Comparison of teaching practice in theoretical and applied subjects through written opinion
Comparación de la práctica docente en asignaturas teóricas y aplicadas mediante la opinión escrita
Main Article Content
In the search for educational quality, teaching practice is a crucial element to be evaluated and since the student is the main recipient, their opinion is relevant for the improvement of the teaching process according to the type of subject taught. Within the existing knowledge there is no consensus on those skills, competencies or values that need to be evaluated, so it is relevant to investigate it from a specific context, limited to the type of subject. The objective of this research is to compare the written opinions of Mexican university students regarding the teaching practice of their professors of theoretical and applied subjects. For this, 536 opinions written by 286 students who evaluated 131 teachers were collected. A nonlinear analysis was performed using networks and graph theory with Gephi software. In the results, the comparison of the graphs indicates that in the theoretical subjects the students highlight methodological aspects such as mastery of knowledge accompanied by the use of didactic strategies and expository clarity, while the students who study applied subjects value the attitude, the approach teacher-student and professional accompaniment. It is concluded that the teaching practice is a construct that must include both professional and personal aspects of the teacher, as well as professional ethics, also that cultural relevance plays an important role, because when the conditions of the subjects are modified, the student opinions.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Adams Angulo, J. A. (2012). Valoración de estudiantes universitarios sobre las didácticas significativas para su aprendizaje. Revista Iberoamericana De Psicología, 5(2), 31–40. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/243
Alonso-Martín, P. (2019). El perfil del buen docente universitario según la valoración de Magisterio y Psicopedagogía. Perfiles Educativos, 41(164), 65-81. http://dx.doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906
Álvarez, C. (2013). Enseñanza y desarrollo profesional docente. Pensar y vivir la educación. La Muralla.
Arias, C. A., Acosta, D. J. y Ayala, J. A. (2015). Antecedentes en atención a la población sorda: una revisión contextual. Revista Iberoamericana De Psicología, 8(1), 7–15. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.8101
Aya-Velandia, L. A. (2020). Aportes de los sistemas y redes complejas para la transformación social. Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 204-216. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1066 DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1066
Casero-Martínez, A. (2010). ¿Cómo es el buen profesor universitario según el alumnado? Revista española de pedagogía, 68(246), 223-242. https://revistadepedagogia.org/lxviii/no-246/como-es-el-buen-profesor-universitario-segun-el-alumnado/101400010146/
Elliott, J. (2010). El ‘estudio de la enseñanza y el aprendizaje’: una forma globalizadora de investigación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 201-222. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419198011
Flores-Cano, O., Reyes-Lagunes, I., Rivera-Aragón, S. y Mansilla-Corona, R. (2020). Bienestar subjetivo y su estudio con redes semánticas en análisis lineal y no lineal. Interdisciplina, 8(20), 153-167. http://dx.doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2019.18.71207 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2020.20.71207
Galván, S. (2018). Características Personales y Práctica Docente de Profesores Universitarios y su Relación con la Evaluación del Desempeño. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(2), 9-33. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.2.001 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2018.11.2.001
García, B., Loredo, J., y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, Interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa. s/v(Número Especial), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/200
García, J. y Medécigo, A. (2014). Los criterios que emplean los estudiantes universitarios para evaluar la ineficacia docente de sus profesores. Perfiles Educativos, 36(143), 124-139. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000100008&lng=es&tlng=es
Guzmán-Marín, F. (2018). Evaluación del desempeño docente y calidad educativa. Ethos educativo, s/v(52), 31-62.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6.a ed.). Mc Graw Hill Education.
Hickman, H., Alarcón, M, E., Cepeda, M. L., Cabrera, R. y Torres, X. K. (2016). Significado de buen profesor y de evaluación docente por estudiantes y maestros universitarios. La técnica de redes semánticas. Sinéctica, 12(54), 1-16. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2016000200009
Hickman, H., Alarcón, M, E., Cepeda, M. L., Méndez, S., Torres, X. K., y Cabrera, R. (2019). Elaboración de un instrumento para la evaluación de prácticas docentes de profesores de psicología. En Hickman, H., y Alarcón, M. (Coord.), La evaluación en el espacio universitario, apuntes (61-89). FES-Iztacala.
Hilbert, M. (2015, 16 de octubre). Que son los Sistemas Complejos? [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/TNLINCrVw9E
Hoyuelos-Álvaro, F. J. e Ibáñez-Quintana, J. (2016). Características y prácticas docentes universitarias más valoradas por los/as estudiantes de primer curso comparadas en los Grados en Química y Ciencia y Tecnología de los Alimentos de la Universidad de Burgos. Revista Complutense de Educación, 29(2), 423-439. https://doi.org/10.5209/RCED.52784 DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.52784
Kuz, A., Falco, M. y Giandini, R. (2016). Análisis de redes sociales: un caso práctico. Computación y Sistemas, 20(1), 89-106. https://doi.org/10.13053/cys-20-1-2321 DOI: https://doi.org/10.13053/cys-20-1-2321
López-Barajas, D. M. y Ruíz-Carrascosa, J. (2005). La evaluación de la docencia universitaria. Dimensiones y variables más relevantes. Revista de Investigación Educativa, 23(1), 57-84. https://revistas.um.es/rie/article/view/98341
Martínez-Rizo, F. (2012). Procedimientos para el estudio de las prácticas docentes. Revisión de la literatura. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18(1), 1-22. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/2976/3688
Nova Camacho, M. P., Arias Barrero, L. A., & Burbano Bravo, Z. (2015). Escuela y desplazamiento: una mirada crítica a las prácticas pedagógicas. Revista Iberoamericana De Psicología, 8(1), 27–39. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.8103
Prieto, B. H. (2012). REVISANDO LA PRÁCTICA DOCENTE. Sophia, s/v(8), 36-46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413740749004
Reyes, P., González, E. y Be, P. (2018). Evaluar la práctica docente a partir de los comentarios de estudiantes universitarios. Revista iberoamericana de educación, 76(2), 177-134. https://doi.org/10.35362/rie7623096 DOI: https://doi.org/10.35362/rie7623096
Rueda, M. (2007). La investigación etnográfica y/o cualitativa y la enseñanza en la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(34), 1021-1041. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662007000301021
Rueda, M. (2008). La evaluación del desempeño docente en la universidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, s/v(Número Especial), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/196
Santiago-García, R. y Fonseca-Bautista, C. D. (2016). Ser un buen profesor. Una mirada desde dentro. EDETANIA, 50(s/n), 191-208. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/27
Tejedor, F. (2003). Un modelo de evaluación del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 157-182. https://revistas.um.es/rie/article/view/99151
Tejedor, F. J. y García-Valcárcel, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista española de pedagogía, LXVIII(247), 439-459. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3300545
Tirado, F., Miranda, A. y Sánchez, A. (2008). La evaluación como proceso de legitimidad: la opinión de los alumnos. Reporte de una experiencia. Perfiles Educativos, 29(118), 7-24. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982007000400002
Vera, H. y González-Ledesma, M. A. (2018). Calidad y evaluación: matrimonio del cielo y del infierno. Perfiles educativos, XL(Número Especial), 53-97. http://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/59180 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.Especial.59180