynch, T., & Martins, N. (2015). Nothing to fear? An analysis of college students’ fear experiences with video games. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(2), 298-317. DOI: 10.1080/08838151.2015.1029128 DOI: https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1029128

Marina, J. A. (2007). Anatomía del miedo. Un tratado sobre la valentía. Barcelona: Anagrama.

Observatorio Nacional Ciudadano. (2016). Reporte de sobre delitos de alto impacto. Recuperado de http://onc.org.mx/wp-content/uploads/2016/11/161115mensual-septiembre-digital_VF.pdf

Orejudo, S., Fernández-Turrado, T., & Briz, E. (2012). Resultados de un programa para reducir el miedo y aumentar la autoeficacia para hablar en público en estudiantes universitarios de primer año. Estudios sobre educación, 22(1). 199-217. Recuperado de

http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=d97ddec0-1d74-4c3d-97a6-1efe68819128%40sessionmgr4007&vid=19&hid=4211

Orgilés, M., Espada, J. P., Méndez, X. & García-Fernández, J. M. (2008). Miedos escolares en hijos de padres divorciados y no divorciados. International Journal Of Clinical And Health Psychology, 8(3), 693-703. Recuperado de

http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=42&sid=05312c94-44de-4d6e-bdbd-e22550af325d%40sessionmgr4008&hid=4211

Reyes, V., y Reidl, L. (2014). Estrategias de afrontamiento utilizadas por niños y

adolescentes ante el miedo social y doméstico. Revista Multidisciplina, 17, 136-158. Recuperado de file:///C:/Users/Vero%20Reyes/Downloads/multi-2014-01-07.pdf

Reyes, V., y Reidl, L. (2015). Apego, miedo, estrategias de afrontamiento y relaciones intrafamiliares en niños. Psicología y Salud, 25(1), 91-101. Recuperado de http://go.galegroup.com.pbidi.unam.mx:8080/ps/i.do?ty=as&v=2.1&u=unam1&it=DIourl&s=RELEVANCE&p=AONE&qt=SP~91~~IU~1~~SN~1405-1109~~VO~25&lm=&sw=w&authCount=1

Reyes, V., y Reidl, L. M. (2013). Miedo y Afrontamiento en Adolescentes Mexicanos. Psicogente, 16(30), 280-295. Recuperado de

http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=18&sid=05312c94-44de-4d6e-bdbd-e22550af325d%40sessionmgr4008&hid=4211

Robles, R., Varela, R., Jurado, S., & Páez, F. (2001). Versión mexicana del Inventario de Ansiedad de Beck: propiedades psicométricas. Revista Mexicana de Psicología; 18(2), 211-218.

Romero, A. E., Zapata, R., García-Mas, A., Brustad, R. J., Garrido, R. & Letelier, A. (2010). Estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en jóvenes tenistas de competición. Revista de Psicología del Deporte, 19(1), 117-133. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=8&sid=e70a73e9-5216-4de9-81ce-2c4db04da4ad%40sessionmgr4007&hid=4211

Sandín, B., Chorot, P., Santed, M. A., Valiente, R. M., y Olmedo, M. (2008). Sensibilidad al asco: concepto y relación con los miedos y los trastornos de ansiedad, Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 13(3), 137-158. Recuperado de http://eds.b.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=23&sid=2c14fbe6-0f46-4991-90ef-259eb37ed0c1%40sessionmgr105&hid=113

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2007). Métodos de investigación en psicología. México: McGrawHill

Varela, R. E., Sánchez-Sosa. J. J., Biggs, B. K. & Luis, T. M. (2008). Anxiety symptoms and fears in Hispanic and European American children: cross-cultural measurement equivalence. Psychopathology Behavior Assessment, 30, 132-145. DOI:10.1007/s10862-007-9056 DOI: https://doi.org/10.1007/s10862-007-9056-y

Zubeidat, I., Salinas, J. M., y Sierra, J. C. (2007). Escala de miedo a la evaluación negativa y escala de evitación y malestar social: fiabilidad y validez en una muestra de adolescentes españoles. Clínica y Salud, 18(1), 57-81. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=11&sid=05312c94-44de-4d6e-bdbd-e22550af325d%40sessionmgr4008&hid=4211

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.