Predicting physiological effects caused by academic stress by Artificial Neural Nets
Predicción de efectos fisiológicos causados por el estrés académico mediante redes neuronales artificiales
Main Article Content
Using a multilayer perceptron (MLP) model of artificial neural networks, we made a predictive model of physiological effects caused by academic stress. For this, variables such as academic procrastination, the level of perceived stress about the semester, academic stress, age, family and individual income are considered. A percentage of incorrect predictions was obtained in the test and reserve phase of 38.5% and 19.2%, respectively; as well as an overall percentage of correct classification of 80.8% and an area value under the ROC curve of .752. The three variables with the highest normalized importance within the model were procrastination, the level of perceived stress in the semester and academic stress. Finally, the effects of procrastination and academic stress on the physical and psychological well-being of students are discussed.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Akgun, S. y Ciarrochi, J. (2003). Learned Resourcefulness Moderates the Relationship between Academic Stress and Academic Performance. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 287-294. doi: 10.1080/0144341032000060129. DOI: https://doi.org/10.1080/0144341032000060129
Alegre, A. (2013). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Propósitos y Representaciones, 1(2), 57-82. doi: 10.20511/pyr2013.v1n2.29. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.29
American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologist and codeo f conduct. Recuperado de: https://www.apa.org/ethics/code/ethics-code-2017.pdf.
Angarita, L. (2012). Aproximación a un concepto actualizado de la procrastinación. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 5(2), 85-94.
Angarita, L. (2014). Algunas relaciones entre la procrastinación y los procesos básicos de motivación y memoria. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 7(1), 91- 101.
Barraza, A. y Barraza, S. (2019). Procrastinación y estrés. Análisis de su relación en alumnos de educación media superior. Revista de Investigación Educativa(28), 132-151. doi: 10.25009/cpue.v0i28.2602. DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2602
Barraza-Macías, A. (2018). Inventario SISCO SV-21 Inventario SIStémico COgnoscitivista, para el estudio del Estrés Académico. Segunda versión de 21 Ítems. México: ECORFAN.
Brownlow, S. y Reasinger, R. (2000). Putting off until tomorrow what is better done today: Academic procrastination as a function of motivation toward college work. Journal of Social Behavior & Personality, 15(5), 15–34.
Cassaretto, M., Chai, C., Oblitas, H. y Valdez, N. (2003). Estrés y afrontamiento en estudiantes de psicología. Revista de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 21(2), 363-392. DOI: https://doi.org/10.18800/psico.200302.006
Chan, L. (2011). Procrastinación académica como predictor en el rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Temát. Psicol, 7(1), 53-62. DOI: https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2011.n7.807
Clariana, M., Cladellas, R., Badía, M. y Gotzens, C. (2011). La influencia del género en variables de la personalidad que condicionan el aprendizaje: inteligencia emocional y procrastinación académica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3), 87-96.
Crespo, M. y Labrador, F. J. (2003). Estrés. España: Editorial Síntesis, S. A.
Domínguez, S. y Centeno, S. (2014). Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. LIBERABIT, 20(2), 293-304.
Furlan, L., Heredia, D., Piemontesi, S., y Tuckman, B. (2012). Análisis factorial confirmatorio de la adaptación argentina de la escala de procrastinación de Tuckman (ATPS). Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 9(3), 142-149.
Hussain, I. y Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1897- 1904. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.385
Jiao, Q., Daros-Voseles, D., Collins, K. y Onwuegbuzie, A. (2011). Academic procrastination and the performance of graduate-level cooperative groups in research methods courses. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 11, (1), 110-138.
Jun, S. y Choi, E. (2015). Academic stress and internet addiction from general strain theory framework. Computers in Human Behavior, 49, 282-287. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.001
Kirkegaard, T. (2014). Stress as a sociocultural phenomenon. Exploring the distributed nature of stress in an organizational context. Aalborg: Aalborg University Press.
Krohne, H. (2002). Stress and Coping Theories. Recuperado el 2018, de http://userpage.fu-berlin.de/schuez/folien/Krohne_Stress.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/03817-1
Lazarus, R. (2000). Estrés y Emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. España: Editorial Desclée de Brouwer, S.A.
Lazarus, R. y Folkman, S. (1986). Estrés y Procesos Cognitivos. Barcelona: Ediciones Roca.
Llano, L., Hoyos, A., Arias, F. y Velázquez, J. (2007). Comparación del Desempeño de Funciones de Activación en Redes Feedforward para aproximar Funciones de Datos con y sin Ruido. Avances en Sistemas e Informática, 4(2), 79-88.
