“If you are a male, go play soccer, go wallow, or go fight”: Narratives about gender roles from transgender and cisgender adolescents’ voices from the city of Medellín.
"Si usted es varón vaya juegue futbol, vaya revuélquese o vaya pelee": Narrativas de roles de género en adolescentes transgénero y cisgénero de la ciudad de Medellín.
Main Article Content
To approach the comprehension of gender roles in a group of transgender and cisgender adolescents at ages ranging from 11 to 18 years old, residents of the city of Medellín, and understanding that in conservative societies such as the Colombian society, through the socializing process, strict models of adaptation and desirability of being a woman or a man are still maintained, where social roles assigned to sexes follow a binary logic within which trans identity expressions depict the contradiction of the social expectations regarding the triad sex/gender/politics, eight semi-structured interviews were developed. Such interviews, carried out from a narrativity perspective, were coconstructed raising unique and particular notions of the participants and understanding some of the elements in which these views converged, intersect and share their corresponding reflections. It was found that both trans and cis adolescents strongly question some of these established rules, evidencing the disadvantages and privileges that are bestowed on some or the others. With regards to the aforementioned, the exclusion of the participation of women in politics and the housework practice frequently appointed to them were explicitly stated in the accounts as paradigmatic of these asymmetrical gender norms. The genitality and human reproduction as a functionalist logic, which overloads the gender identity in the biological condition, are cast on serious doubts by trans participants, who attribute paramount importance to their own identifications, affective, emotional, and social needs in the construction of the gender identity. All of these participations are coinciding in the sense that they lay bare significant changes in the way that certain social roles derived from gender are constructed and demanded, approving then their transformation in favor of a less sexist look in the acknowledgement and endangerment of gender roles that are expected and possible for all people.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Anzaldúa, G. E. (1987). Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Spinsters/Aunt Lute Books.
Arias, A. M., & Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos, CES Psicología, 8 (2), 117-181
Arnett, J.J. (2008). Adolescencia y adultez emergente: un enfoque cultural. México: Pearson Educación
Bolívar, A. (2002). “De nobis ipse silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación, revista electrónica de investigación educativa 4 (1), 2-26.
Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, España: Paidós Ibérica S.A.
Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Bogotá: Paidos.
Butler, J. (2011). Marcos de Guerra. Las vidas lloradas. Política y Sociedad. Buenos Aires: Katz.
Castilla-Peón, M. F. (2018). Manejo médico de personas transgénero en la niñez y la adolescencia. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 7-14. Doi: 10.24875/BMHIM.M18000003 DOI: https://doi.org/10.24875/BMHIM.M18000003
Curiel, Ochy (2013). La Nación Heterosexual Análisis del discurso jurídico y el régimen heterosexual desde la antropología de la dominación. Bogotá: Brecha Lésbica y en la frontera.
Espósito, M., & González, M. (2015). En el cuerpo equivocado. Vivencia de la imagen corporal en personas transexuales, Anales de la Universidad Metropolitana 15 (2), 173-202.
Foucault, M. (2008). Historia de la sexualidad 1: la voluntad del saber. 2da. Edición. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Lugones, M. (2008). Colonialidad y género. Tabula Rasa, 9, pp. 73-101. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.340
Luna, M. T. (2006). La intimidad y la experiencia en lo público, (tesis doctoral). Centro de estudios avanzados en niñez y juventud Universidad de Manizales-CINDE, Manizales
Palacios, J., Marchesi, A., Coll, C. (2006) Desarrollo psicológico y educación 1. Psicología evolutiva. Madrid: Alianza Editorial
PROFAMILIA. (2015). Encuesta nacional de demografía y salud. Recuperado en http://profamilia.org.co/docs/ENDS%20%20TOMO%20I.pdf
Rubin, Gayle (1989). Reflexionando sobre el sexo: notas para una teoría radical de la sexualidad. Biblioteca Virtual de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: CLACSScott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil para a análise histórica. Educ. e Realid., 20(2), pp. 71-100.
Toro, X. (2015). Niños y niñas transgéneros: ¿nacidos en el cuerpo equivocado o en una sociedad equivocada? Revista Punto Género, (5) 109-128.
Witting, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid: Egales