Mandrekar, J. (2010). Receiver operating characteristic curve in diagnostic test assessment. Journal of Thoracic Oncology, 5(9), 1315-1316. DOI: https://doi.org/10.1097/JTO.0b013e3181ec173d
Matthieu, M. y Ivanoff, A. (2006). Using Stress, Appraisal, and Coping Theories in Clinical Practice: Assessments of Coping Strategies After Disasters. Brief Treatment and Crisis Intervention, 6(4), 337-348. DOI: https://doi.org/10.1093/brief-treatment/mhl009
Mejia, C., Ruiz-Urbina, F., Benites-Gamboa, D. y Pereda-Castro, W. (2018). Factores académicos asociados a la procrastinación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(3), 61-70.
Miller, C. (2007). Procrastination and attention deficit hyperactivity disorder in the collage setting: The relationship between procrastination and anxiety: Minnesota, USA: ProQuest.
Misra, R. y Castillo, L. (2004). Academic Stress Among College Students: Comparison of American and International Students. International Journal of Stress Management, 132-148. DOI: https://doi.org/10.1037/1072-5245.11.2.132
Natividad, L. (2014). Análisis de la procrastinación en estudiantes universitarios. (Tesis doctoral, Universidad de Valencia, Valencia, España.) Recuperada de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/37168/Tesis%20Luis%20A.%20Natividad.pdf?sequence=1
Onwuegbuzie, A. (2004). Academic procrastination and ststistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29, (1), 3-19. DOI: https://doi.org/10.1080/0260293042000160384
Pardo, D., Perilla, L. y Salinas, C. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31-44. DOI: https://doi.org/10.18270/chps..v14i1.1343
Pawlus, M. y Devine R. (2020). Hands-On Deep Learning with R: A practical guide to designing, building, and improving neural network using R. United Kingdom: Packt Publishing Ltd.
Qian, L y Fuqiang, Z. (2018). Academic stress, academic procrastination and academic performance: a moderated dual-mediation model. Journal on Innovation and Sustainability RISUS, 9(2), 38-46. doi: 10.24212/2179-3565.2018v9i2p38-46. DOI: https://doi.org/10.24212/2179-3565.2018v9i2p38-46
Quant, D. y Sánchez, A. (2012). Procrastinación, procrastinación académica: conceptos e implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica, 3(1), 45-59.
Rahardjo, W., Juneman y Setiani, Y. (2013). Computer anxiety, academic stress, and academic procrastination on college students. Journal of Education and Learning, 7(3), 147-152. DOI: https://doi.org/10.11591/edulearn.v7i3.179
Reynolds, J. (2015). Factors Affecting Academic Procrastination (Tesis, Western Kentucky University). Recuperada de http://digitalcommons.wku.edu/theses/1511
Rothblum, E., Solomon, L. y Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33, 387-394. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.33.4.387
Sadeghi, H., Hajloo, N. y Emami, F. (2011). The study of relationship between obsessive beliefs and procrastination among students of Mohagheghe ardabili and Marageh universities. Procedia Social and Behavioral Sciences,30, 292-296. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.058
Schraw, G. y Wadkins, T. (2007). Dong the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of educational psychology, 99, (1), 12-25. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.1.12
Sénecal, C., Julien, E. y Guay, F. (2003). Role conflicto and academic procrastination: A self-determination perspective. European Journal of Social Psychology, 33,135-145. DOI: https://doi.org/10.1002/ejsp.144
Sénecal,C., Koestner, R. y Vallerand, R.J. (1995). Self-Regulation and Academic Procastination. The Journal of Social Psychology, 135(5), 607-619 DOI: https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9712234
Sociedad Mexicana de Psicología. (2007). Código ético del psicólogo. México, D.F: Trillas.
Solomon, L. y Rothblum, E. (1984). Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, (4), 503-509. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503
Spada, M., Nikčević, A., Moneta, G. y Wells, A. (2008). Metacognition, perceived stress, and negative emotion. Personality and Individual Differences, 1172-1181. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.11.010
Stead, R., Shanahan, M. y Neufeld, R. (2010). ‘‘I’ll go to therapy, eventually”: Procrastination, stress and mental health. Personality and Individual Differences, 49(3), 175-180. doi: 10.1016/j.paid.2010.03.028. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.03.028
Suárez-Montes, N. y Díaz-Subieta, L. B. (2015). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública, 17(2), 300-313. DOI: https://doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891
Vales, L. (2011). Psicobiología del estrés. En M. S. (coord.), Manual de bases biológicas del comportamiento humano. (pp. 179-184). Montevideo, Uruguay: Universidad de la República.
Vidal, M. (2015). El uso del Perceptrón Multicapa para la clasificación de patrones en conductas adictivas. Palma: Universidad de las Islas Baleares.
Zacharis, N. (2016). Predicting student academic performance in blended learning using artificial neural networks. International Journal of Artificial Intelligence and Applications, 7(5), 17-29. doi: 10.5121/ijaia.2016.7502. DOI: https://doi.org/10.5121/ijaia.2016.7502